Hur ofta ska man vaccinera?

S

snorleif

Jag ska snart få hem min foderhäst och känner att det är en sak jag inte riktigt har koll på:
Vilka vaccinationer är det som gäller, och hur ofta?

Tacksam för svar :)

Sv: Hur ofta ska man vaccinera?

Hästinfluensa varje år, stelkramp var tredje eller vid ful sårskada. Vid högt smittryck (= många hästar som far omkring på tävlingar osv) kan man med fördel vaccinera halvårsvis mot hästinfluensa.

Vissa väljer att vaccinera mot andra sjukdomar också, t ex abortvirus och botulism.

Tänkte bara lägga till att sprutan mot hästinfluensa ska tas inom ett år från den förra för att man ska få tävla =)

Jag vaccinerar
Hästinfluensa & Butolism 11månaders intervaller (för att inte missa)
Stelkramp var 3år och/eller vid sårskada och stickskador. (vid vet rekomendation så klart)

Man kan även vaccinera mot ringorm men det har jag hört är helt onödigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar