Hur ofta ska man vädra?

sassiball

Trådstartare
Vi har ett äldre hus så jag misstänker att det liksom vädrar sig själv lite grann, dåligt isolerade fönster tex. Men jag undrar om man ändå inte ska vädra lite varje dag? bara några minuter? hur gör ni ?

På sommaren vädrar vi såklart mycket för att få ner temperaturen, men vintertid tänker jag på nu. Eller den årstiden då man vill ha varmare inne än vad det är ute.

Jag "vädrar" aldrig någonsin. Begriper inte varför jag skulle göra det. Såvida det inte kommit in rök, eller os som inte fläkten tog.

Vad i uteluften är bättre än inneluften? Det är ju bara kallt och jag måste värma upp den luften också.

I sovrummet byter jag sängkläder. Jag vädrar inte.

Vi har ett äldre hus så jag misstänker att det liksom vädrar sig själv lite grann, dåligt isolerade fönster tex. Men jag undrar om man ändå inte ska vädra lite varje dag? bara några minuter? hur gör ni ?

På sommaren vädrar vi såklart mycket för att få ner temperaturen, men vintertid tänker jag på nu. Eller den årstiden då man vill ha varmare inne än vad det är ute.
Hur tänker du vädra?
Ytterdörren öppnar vi ju flera gånger om dagen, men jag vädrar aldrig för vädrandets skull, på sommaren så öppnar jag upp för korsdrag om det är väldigt varmt för att få lite rörelse i luften.
Sen eldar vi dels i kaminen ofta och dels i öppna spisen ibland vilket gör att det blir rörelse i luften.

Hur tänker du vädra?
Ytterdörren öppnar vi ju flera gånger om dagen, men jag vädrar aldrig för vädrandets skull, på sommaren så öppnar jag upp för korsdrag om det är väldigt varmt för att få lite rörelse i luften.
Sen eldar vi dels i kaminen ofta och dels i öppna spisen ibland vilket gör att det blir rörelse i luften.
Jag menar att man öppnar fönstret en liten stund, några minuter.

Vädrar aldrig. Har självdrag i huset, och tillsammans med ventilation i badrum och köksfläkten sköter det sig utmärkt själv.

Vill du kosta på mer värmepengar är det ju ett utmärkt sätt.

Jag är medveten om att värmekostnaden ökar, men tänker ändå att det är bra med frisk luft, det känns skönt tycker jag att vädra en liten stund då och då. Men kanske är det inget som behövs egentligen.

Jag vill ju ha kallt i sovrummet så jag vädrar hela dagen. När vintern slår till kanske bara en liten stund vädring.

Haha ja det var ett bra tips :D Men min tanke är ju att alla i familjen får lite frisk luft, tänker vissa dagar tillbringar man ju mycket tid inomhus.
Jag går nog mer på att alla ska vara ute en liten stund alla dagar helt enkelt. ;) Förutom vid svåra sjukor och farligt väder då förstås men i övrigt så föser jag ut alla inklusive mig själv en liten stund varje dag minst.

Jag är medveten om att värmekostnaden ökar, men tänker ändå att det är bra med frisk luft, det känns skönt tycker jag att vädra en liten stund då och då. Men kanske är det inget som behövs egentligen.
Vädra om du tycker att det känns bra. Det räcker ju med en minut om det är kallt ute.

Jag går nog mer på att alla ska vara ute en liten stund alla dagar helt enkelt. ;) Förutom vid svåra sjukor och farligt väder då förstås men i övrigt så föser jag ut alla inklusive mig själv en liten stund varje dag minst.
Men om man är ute en timme om dagen så är det ju ändå 23 timmar per dygn som man andas inomhusluft, så det känns som om inomhusluften är viktigare än den faktiska tid man är ute.

Jag kanske ska förtydliga att skulle det bli riktigt kallt, typ -20 eller så så vädrar jag inte, men det är inte så ofta det är så kallt här.

Därför att om fem personer vistas i ett rum så tänker jag att det blir ganska mycket utandningsluft just där, öppnar man då fönstret ett par minuter så blir det lite luftväxling i huset, och det känns lite fräschare. Men jag är tydligen från stenåldern som tycker så :angel:

Därför att om fem personer vistas i ett rum så tänker jag att det blir ganska mycket utandningsluft just där, öppnar man då fönstret ett par minuter så blir det lite luftväxling i huset, och det känns lite fräschare. Men jag är tydligen från stenåldern som tycker så :angel:
Fast om du tycker att det känns fräschare så kan du ju vädra just därför.

Vädrar aldrig. Har många ventilationssaker i alla rum.

Men om man är ute en timme om dagen så är det ju ändå 23 timmar per dygn som man andas inomhusluft, så det känns som om inomhusluften är viktigare än den faktiska tid man är ute.

Jag kanske ska förtydliga att skulle det bli riktigt kallt, typ -20 eller så så vädrar jag inte, men det är inte så ofta det är så kallt här.
Men du får vädra precis hur mycket du vill! ;) Det är få dagar som vi faktiskt är hemma en hel dag, vi har hund som behöver promenader, två barn som har mycket aktiviteter, jag är ute och hämtar ved, slänger sopor, hämtar posten osv och varje gång måste man öppna dörren för att komma ut, alltså blir det lite vädring men jag vädrar aldrig för att jag borde eller något liknande.

Vi har alltid ett fönster på glänt i sovrummet och oftast även balkongdörren i vardagsrummet lite öppen.
Tack! Kände mig nästan som en utomjording ett tag...

Tack @Korven med, och alla ni andra som orkat svara. :)

Vi har en ganska dålig köksfläkt tycker jag, inte gammal men den väsnas mest, och vi har ingen fläkt i badrummet. Men där finns ventilationslucka eller vad det heter. Sen har vi ventilationsluckor (lite antika tror jag) som är en i varsin ände av huset, men där är det öppet rakt ut så den kalla årstiden stänger vi för dessa.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar