Hur ofta ska man vädra?

Vi har ett äldre hus så jag misstänker att det liksom vädrar sig själv lite grann, dåligt isolerade fönster tex. Men jag undrar om man ändå inte ska vädra lite varje dag? bara några minuter? hur gör ni ?

På sommaren vädrar vi såklart mycket för att få ner temperaturen, men vintertid tänker jag på nu. Eller den årstiden då man vill ha varmare inne än vad det är ute.

I äldre hus där det är självdragssystem är det självklart att man behöver vädra ibland! Det är en del av systemet. Om man tycker luften är dåligt ofta i huset kanske man behöver se över hur många uteluftsdon det finns och komplettera med fler.

I inneluften är det ju massor av föroreningar som behöver komma ut och har man självdragssystem är det effektivt att bli av med dem genom att vädra. Då byter man luften snabbt om man öppnar ett fönster helt. Ett självdragssystem är ju dock som effektivast på vintern och sämst på sommaren, men man kan behöva vädra ändå på vintern.

I äldre hus där det är självdragssystem är det självklart att man behöver vädra ibland! Det är en del av systemet. Om man tycker luften är dåligt ofta i huset kanske man behöver se över hur många uteluftsdon det finns och komplettera med fler.

I inneluften är det ju massor av föroreningar som behöver komma ut och har man självdragssystem är det effektivt att bli av med dem genom att vädra. Då byter man luften snabbt om man öppnar ett fönster helt. Ett självdragssystem är ju dock som effektivast på vintern och sämst på sommaren, men man kan behöva vädra ändå på vintern.
Det är ungefär sådär jag tänker :)

Vi har ett äldre hus så jag misstänker att det liksom vädrar sig själv lite grann, dåligt isolerade fönster tex. Men jag undrar om man ändå inte ska vädra lite varje dag? bara några minuter? hur gör ni ?

På sommaren vädrar vi såklart mycket för att få ner temperaturen, men vintertid tänker jag på nu. Eller den årstiden då man vill ha varmare inne än vad det är ute.
Jag vädrar nån gång ibland. Inte för att jag kanske behöver egentligen då jag kollat ventilation och den är riktigt bra.
Men jag gillar inte när det luktar instängt hos folk. Speciellt sovrum kan lukta hos folk. Vet inte hur jag ska förklara lukten..,
Jag tycker det luktar trevligare om man vädrar någon gång ibland.

Vi har självdrag, bor i ett stenhus gjort på blåbetong byggår -53 så bra ventilation är liksom A och O.... Vi hade OK ventilation redan innan men vi installerade ändå frånlufts (?)-fläktar på varje våningsplan som går för fullt. Det är snorkallt så här på vintern, dels p.g.a huset, sen har vi gamla fönster som läcker mycket värme (ska bytas), plus de nya fläktarna... Men luften är bra.;)

Sen har vi ventilationsluckor (lite antika tror jag) som är en i varsin ände av huset, men där är det öppet rakt ut så den kalla årstiden stänger vi för dessa.
Ja om ni stänger tilluftsventilerna är det ju inte konstigt att ventilationen är dålig.

Självdrag funkar så att det är undertryck i frånluftskanalen (i kök och badrum) som skapar ett luftflöde ut ur huset. Samtidigt sugs frisk luft in i huset via tilluftskanalerna. Om tilluftskanalerna täpps till stannar ventilationen. Frånluftsflödet kan förstärkas med en fläkt men det kräver fortfarande att luft kan komma in i huset.

Testa att sätta ett vanligt papper mot ventilen i kök eller badrum. Om pappret inte sugs fast har ni för dåligt utflöde. Då tycker jag ni ska satsa på att förbättra ventilationen. Dålig ventilation leder inte bara till dålig luft utan kan också orsaka fuktproblem.

Ja om ni stänger tilluftsventilerna är det ju inte konstigt att ventilationen är dålig.

Självdrag funkar så att det är undertryck i frånluftskanalen (i kök och badrum) som skapar ett luftflöde ut ur huset. Samtidigt sugs frisk luft in i huset via tilluftskanalerna. Om tilluftskanalerna täpps till stannar ventilationen. Frånluftsflödet kan förstärkas med en fläkt men det kräver fortfarande att luft kan komma in i huset.

Testa att sätta ett vanligt papper mot ventilen i kök eller badrum. Om pappret inte sugs fast har ni för dåligt utflöde. Då tycker jag ni ska satsa på att förbättra ventilationen. Dålig ventilation leder inte bara till dålig luft utan kan också orsaka fuktproblem.
Ventilationen är inte dålig, har aldrig märkt av dålig luft, men däremot vill jag gärna vädra ändå, för att jag tycker om uteluften :) Tilluftsventilerna som du kallar det är rakt blås rätt igenom huset så det kan man inte ha öppet vintertid. Vi har väldigt torr luft i huset, det är väl det enda problemet egentligen.

Ventilationen är inte dålig, har aldrig märkt av dålig luft, men däremot vill jag gärna vädra ändå, för att jag tycker om uteluften :) Tilluftsventilerna som du kallar det är rakt blås rätt igenom huset så det kan man inte ha öppet vintertid. Vi har väldigt torr luft i huset, det är väl det enda problemet egentligen.
Gullig du är! Om du gillar uteluft är det väl bara att vädra på tills någon fryser :)

Själv skulle jag egentligen vilja vädra mycket oftare än jag gör, men kommer mig bara inte för. :o Inomhusluft innehåller högre koncentrationer av ohälsosamma kemikalier än utomhusluft. Förutom damm från oss själva, tyger och eventuella husdjur, så avger även prylar och inredning kemikalier till luften - tex mjukgörare, flamskyddsmedel, lösningsmedel, mm - som har visat sig kunna öka risken för astma och allergier samt som även kan vara hormonstörande och toxiska på andra sätt. Mjukgörare från plaster (plastmattegolv tex) läcker under hela materialets livslängd, och TV- och datorskärmar läcker tex mjukgörare och flamskyddsmedel, särskilt när de är påslagna eftersom värme triggar utsläpp av ämnena. En del av de syntetiska kemikalier som man har kunnat konstatera cirkurerar i våra kroppar tas upp genom inandning. Vill man minska sin exponering för dessa ämnen så är det viktigt med mycket god ventilation, plus att man kan hjälpa till genom att vädra med korsdrag. Så jag gillar korsdrag! :up: ;)

Alltså, jag lägger mig verkligen inte i hur mycket du vädrar, men ventilationen kan inte fungera optimalt om stänger tilluftsventilerna. Har man "tur" är huset tillräckligt otätt så det kommer in tillräckligt med uteluft ändå, men å andra sidan har man då inte någon koll på var den tar sig in och beroende på vad den passerar på vägen kan den dra med sig föroreningar in. Men vet inte heller om den luften kommer in i rätt rum.

Alltså, jag lägger mig verkligen inte i hur mycket du vädrar, men ventilationen kan inte fungera optimalt om stänger tilluftsventilerna. Har man "tur" är huset tillräckligt otätt så det kommer in tillräckligt med uteluft ändå, men å andra sidan har man då inte någon koll på var den tar sig in och beroende på vad den passerar på vägen kan den dra med sig föroreningar in. Men vet inte heller om den luften kommer in i rätt rum.
Alla är inte stängda :) det är bara de två som blåser rätt in i huset som vi har stängt men jag har faktiskt öppnat upp den ena nu i alla fall. Så bara en är stängd. Huset är lite dragigt och som du säger så är det nog tur det. Vi har bra luft, aldrig fukt eller kondens utan kanske lite torrt då istället. Så det är liksom inte därför jag har vädrat , utan mer för att jag tänkte att det nog kan vara bra. :)

Jag bor på 24 kvadrat och det blir olidligt varmt om solen ligger på eller om man exempelvis lagar någonting länge i ugnen. Jag har ett litet fönster som oftast står öppet, och elementen är aldrig igång :)

Jag och sambon + 1-2 hundar bor på 37kvm, och eftersom jag är livrädd att det ska lukta unket och hund så vädrar jag lite varje dag :p

Vi har väldigt dålig ventilation (självdrag men funkar kasst) så vi har alltid något fönster öppet. Det blir fort väldigt instängt annars. Att sova med stängd dörr och stängt fönster är inte att tänka på.

Därför att om fem personer vistas i ett rum så tänker jag att det blir ganska mycket utandningsluft just där, öppnar man då fönstret ett par minuter så blir det lite luftväxling i huset, och det känns lite fräschare. Men jag är tydligen från stenåldern som tycker så :angel:

Jag tycker mig märka skillnad i syrehalten när vi är alla hemma och när jag är själv. Inbillning eller inte, har inte en aning, men jag öppnar gärna upp ytterdörr och fönster och låter ny luft svepa igenom, blir lättare att andas. Varmare årstid står ytterdörren mer öppen än stängd så fort någon är hemma i huset.

Nu ska jag snart flytta till lägenhet på 3:e våningen, så kommer ha barnsäkra fönster som tillåter liten öppen glipa vid behov pga katten.

Jag har självdrag med ventilationsluckor, de är givetvis alltid öppna. Den i sovrummet har jag på vintern bara öppet på minsta haspen. Den i kallskafferiet är tväröppen året om.
Jag vädrar lite varje morgon, men enbart i sovrummet. Stänger till sovrumsdörren och har fönstret öppet medan jag exempelvis äter frukost. Sedan stänger jag fönstret igen, och bäddar. Har öppet längre på helger än på vardagar. Tänker att det både förbättrar luften och kyler ner sängen (dvs dödar/hämmar kvalster) :up:

Varje morgon oavsett årstid.
Öppnar ett par fönster på alla tre våningarna och låter det stå öppet ett bra tag.

Så mkt fräschare med frisk luft.
Visst blir det ett par grader kallare inomhus efter vädringen på vintern men i och med att det bara är själva luften och inte huset som är utkylt så tar det inte alls lång tid innan det är varmt igen.

Här vädras det ständigt. Har sovrumsfönstret öppet lite utom när det är som kallast (under -10 typ) och en glipa öppet i det övre lilla fönstret i rummet med fåglarna. Vi bor i ett gammal hur med originalfönster, okopplade, gammal skafferi med ventil ut mot norr (öppen så klart ;) )
Märker ingen skillnad på värmen om vi stänger eller inte, men det blir å andra sidan en del kallras från fönstren ändå, plus att ytterdörren är gammal och sköter en del av ventilationen ;) något som hunden älskar. Tycker kallrasen blir mindre med lite öppet. Vädrar ordentligt med vidöppna fönster när jag städar, vädrar sängkläder och mattor som kan tas ut, plädar etc. Det luktar fräscht och rent då, även utan parfymerade rengöringsmedel (som jag inte tål).
Sova i ett rum med stängda fönster avskyr jag. Sover bäst med en liten glipa öppet.
Mer frisk luft till folket! Visst märker jag att det luktar instängt och lite unken luft hos en del andra, men det är deras problem. Värsta lukten är nog instängda sovrum, vet precis vilken lukt du menar stjärnhimmel. Urk!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar