Hur ofta ska man vädra?

Därför att om fem personer vistas i ett rum så tänker jag att det blir ganska mycket utandningsluft just där, öppnar man då fönstret ett par minuter så blir det lite luftväxling i huset, och det känns lite fräschare. Men jag är tydligen från stenåldern som tycker så :angel:
OK så det är utandningsluften som du tycker är ofräsch?

Då är det din känsla och du ska följa den. Vädra ut utandningsluften. :)

För egen del anser jag inte utandningsluft mindre fräsch än tex luften i kylskåpet eller skafferiet där jag har saker jag äter. Så jag vädrar aldrig :D Dessutom är det skog och träd utanför mitt hus och min trädgård. Såhär häöst och vintertid är den luften full av förmultnande växtdelar. Mindre fräsch än inne? (fast jag älskar skogen och skulle nog kunna sova där om bara bädden vore skön och jag inte frös .....)

Tack alla som svarat, då behöver jag åtminstone inte ha dåligt samvete om jag glömmer vädra ibland.

Ja precis, det är utandningsluften som jag tycker inte är jättemysig, inte för att jag märker det själv men det är ju för att jag är van, men jag tänker själv när man kommer hem till andra där jag tycker det är lite instängt, då blir jag påmind om att jag troligen också behöver vädra lite därhemma.

Skogsluft är ju toppen! då hade jag vädrat bara för att få in den härliga doften.

Därför att om fem personer vistas i ett rum så tänker jag att det blir ganska mycket utandningsluft just där, öppnar man då fönstret ett par minuter så blir det lite luftväxling i huset, och det känns lite fräschare. Men jag är tydligen från stenåldern som tycker så :angel:
Därför man ska ha många växter i huset, de ÄLSKAR utandingsluften och omvandlar den till syre. :up: Älskar mina växter. :heart

Jag vet inte varför, men våra växter tenderar att dö... kan det vara luften tro :angel: Har iof någon som jag lyckats hålla liv i och det var just med tanke på inomhusluften jag köpte växter.
Ni får prova Kallor, de är i princip odödliga, får de bara lite vatten när de ser lite ledsna ut brukar de överleva. Dock dör de såklart om man glömmer vattna dom helt (har råkat med det en gång, då den stod bakom en gardin så jag inte såg den). :angel:

Vi har ett äldre hus så jag misstänker att det liksom vädrar sig själv lite grann, dåligt isolerade fönster tex. Men jag undrar om man ändå inte ska vädra lite varje dag? bara några minuter? hur gör ni ?

På sommaren vädrar vi såklart mycket för att få ner temperaturen, men vintertid tänker jag på nu. Eller den årstiden då man vill ha varmare inne än vad det är ute.

Jag bor utomlands, här bygger man inte hus som i Sverige. Så det står till och med i våra hyreskontrakt hur vi ska vädra. Gör vi inte det och får mögel får vi typ skylla oss själva.

I alla fall enligt tysk standard ska man vädra ut ordentligt 10 min 3 ggr om dagen. Vädra ut ordentligt = öppna alla fönster på vid gavel.

Nu har vi ju inte så kallt, just nu 10 grader varmt men jag vädrar inte så hur som helst. Mitt sovrumsfönster står alltid på glänt och annars så öppnar jag i badrummet efter dusch ett tag och balkongdörr och köksfönster vid behov. Men nej, några 3 ggr om dagen blir det inte. Men om jag inte vädrar alls märker jag snabbt att luften är dålig inne.

Jag vädrar vädrar inte,men mitt sovrumsfönster är öppet året runt,dock kanske bara halva dagen om det är mer än -20.
Annars tillhör jag dom där som öppnar dörren kommer på att jag glömt något,eller som bara ska hämta något inne och aldrig stänger dörren efter mig.
Alla andra som gör lika i mitt hus skriker jag åt att stänga dörren :angel:

Det låter som ni har seriösa problem med ventilationen, om det inte är något som lever i ditt huvud.

Det låter som ni har seriösa problem med ventilationen, om det inte är något som lever i ditt huvud.

Seriösa problem? Jag tycker att mina frågor inte behöver locka till oförskämdhet? Jag tycker ofta luften blir lite instängd även hos andra, men tänker att de kanske inte märker det.

Och de andra i tråden som ofta har ett fönster öppet, har de också seriösa problem?

Vi har ganska torr luft inomhus, har en luftvärmepump, och genom att öppna fönstret någon minut får man in lite fuktigare luft som är behagligare att andas in tycker jag. Det var ju lite därför jag köpte växter, tänkte få upp luftfuktigheten.

Du beskriver att ni får problem om fem personer vistas i rum samtidigt. Då är det utan tvekan problem med ventilationen.

Oförskämd? Knappast.
Du läser helgalet, och jo du är oförskämd. Jag har inte sagt att vi får problem, vi har inga problem mer än att jag vet om att utandningsluft innehåller mindre syre och mer kväve, och eftersom jag tänker att alla levande varelser behöver frisk luft så vill jag vädra ibland, eller ha ett öppet fönster någon minut. Vi var 15 personer i ett matrum (litet) för ett tag sen och det var inga problem alls, men jag känner ändå att jag vill vädra. Möjligen finns det i mitt huvud, i så fall i min hjärna eftersom jag vet att man behöver bra luft och syre.
Bara för att jag vill vädra/ha frisk luft så gör det att jag har seriösa problem antingen i mitt huvud eller i huset? Jag tycker du yrar.

Först har du problem med ventilationen så du måste vädra, sedan har du inte problem med ventilationen och jag är oförskämd som ens kommenterar det.

Om det inte är ett faktiskt problem, måste det ju vara något som lever i ditt huvud, om det inte är ett problem. Då är jag oförskämd som föreslår den vinkeln.

OK, jag lämnar det där.

Först har du problem med ventilationen så du måste vädra, sedan har du inte problem med ventilationen och jag är oförskämd som ens kommenterar det.

Om det inte är ett faktiskt problem, måste det ju vara något som lever i ditt huvud, om det inte är ett problem. Då är jag oförskämd som föreslår den vinkeln.

OK, jag lämnar det där.

Du tolkar galet helt enkelt. Tack för att du lämnar.

Vädra på! :D

Jag tycker det känns rätt unket att komma in hos någon där det luktar sova. Vilket det ofrånkomligt gör där folk sovit med stängt fönster. Så hos mig vädrar jag en stund varje dag när jag stigit upp.

Om du ska vädra så gör tvärdrag, då kyler det inte lika mycket och du får in mycket luft. Luften kommer inte att vara kall lika länge vid tvärdrag som vid bara ett öppet fönster, men du fårin mer syre snabbt.

Seriösa problem? Jag tycker att mina frågor inte behöver locka till oförskämdhet? Jag tycker ofta luften blir lite instängd även hos andra, men tänker att de kanske inte märker det.

Och de andra i tråden som ofta har ett fönster öppet, har de också seriösa problem?
Jösses...

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar