Hur ofta rider ni ut?

Elisha

Trådstartare
och på bana? varför gör ni som ni gör? :) motivera.

(vet att de funnits sånna här trådar tidigare men hittar ej)

Sv: Hur ofta rider ni ut?

Jag rider ut MINST 3 dagar i veckan. Jag har träning 2 dagar (hopp o dressyr) och det blir då i ridhus/gräsbana/paddock. Jag försöker variera min ridning för att få en glad och posetiv häst. Min totto blir lättirriterad och grinig om jag rider på bana för ofta. Självklart blir det mer inneridning på höst/sommar men då försöker jag variera vad jag gör.

Under sommaren har det blivit uteritt alla dagar, mer eller mindre ansträngande (från klättring och terräng till skrittur). Red dressyr högst en gång i veckan. Nu har hästen vila ett tag. :)

Tidigare när jag var medryttare red jag 4-5 dagar per vecka som mest, då varav ca 2 dressyr/markarbetespass i veckan och resten uteritter. De dagar jag inte hade hästen red ägaren omväxlande dressyr/ut eller vila.

Med hästen jag har nu kan en vecka se ut såhär; dressyr - uteritt - dressyr - uteritt - hoppning - uteritt - vila.

Jag försöker verkligen att inte vara på banan 2 dagar i rad, både för min och hästens skull - jag blir också uttråkad ;)

rider ut 4/5 gånger i veckan har hoppträning varannan vecka och dress varannan och 1till 2 vilo dagar i veckan:p

hon är ung häst så vill inte rida så mkt på banan man kan ju rida dress o hoppa i skogen:banana:

Jag rider ofta ut på helgerna och när det är fint väder ute.

Både jag och hästen älskar att rida i skogen :D, hon blir uttråkad av att gå i ridhuset. Jag rider ut 2-6 dagar i veckan. När det är halt/regnigt håller vi oss oftast i ridhuset dock :angel:

Jag rider på bana 3-4 gånger i veckan varav ett pass är hoppning/markarbete/tömkörning tex och resten dressyr.

Rider ut 2-3 gånger, då är en av dem klättring och en kondition eller en skrittur/lugn tur beroende på hur resten av veckan ser ut :)

Rider såhär för att det är så jag anser att jag får ut det mesta av min ridning och det är en bra balans mellan bana och skog.

Jag personligen hade lätt kunnat rida på banan 5-6 dagar i veckan och ridit ut en, men jag offrar mig för hästens skull ;)
Bara en vanlig skogstur i alla gångarter tycker jag är rätt tråkigt. Därför hittar jag ofta på något speciellt när vi är ute, såsom klättring, hoppa stockar, intervallträna. Annars skrittar jag hellre bara^^

Senast ändrad:

Jag rider nästan alltid ut.
Nån gång ibland händer det väl att jag lånar grannens bana, men annars är det smidigare att rida på en åker, som ligger i träda en bit ifrån gården, när jag vill rida mer "ordnat" och uppvärmningen sker på vägen dit :). (jag tillstånd av markägaren att rida på den åkern)

Jag rider mest ute, pga att vi "bara" har en ridvolt. Rider kanske 5 dagar ute i skogen, och två dagar på ridvolten, en dag dressyr och en dag hoppning.

Hade vi haft en större paddock så hade jag ridit mer i paddocken.

Jag rider på bana (dressyr) 1-2 gånger per vecka, i övrigt rider vi ut.

Rider för närvarande ut 3 dgr/veckan. Rider ca 2dgr på vallen, lite mer volter osv. och sen vilar han 2dgr.
Vi har ingen ridbana, vilket hästen fövisso uppskattar men jag saknar.. Ska anlägga en nästa år eller året därpå i mån av pengar/tid.

Jag rider ut 4 dgr iveckan ungefär, men absolut minst 3ggr i veckan.

Jag rider på bana ca 1 gång i veckan. Sen varrannan vecka rider jag för tränare oxå. Hästen får vila 1-2 dagar i veckan resten rider jag ut. Men jag jobbar även hästen ute så som skänkelvikningar o öppnor på grusvägarna och när stigen "svänger" jobbar jag med att hästen är böjd efter spåret. Det är ju ändå lite roligare att jobba ute i skogen än på en bana tycker jag iaf. Sen är det ju inte varje dag som jag kräver massor av pållen ute utan ibland är det bara myspys oxå:love:

Jag rider ut princip varje dag.
Jag kan jobba mina hästar i form osv ute i skogen, jag behöver inte vara på en ridbana för det.

För det första tycker jag själv att det är sjukt tråkigt att rida runt, runt på en inhängnad banan ännu tråkigare i ett ridhus.
Så jag antar att det smittat av sig på mina hästar, för det tycker inte att det är lika kul på banan som ute i skogen. :)

Kan svara själv. Jag rider ut varje dag inprincip som jag rider. Inte ridit på bana sen juni. :p

rider ca2 dagar i veckan på ridbanan då blir det dressyr/hoppning/löslongering/tömkörning, bara för att variera ridningen och "träna" lite mer än att bara tuta och köra i skog och mark som vi gör resten av dagarna,försöker att inte låta min pålle va på ridbanan 2 dagar i följd.han blir lätt uttråkad på ridbanan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar