Hur ofta tävlar du?

mammaBerg

Trådstartare
Efter att läst en del trådar så vill jag höra era olika teorier och tankar om hur ofta man ska tävla. :D

Jag är ju uppväxt i en "gammal skola" så jag har förmodligen gamla teorier :o men ni som är yngre hur resonerar ni? :idea:
Oki Olgaklara, Fio o Novali kan väl få svara också då.:angel:

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
Varför ska man inte tävla för ofta?
Eller kan man kanske inte tävla för mycket?
Ser ni tävlingen som en träning?
Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen?

Förklara gärna varför ni gör som ni gör. :idea:
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Jag kan börja då eftersom jag så glatt blev inbjuden till denna tråd :angel:

1. Hur ofta och skillnad på hästar. Ja 2 på raken ha aldrig bekymrat mig dock när dom är yngre rider jag inte fullt ut på båda tävlingarna om det inte handlar om debutant och lätt klass kanske. * och över skulle aldrig falla mig in att rida för fullt på hästar under 8 år 2 helger i rad dom skall bli mer än 8 år och de hästar jag har sett har haft sina första sena ungefär vid den åldern. Jag anser inte hästarna klara i leder,senor och muskler för att palla dom påfrestningarna som det ändå ger att gå för fullt i den åldern.

2. Jag skippade hopptävlingen denna helgen på Hille för att han skulle gå både Segersjö och Öved, När jag anmälde till hopptävlingen så var det inte meningen att jag skulle rida Segersjö. Men 3 helger i rad skulle inte heller falla mig in om det inte handlar om debutant typ.
Jag brukar lägga in någon hopp eller dressyrtävling under säsongen men under de månaderna där det inte finns något annat. Hille hopptränas överhuvudtaget inte på sommaren utan det blir på tävling han hoppar och så har det nästan alltid varit , har funkat bäst så. Eller någon enstaka hoppträning har han fått gå.

3. Unga hästar måste få återhämta sig mellan resor och tävlingar och i kroppen annars går dom sönder både fysiskt och psykiskt.
Barcelona var en sådan som gick på ren vilja som unghäst startade en hel del Msv B och gick BT final som 6 åring med facit i hand skulle hon inte ha gjort det. Hon gick som tåget då men spottade ut bettet i finalen som då gick i Msv A. Hon kom aldrig riktigt tillbaka efter det. My bad...Men inget som varken jag eller ryttaren(JL) märkte något av förrän i finalen. Nu är hon dressyrhäst. Ha alltid en plan B. Hästen måste kunna ha en annan karriär oxå om den nu inte passar som ft häst.

4.Tja för Hille var 5 säsonger i ** klass ren träning nu skördar vi :banana: Nåja det var lite extremt lång tid men alla hästar är olika. Han var ju helt galen så det fanns inget att välja på :D

5. Hille vilade 3 dgr i hagen efter Norge, annars brukar det bli 2dgr efter en stor tävling med långa resor ibland kan det bli en vecka det beror på. Han skall inte vila för mkt efteråt utan mår bäst av att åtminstonde skritta.

6. Jag har ju en hopp och en dressyrhäst som jag tränar på, Hille rider jag nästan aldrig för tränare i varken det ena eller det andra nuförtiden.

7. Först ser jag på tillgången sedan planerar jag utefter den vad jag behöver rida stämmer det inte överens så lägger jag till eller tar bort, oftast blir det ju att jag lägger till någon men då får man ju åka iväg utomlands. Hade jag haft debutant eller lättklass häst handlar det nog mer om att plocka bort. Jag åker inte land och rike runt för att jaga tävlingar som passar in på den nivån. (Säger jag som just anmält till debutant i Vinslöv)
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
Jag har inget emot att starta 2 helger på rad om det är *igt eller lägre. Då går de ju inte mycket i veckan. Bara joggas i låg form.
3 då börjar det bli för mycket men det händer om tävlingarna ligger i en klump och det sedan är en stor lucka. Men då får de en längre vila med bara skritt och lätt arbete. Optimalt vore en tävling var 3dje vecka.

Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
Oftas så går mina hästar ingen dressyr och hoppning under högsäsongen. Om De passar i planeringen och om man har haft något problem så brukar jag försöka få in det. Nu har ju pr gått 2 dr tävlingar på raken men bara en klass så det tycker inte jag har varit jobbigare än ett vanligt pass i dressyr.

Varför ska man inte tävla för ofta?
Hästarna behöver ju återhämta sig. Presic som alla andra idrottsmän behöver de få gå lugnt ett par dagar för att sedan kunna ladda om igen mot nya mål.

Ser ni tävlingen som en träning?
En klass i dressyr ser jag inte som tävling utan ett vanligt dressyrpass. Oftast rider man ju tom kortare under en sådan tävling än annars.

Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
På de unga hästarna brukar jag hålla 4 år 4 dagar i veckan 5 år 5 dagar i veckan. Annars brukar jag skritta varannan dag och trimma varannan dag. De betyder inte att man sitter på banan varannan dag utan i bland rider jag ut. ibland åker vi till stranden, eller klättrar.
Jag försöker variera träningen så att de hela tiden ska tycka det är roligt.
Ibland vilar de en dag ibland 2.
Nu när det varit så hårt ute har jag skrittat mycket för att spara på benen.

Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
Feb-april tränar jag ganska intensivt. Lite beroende på vad just den hästen behöver träna. Men en lektion/vecka och gren ca.
Terräng försöker jag komma ut på 2-3 innan säsongen börjar.
Jag tränar gärna en gång för mycket för att vara säker på att det fungerar.
Jag brukar hoppa 4-5 klasser och ett par dressyr klasser innan först fälttävlan.

Jag sätter först upp ett mål. Sedan ser jag vad det finns för tävlingar och lägger en plan a. Sedan har jag en plan b,c,d beroende på hur tävlingarna går och om någon ställer in eller bytar datum.
 
Sv: Hur ofta tävlar du?


Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?


Jag försöker att inte tävla mer än 1 gång / mån på hästar som går * eller högre. De som går lägre klasser kan lätt gå 2 ggr/mån.

Här i krokarna går allt över 3 dagar så det är självklart jobbigare för hästarna, man är borta hemifrån Torsd - Sönd, om det inte är en CCI/CIC, då är man oftast borta Tisd - seeent Sönd natt och reser 10-14 tim enkel resa.
Resan & uppstallningen hemifrån är mao jobbigare för hästen än själva tävlingen.:crazy:


Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?


Jag startar kanske någon dressyr eller hoppklass under vinterhalvåret, bara om det är en tittig häst eller en som har det lite svårare med det ena eller andra. Vi behöver ju inte ha några banhoppningskval här...:D Föredrar att hästarna får ta det lite lungt under vintern (och min plånbok får lite semester den med...:angel:).

Varför ska man inte tävla för ofta? Eller kan man kanske inte tävla för mycket?


Hästarna är inga maskiner. De ska hålla både fysiskt och mentalt. VILJA tävla.
Min "stjärna" drar in mig i släpet när det är dags att lasta för att åka och tävla - det tycker jag är ett gott tecken på en häst som gillar sitt jobb!

Ser ni tävlingen som en träning?


Absolut. Rider jag en ung eller oerfaren häst tar jag det gärna lungt och gör det hela till en positiv upplevelse.

Hur mycket vilar era hästar i veckorna?


En dag att skräpa i hagen, en dag med lättare jobb, typ skogs ridning. Efter tävling joggas de nästa dag för att inte få träningsvärk och sen vilar de följande dag.

Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?


Hoppning 1-2 ggr/v - 1 gymnastikhoppning och 1 bana, tekniskt el. likn.
Dressyr kanske var 10:e dag, förutom på vinterhalvåret då jag även tar en helgkurs i månaden för en annan tränare än min vanliga.
Terräng tränar jag bara ett par gånger innan säsongs starten, om det inte är en unghäst som kanske behöver lite mer. Med dem försöker jag skutta över våra terränghinder/vatten vi har på gården ett par gånger i veckan utan att göra en särskilt stor grej av det.

och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen?

Planeringen och hästen/arnas form. Vill/kan/har jag råd att resa kan jag tävla Mars tom Nov.
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
Kanske 5-6 ggr/år. 2 helger på rad kan gå, men skulle förmodligen inte rida högsta klassen på båda, och sedan vila efteråt. Har bara en häst (ponny) som jag egentligen gått över helt till Lätt klass med och hade planerat starta MsvB, men iom regeländringarna rider jag nu mest debutant, har startat en Lätt som Kat I och ska göra ett nytt försök imorgon

Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
Just under fälttävlansäsongen tävlar jag bara när det är något "speciellt", sitter inte och letar andra tävlingar precis... Som i år har jag ridit i allsvenskalag både dressyr och hoppning om det har passat in, plus ett rasmeeting, en cup och våra hemmatävlingar. På vintern rider jag mest dressyr, nån hoppklass upp till LB men inte så mkt eftersom han hoppar bättre utomhus. På våren tävlar jag hoppning lite intensivare först inne och sen ute så fort det går, så att jag hinner få några hoppkval i LA så att jag kan starta Lätt.

Varför ska man inte tävla för ofta? Eller kan man kanske inte tävla för mycket?
Jag tävlar inte så mkt och så varierat jag kan för att jag inte vill att ponnyn ska tappa motivationen, och självklart hinna vila ut i kroppen också.

Ser ni tävlingen som en träning?
Det finns alltid vissa tävlar under året som jag vill ha bra resultat i, men i grund och botten är det såklart träningar alltihop. Fälttävlan ser jag mest som träningar, vill inte ha någon press på mig själv eller ponnyn innan vi har mer rutin där. Placeringarna är bara en bonus än sålänge! Hoppning och dressyr tar jag vissa som rena träningar, men när jag inte har något annat viktigare nära inpå brukar jag satsa för att vinna. Får vi då någon retlig miss eller nedslag som kostar oss placeringen kan jag reta mig, men när allt kommer till kritan är det alltid känslan inne på banan som gör dagen!

Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
Det är såklart beroende på vad vi har gjort veckan/helgen innan, men dagen efter tävling vilar han alltid helt, och 2a dagens jobb beror på hur hård tävlingen varit. 3e dagen kan jag rida ett vanligt ganska hårt pass om det varit en ganska lätt hopp eller dressyrtävling, men om det har varit en fälttävlan en bit bort är det kanske fortfarande bara skritt och lugn jogg i låg form.
Utöver vilan efter tävling brukar det bli en extra vilodag/vecka.

Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
Terräng tränar jag lite mer på våren innan tävlingarna är riktigt igång, sedan under sommaren om det inte är någon tävling för nära, gärna då på den bana där jag ska tävla nästa gång. Hoppning tränar jag inte speciellt mycket alls, några träningar under vintern kanske var 3e vecka och kanske 3 ggr totalt under sommaren. Dressyr blir när det passar, är det inte så mkt tävlingar kan det bli 1 gng/veckan i 3 veckor, sedan inte något alls på 3 veckor till. Föröker klämma in dressyrträningar så ofta det går, när det passar, helt enkelt.

och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen?
Tillgången först och främst. Kollar på vad som finns i närheten och planerar efter det. Åker inte 60 mil längre för att det egentligen hade passat bättre att tävla en vecka senare. Händer det sen något så tävlar jag självklart inte till varje pris bara för att det finns en tävling, och missar jag någon/några tävlingar så kan det hända att vi åker lite längre någon annan gång om det passar bra.
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Ser till min förvåning att det finns de som rider sina hästar helgen efter en 3* Upp till 1* på en ngt äldre (läs stark) häst kan jag tycka är ok med 2 helger i rad i undantagsfall , men inte efter 3* när båda tävlingarna dessutom är 3-dagars med hoppning sist, som sliter mer
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
Vi försöker lägga så att det är ft ungefär var tredje vecka. Eftersom tävlingsterminen inte riktigt är konstruerad på det viset får man såklart ibland bara ha en helg imellan, men då försöker vi ge en lite längre vila efteråt.
Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
Det beror på hur tätt det är mellan ft-tävlingarna. Nu har jag två månader imellan mina starter, och då ska jag ut på en dressyr som ligger nära, bara för att underhålla och såklart förbättra. Jag ska även hoppa en bana på en hemmatävling. Alltså hålla igång lagom, så att det inte sliter, men ändå så att hon är igång.
Varför ska man inte tävla för ofta?
Det är för jobbigt för både ryttare och häst.
Ser ni tävlingen som en träning?
Om jag går upp i en ny klass, eller startar dressyr eller hoppning tar jag det oftast som träning.
Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
1 gång, och skrittar ut en eller två gånger, beror på träningar m.m.
Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
Hoppning varannan vecka. Dressyr likaså, dock kan jag rniga till min tränare när jag vill om jag vill ha ett till pass.
vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen?
Jag kollar på vad jag har för mål med säsongen, och gör sedan en "tävlingslista", där jag fyller i tävlingarna. Sedan ändras den under tidens gång beroende på form, inställda och flyttade tävlingar, ändrade mål osv....
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Fick lite skäll för att jag inte själv svarat :o och det "skället" avslöjade att det finns ganska många läsare här. Många som inte skriver :idea:

Nåja mina tankar om mina frågor
Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
På lägre nivå 90/100 kan vi gå 2 helger i rad men då planeras både innan och efter. Enstj kan gå 6-8 starter. Färre om det är långa, någon mer om det är korta. Några ggr har vi låtit hästar gå 2 st 1* i rad med ågren. Dock har det varit äldre hästar. Två och tre stj rids en 4-5 tävlingar/år. Minst 3 veckor mellan starter. Långa ännu längre.
Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning? Inte särskilt mycket under säsong om det inte är så att ngt måste slipas. Eller om planeringen är usel och vi tycker det passar in. Såklart kval numera då. Fast då får det bli mindre träning istället. Nu har vi ju flera hästar så det blir ganska mycket ändå för ryttaren.
Varför ska man inte tävla för ofta?
Jag tror att hästen måste få vila för orka både psykiskt och fysiskt. en häst som tävlas för mkt tappar sugen och den ska ju hålla i många år.
Eller kan man kanske inte tävla för mycket? Jo Är ganska orolig över tendensen att tävla varje helg i veckor i sträck med unga hästar. Fina hästar som håller hur länge? Förhoppningsvis har jag fel.
Ser ni tävlingen som en träning?
Vi startar ofta avd B i hoppning just för att vi ser det bara so träning. I dressyr en start just för samma sak. (Vem orkar avar på en dressyrtävling en hel dag?) dock kan sällan en tävlng bara ses som träning eftersom miljön är helt annorlunda. Psykiskt är det en annan stress.
Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
Beror på häst. Ålder och nivå. Unga hästar två-tre dagar i veckan. Vincent kan tex få "stå" i några dagar efter en stor tävling men han står ju inte bara i hagen utan skrittas.
Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
terräng 4-5 ggr före terminsstart sen några gånger under säsong.
Häst med problem fler under säsong såklart.
hoppning 2ggr/vecka men med olika hästar för 2 olika tränare
dressyr varje vecka men olika hästar för 1 tränare
och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Jag vill säga planeringen men tyvärr blir det ju tillgången. Det är inte lätt att ha häst på mer än en nivå. Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen? Åker t Danmark. Tack för att vi får komma :bow:
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?

Vi FÖRSÖKER planera in med 1-2 helger emellan starter redan i lätt klass (som är msvB för grålle). Men hur lätt är det med alla tävlingar i maj-juni - totalt stopp i juli... och sen tokmycket igen i augusti-september!! Som det blivit i år är två helger i rad sen längre vila.

Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
Såklart kval numera då. Fast då får det bli mindre träning istället.

Varför ska man inte tävla för ofta?
Hästen måste få vila för orka både psykiskt och fysiskt. En häst som tävlas för mkt tappar sugen och den ska ju hålla och tycka att det är roligt i många år.

Eller kan man kanske inte tävla för mycket?

Jo.

Ser ni tävlingen som en träning?
Vi startar ofta avd B i hoppning för kvalen som träning.

Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
Minst 1 dag + 1 dag skritt, efter en 2-3dagars tävling med resa får Grålle skrota runt med Emma suckande i kedjegrimskaft över gräsmattor o diken, redan dag två i vila brukar Grålle komma hem själv... :angel:

Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
terräng 4-5 ggr före terminsstart lägg till ngn i juli då det är tomt på tävlingar.

Hoppning 1g/vecka.

och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen?
Tillgång - som mammaberg skriver - tack Danmark för att vi får komma. Planering är ju jätteroligt innan arrangörerna ändrar datum, ställer in etc.

Tack mammaberg för att du "skrev orden även på mitt tangentborg!" :cool:
 
Sv: Hur ofta tävlar du?

jag är ett litet blåbär men jag svarar ändå :D

Hur ofta startar ni ft och gör ni skillnad på olika hästar? olika nivåer?
mitt mål för året 2009 är att starta en debutantfälttävlan, så jag satsar på i alla fall minst en start i ft ;) hur många starter man gör i ft på sin häst beror ju på var man står rent utbildningsmässigt o vad man har för mål. man kanske satsar på att gå upp en klass osv.

Hur mycket tävlar ni mellan ft-starterna i dressyr och hoppning?
som sagt, jag tänker inte tävla många gånger men jag antar att man under ft säsongen ska ha dressyr o hoppningen med sig i bagaget redan o därmed enbart koncentrerar sig på ft. men det beror återigen på vilken nivå man är o vilka mål man har. kanske man behöver klämma in ngn hopptävling för att kvalningen inte gått som den ska.

Varför ska man inte tävla för ofta?
det sliter på hästen. dessutom kanske man blir för slarvig om man tävlar för ofta - alltså man kanske blir lite nonchalant. samtidigt så behöver man få upp en rutin. det är en balansgång det där.

Eller kan man kanske inte tävla för mycket?
jo då, det tycker jag man kan. om man inte har flera hästar förstås. men jag tycker att man ska vara sparsam med sina hästar. fälttävlan är en riktigt tuff sport!

Ser ni tävlingen som en träning?
ja, jag gör det eftersom jag är ett sådant blåbär :angel: nej men min första ft debutant tänker jag se som min egen tävling - jag ska prestera så gott det går med mina o min hästs förutsättningar.

Hur mycket vilar era hästar i veckorna?
just nu går han ganska mkt, har väl max 2 vilodagar per vecka. jag rider ca 3-4 ggr/vecka, o medryttarna de resterande dagarna. med sina medryttare blir det bara uteritter. :)

Hur ofta tränar ni för "tränare" i resp gren?
1 gång i veckan dressyr.
varannan vecka hoppning.
sen ft säsongen började har jag tränat 6 ggr (inkl 2 dagar ftläger i somras), 3 ggr på våren o nu 1 gång på hösten.


och--- vad styr er termin? Tillgången eller planeringen? Hur gör ni om planeringen inte stämmer med tillågngen?
eftersom jag bara satsar på en tävling så är det ganska enkelt ;)
våren 2009 planerar jag att hoppkvala. 90 cm känns ganska nära o det känns som det inte borde vara något problem. däremot får vi se hur det går med 1m, förmodligen är vi inte redo för det förrän framåt sommaren. så ft debutanten kommer nog ligga kring augusti. :laugh:
tillägger att dressyren är det som är vårt största problem just nu, så vi ska fortsätta arbeta med det o förhoppningsvis kan vi starta en klubbtävling LC o få godkänt resultat till våren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 231
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp