Hur ofta rastas era hundar?

På vardagar blir det nog oftare, för att det ska passa ihop med jobbet osv. Då blir det oftast 4-5 rastningar + långpromenad. På helgerna blir det 3, ibland 4 rastningar + långpromenad.

Jag försöker se till att de kommer ut ungefär var 4-5e timme, men ibland blir det kortare mellanrum för att det annars skulle bli för långa mellanrum pga upptagen med annat osv. Undantaget är såklart nätterna, då sover vi och de har inte bråttom ut på morgonen ;) Dricker de mycket efter att ha sprungit lösa på långpromenad så kan Ebrah behöva ut ganska snart igen.

På vardag så går vi ut på promenad, sen rastas dom lite snabbt precis innan 7, sen vid 9, sen är det lunchpromenad vid 12, sen så blir det rastning vid 16, efter det så är det diverse aktiviteter och så rastas dom innan vi går och lägger oss.

Brukar gå ut med mellan 3-6 timmars mellanrum. Oftast 4-5 h. Men, någon gång efter riktigt tröttande aktivitet så kan de sova tungt så det faktiskt tar 7 timmar innan vi går ut. Jag orkar liksom inte sitta och glo på klockan och väcka dom från deras sömn pga att det gått över 6 timmar :angel:

Men ja, 4-5 timmar är väl det vanligaste tidsspannet här :)
Förutom på natten då. Då sover vi gärna 7-10 h. Händer att vi sover mer också :angel:

De vill ut nån gång mellan 9-11 på förmiddan, är ute som de vill under dagarna och vill helst inte kvällskissa efter 22. Om vi sitter inne på dagen brukar de säga att de vill ut ungefär var fjärde timme, typ.

Om han har bråttom på morgonen går vi ut så han får kissa på närmsta träd typ, annars tar vi en långpromenad direkt efter frukost. Därefter är det ut var 4-5 h. På ett ungefär, han vill alltid ut direkt efter middagen också. Efter ca 19 har han gått och lagt sig och har ingen lust att gå ut mer, så det gäller att kvällsrasta innan dess ;)

Hos dagmatten tror jag att han får gå ut oftare, men hon går hellre flera lite halvlånga rundor än en långpromenad. Jag gör likadant oavsett det är helg eller vardag.

De säger till när de vill ut. Är jag sjuk och vi är inne konstant brukar det bli typ var 6-8:e timme beroende på om de vaknar av nått.

Annars morgon, lunch och innan vi går och lägger oss på kvällen. Ingen specifik rastning på em en vanlig dag då vi är ute ändå.

Helgen är skillnaden att de är ute hela dagen i princip så bara rastning morgon och kväll.

Ute ändå/hela dagen är kanske överdrivet med den lilla. :D Oftast tultar han ut en snabbis och går sedan snabbt in igen och myser på en filt om det inte är varmt och soligt ute :love:

Vardagar vid 08.30, en lite halvlång runda oftast. Sen efter lunch, en tur på eftermiddagen och en Igår var vi ute 10-15 och promenerade,då blev det en kvällskissning bara. Promenaderna kommer när jag Ändå ska ut, typ lämna/hämta barn så det blir enklast så. Sen är vi ofta utomhus och hon är med, tittar på folk och bara hänger (bebis som gillar att sova ute och en matte som gillar kaffe).

Om det inte är något speciellt så går vi 3 gånger per dag. 1 timma på morgonen (typ 8-9) en 20-30 minuters promenad runt 13-snåret och så en längre sväng på 1-1,5 timmar på kvällen (typ 17-18/18.30). Därefter får dom pinka i trädgården innan natten :)

Skulle det krisa med toa övrig tid, så får dom göra ifrån sig i trädgården.
Vardagar eller helg spelar ingen roll - dom flesta dagar är ungefär lika.

Ja, våra är i hundgård på dagtid när vi jobbar, så då får de bara en snabb kissrunda på morgonen, och en långrunda på kvällen.
På helgerna är de inne med oss så länge vi är inne, så det är rätt olika beroende på vad vi gör :) t ex nu när vi renoverat har de inte kunnat vara med utan varit mera i hundgården, nu när jaktsäsongen börjar kommer de ju vara med i skogen hela helgerna.

Pga ojämna arbetstider så är det ingen skillnad på helg och vardag, men kan bli lite på jobbdag jmf ledig dag. Ut-och-pinka dörröppning var 4-5e timme ungefär (komplett med galenrace genom trädgården osv så 5-30min beroende på väder, regnar eller snöar det är de väldigt snabba :) ), regelrätta promenader blir inte varje dag, men oftast.
Längtar tills jag får tummen ur och bygger min hundgård, blir isf vistelse där från att jag åker på jobbet på morgonen tills sambon vaknar vid lunch (nattarbetare).

Det beror på vad man menar med "rasta". För mig är det kissa/bajsa, kanske sträcka lite på benen. Vi har inhägnad stor trädgård så vår hund går ut när han vill, dvs rätt ofta. Sommartid inte minst då dörrarna står öppna.

Nu är han 11 år och har "saktat in" lite, så övrig aktivering utomhus, dvs skogspromenader med aktivering etc blir 2 ggr om dagen, minst. En lugn runda på morgonen och så en längre på aftonen, lite beroende på väder etc. Då går vi kanske 5 km och jag försöker hitta på lite roligheter. Uppletande är en alltid lika populär favorit som inte kräver så mycket förberedelser. Just nu letar han kantareller. (Och Björnbär, för egen förtäring...)

Fyra gånger normalt. Olika promenader, olika tid och tempo varierat under dagen, utefter vad som passar just den dagen med jobb och dyl.

På helgerna blir det ibland en längre utevistelse, åker vi till skogen vid 9 tiden och kommer hem vid 11, så blir det ingen utgång på morgonen eller ngn lunchutgång. Men han får ju Såklart chansen att göra ifrån sig på vägen Till och från från bilen.

På vardagar går vi en promenad på ca 40 min på morgonen. Därefter är Ascot på dagis. Sen blir det långpromenad när vi kommer hem. Om vi inte gör ngn träning på kvällen så blir det en rastrunda vid nio-tio tiden på kvällen. Vi har stor inhägnad trädgård så där kan Ascot gå ut och kissa när han vill.

På helgerna blir det normalt en förmiddagspromenad på ca 40 min till en timme och sen en långpromenad senare under dagen följt av träning (lydnad, spår etc). Om vi är hemma tidigt, typ innan fyra-fem, så brukar vi ta en rastrunda vid niotiden annars blir det trädgården.

Så just rastrundor blir det inte särskilt många för vår del, mkt pga att Ascot när som kan gå ut och kissa i trädgården.

Har en över året och en fyra månaders valp. 06, 10, 14, 18, 21 är de ute, pga valpen då :) Innan valpen var det 06, 12, 18, 21. Längre rundor då, kanske med i stallet en sväng osv.

Vi har stor trädgård som är inhägnad, så vår valp på 5 mån får gå in och ut som han vill på dagarna. Enda skillnaden är att han rastas noga före och efter han får vara i hundgården. Vi gör ingen skillnad på dag eller helg, enda skillnaden är att vi istället går promenad på dagtid när barnen är på förskolan. Annars är det promenad morgon eller kväll.

Inhägnad stor tomt så de går ut och in som de vill. Idag i spöregn har den äldsta vägrat gå ner från bron :rofl: medans valpen och den yngre varit ute flera gånger.
De flesta dagar gör vi något utanför tomten, träning, promenad osv.

Jag har ju inga rutiner öht med mitt jobb.
Hur mycket vi är ute beror på väder och jobb.
Kanske i snitt fyra gånger per dag. Har ingen koll riktigt.
Han är ju alltid med i stället och går ut och in som han vill där. Hundvakten har stor trädgård så det är samma där.
Han är inte så överdrivet förtjust i promenader heller.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka