Hur ofta ryktar ni er häst?

Enya

Trådstartare
Hur ofta rycktar ni er häst? Hur ofta kratsar ni hovarna? Om man som jag, har två hästar, en ug shettis och en nordis och rider bara nordisen ( och då bara några gånger i veckan ), hur ofta ska man rykta hästen då?

Jag har alltid fått höra att jag ryktar för ofta, men nu när jag har en shettis med en rejäl päls redan och en hemsk man, så tycker jag att jag borde borsta honom mer. Mina hästar är lite dumma för de kan båda lägga sig där de har kissat och givetvis ser de inte så mysiga ut på morgonen. Hur får man bort de fläckarna?

Och hur reder jag lättast ut en shettis man? Och en sista fråga, varför är hans päls så fet och vad kan man göra åt det?

Många frågor, men jag hoppas att någon vill svara! :banana:

Sv: Hur ofta ryktar ni er häst?

Jag ryktar varje dag. Och krasar alltid hovarna innan/efter ridningen.

Pälsgalns i manen kanske.Så den inte trasslar sig så.

Jag har nu tre hästar i stallet. En ponny 18 år rids inte är bara sälskaps häst. Mitt dräktiga sto. Rids varannan dag, ska gå varje dag egentligen. Åringen.
Jag borstar igenom dom varje dag. Känner över dom så inga skador mm finns. Ryktar dom bara i bland.
Men jag badade åringen 2 gånger efter betet. Stot badade förra veckan. Ponnyn har tjock päls borstas bara.
Använder svans o päls glans Fungerar som balsam i manen. Perfekt till lång trasslig man.

Jag har inte ryktat min häst ordentligt sedan förra sommaren. Borstar av henne några gånger i veckan, kratsar hovarna då också.
Pälsglans är bra när man ska reda ut en trasslig man.

Tack för era svar! Jag borstar av varje dag och om jag har ridit ryktar jag både före och efter ridturen. Kratsar hovarna gör jag också både före och efter en ridtur. Shettisen kan jag stå och borsta i evigheter utan att han blir "fin". Får testa pälsglans, men hur ofta ska man ha det i?

Det där beror helt på. Hästar i träning ryktas varje - varannan dag.

Men nu har jag en åring och en promenadpensionär i stallet och åringen är aldrig ryktad. Jag ryktar inte de som går otäckade i hagen, jag vill de ska få ha kvar sitt fettlager i pälsen. Hon borstas ungefär varannan - var tredje dag. Damen har den goda smaken att aldrig rulla i hagen utan bara i boxen, så hon håller sig ren och fin. Man och svans reds ut samtidigt som borstning, och så har jag i pälsglans i man och svans när det behövs. (Stalltomten flätar dreadlocks i hennes man på nätterna annars).

Promenadpensionären borstas varje dag, vi har nämligen en kvällsprocedur där han kommer in, äter sitt kraftfoder, sen tar jag av utetäcket, han rullar grundligt i boxen och så borstar jag av spånet och ev lera (på halsen) och sen på med nytt täcke igen. Man och svans reder jag ut när jag rider och har pälsglans i. Han har väldigt tunn man och svans så jag vill inte slita på den i onödan.

Kratsar hovarna..skodda hästar kratsas varje morgon, men nu när jag har två oskodda så blir det väl kanske 3 ggr i veckan de kratsas.

Ett tips till utredning av manen/svansen, ta en vanlig borste! Det funkar jättebra med en borste som är avsedd för människan. Tänk bara på att de flesta har plastpiggar som kan slita taglet (köp därför ingen av dålig kvalite´), men med den jag har funkar det alldeles utmärkt. Det finns även borstar med träpiggar som man kan använda, men piggarna bör vara rätt långa för att effektivt kunna reda ut svansen. De borstar som jag sett säljs på bl a Hööks med träpiggar tycker jag är för korta för att funka bra.

Jag använder oxå hårborste :) Inackorderingen i mitt stall gav mig tipset och det är jag tacksam för :D

Det fungerar inte bara med sådan borste om hästen har tjock tjock man och svans.

Mitt sto har en hopplöst tjock och lite lockig man och svans.
Jag köpte en sådan borste med piggar och vanlig på andra sidan( BÖRJES) Det blev lättare att reda ut. Men när jag fick tag i pälsglans blev det perfekt. Hon har fin man och svans nu.
Det finns likadana fast till hund som är billigare och bra.

Rotterö skrev:
Det fungerar inte bara med sådan borste om hästen har tjock tjock man och svans.

Mitt sto har en hopplöst tjock och lite lockig man och svans.
Jag köpte en sådan borste med piggar och vanlig på andra sidan( BÖRJES) Det blev lättare att reda ut. Men när jag fick tag i pälsglans blev det perfekt. Hon har fin man och svans nu.
Det finns likadana fast till hund som är billigare och bra.

men du kanske ine behöver borsta igenom allt på en gång ?
ta en bit i taget med borste.
jag har en hårborste , en liten och med rätt korta "borstpiggar"
det funkar urbra på en shettis med urtjock svans och man ! :D

Det är ju det. Shettisen som bara är 1,5 år rids ju inte och jag vill ju att han ska kunna använda sin päls som den ska, de är ju båda ute ganska länge.
Varför blir shettisar man gärna så fet? Det är inte alls så på den stora hästen.

Tack för tipset om hårborste, ska börja att använda det i morgon!

ryktar iaf 6/7 dagar ibland struntar jag i det om jag inte ska rida,men brukar ändå dra av honom det värsta

Hovarna kratsas alltid,ska inte jag ut till stallet får någon annan göra det

Ryktar ordentligt VARJE dag. Oavsett om hon rids eller ej. Dessutom borstas hon av på morgonen mellan täckesbytet. Tycker hästar förtjänar det. Dessutom får hon ju massage och så få vi bra kontakt under den pysseltiden. :banana:

Jag borstar och ryktar hästen varje dag.
Kratsar hovarna innan och efter ridturen. Kollar så att det inte sitter stenar m.m eller så att allt står rätt till.
OM jag inte åker ut nån dag och nån annan tar hand om pållen åt mig så får han ju avstå rykt den dagen.
Men hovarna bör ju iaf kollas.

Jag ryktar nästan varje dag. Å andra sidan så är han klippt så det är kort och lättryktad päls att sköta. Borstar alltid av och kollar hovarna men ryktas så gott som varje dag med...

Ryktar aldrig. Borstar av före och efter ridning och om hästen ska ha täcke på. Pälsglans i man och svans för att undvika för mycket trassel.

Har mina hästar på lösdrift så de behöver sitt naturliga skydd i pälsen.

Ryktar aldrig på vintern, tycker att dom ska ha kvar skyddet i pälsen för att stänga ute kylan.. Men jag borstar av lite lätt nästan varje dag!

Har också en shettis. Borstas varje dag, men ryktas bara vid ridning eftersom pälsen är så tjock och er ryktning ger inte så mycket. Hovarna kratsar jag varje dag.

Jag tycker att en vanlig "piggborste" är bäst för att reda ut manen och svansen. Spraya lite pälsglans i och borsta sedan en liten del i taget. Har du väl lyckats reda ut manen en gång så behöver du mest underhållsborsta den (om hästen inte smutsar ner sig alldeles).

På sommaren borstar jag bara av.Vintern ryktas det varje kväll då jag är ledig.
Hovarna tas varje dag vid insläpp :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar