Hur ofta rider ni ut?

Sv: Hur ofta rider ni ut?

Det ser mysigt ut!

Så här kan det se ut när vi rider:

32185781.jpg

31999382.jpg

31686725.jpg

31538153.jpg

Jag brukar rida ut varje gång jag är till min medryttarponny, det finns en liten ridbana och två volter man kan träna lite dressyr på men när jag gör det känns han trög och ofokuserad, tycker själv det är bättre då att rida ut och träna dressyr eftersom man kan göra det i skogen:D

för att hålla motivationen uppe på min tävlinghäst så blir det nästan 3 ggr i veckan :)

I princip alltid förutom vid lektioner, då värmer vanligen jag upp i paddocken innan tränaren kommer.

Brukar rida en sväng ute, hur lång beror på väder och dagsform, och sedan en sväng i paddock. Alt tvärtom. Det är väldigt sällan, jag enbart rider i paddocken.

Den ena hästen behöver värmas länge, enklast är att rida ut - då får han energi och får lyfta på benen, dessutom är det bra för humöret. Den andra är tvärtom lite stressig och är också bra att värma ute. Då har hon hjärnan påkopplad när vi kommer tillbaka, och springer inte bara.

Aldrig. :angel:

I och med att jag inte rider min egen häst. Däremot tar vi långa promenader i skogen nästan varje dag. :)

Ähum. Det beror på vilken årstid. Hos oss kom skaren (TJOCK) tidigt i december - så denna vinter blev det inte många uteritter. Annars blir det en del uteritt i samband med varje pass. Fast stallet ligger bra till..... Vi har "klätterskog" i anslutning till gården där hästen är och en finnemang "dressyrskog" där träden står PERFEKT. Och så har vi alltifrån 30-min rundor till långrittsrundor. Och accepterande markägare. Det är bara två som inte vill att man "rider där så ofta" - och då gör man inte det. En del lägger t o m fram äpplen!!!!

Varje gång jag rider, dvs 5-6 gånger/vecka. Tränar allt ute, någon gång då och då lastar jag och åker till ridhus/paddock.

Alltid. :D Rider aldrig i ridhus.

Det händer väl kanske 2 ggr i månaden att jag rider på ridbanan, annars är det skogen eller grusvägar som gäller.

Under vår- höst rider jag ut ca 3 ggr/vecka (har en eller två vilodagar i veckan) men oftast kombinerar jag att rida på banan och uteritt under samma pass, uteritten är just nu "godiset" efter ett litet pass på banan.

Varje gång jag rider!
Just nu håller jag på och rider in en häst, jag var i paddocken första gången jag satt upp och skrittade på honom, sedan har vi varit ute i skogen hela tiden. Tycker det är ett toppensätt att träna, det blir naturligt att svänga för att stigen svängen, bra framåtbjudning eftersom man hela tiden är på väg någonstans, "svårigheter" dyker upp helt naturligt; nedfallna småträd att kliva över, fåglar som flaxar i buskarna, möte med andra hästar, klättra uppför och nerför, trånga passager att ta sig igenom, vattenpölar att gå igenom, nedhängande grenar som gör att ryttaren måste röra sig en del i sadeln och sträcka ut armarna åt höger och vänster för att fösa undan.
Kort sagt, hästen vänjer sig vid det mesta och lär sig hjälperna fort och enkelt eftersom det blir så naturligt!

Jag har just fått en ridbana efter ca 4 år utan:P Innan var det med andra ord uteritt alla pass i veckan ( mina hästr går ca 4 dagar i veckan) numera känns det så lyxigt med ridbana att jag dras dit mest hela tiden. Men minst ett av fyra pass blir uteridning ändå. Beror lite på vilken häst också, araberna går nog minst 2 pass i veckan ute, ett ordentligt skrittpass och ett lite mer konditionspass.

Det varierar kraftigt. Ibland sju dagar i veckan, ibland en. Jag anpassar arbetet efter min häst, vädret, träningsplanering mm. Mitt mål är att hästen ska tycka ridningen är rolig varje dag och efter att ha haft henne i några år så känner man på henne vad hon vill och behöver.
Men skulle vilja säga att i genomsnitt rider jag ut ca 3 ggr vecka. Skritta fram och av gör jag alltid utanför ridbanan men tycker inte att det räknas som ren uteritt :)

Håller helt med! Tänk om alla ryttare skulle rida i skogen exempelvis några dagar i veckan istället för manege, då skulle säkert många fler ekipage som bland annat tävlar komma högre upp i klasserna (förhoppningsvis!).

Ganska olika. Skrittar nästan alltid fram och av ute, och ibland kör jag en kortare uteritt + ett kort pass i paddocken. Så det beror på vad man räknar, men rena uteritter blir det nog ca 3 gånger i veckan.

Oftast 5 dagar i veckan ut i skogen och 1 dag i vecka (för instruktör) i paddocken men då rider vi ut före och efter lektionen en runda i skogen.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 462
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
745
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka