Hur ofta och när kratsar ni hovarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anneli 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 630
Sv: Hur ofta och när kratsar ni hovarna?

Alltid innan och efter jag rider/ridit, alltid när jag tar in hästarna på kvällen. I övrigt alltid minst 1 gång om dagen tillsammans med visitering i allmänhet.

Jag kratsar så "ofta" för att jag sett vad som kan hända när det fastnar tex stenar, grenar etc i hovarna. Det är inte roligt, varken för hästen eller mig. Jag vill dessutom ha koll på att skorna sitter på bra och att allt är ok i övrigt.
Jag krastar ur hovarna när de kommer in på kvällen för att vi har mestadels "sandig jord" i vår vinterhage (på sommaren går de ju ute nattetid) och det är inte bra för hovarna att stå med sand i, enligt vad jag lärt mig. Det är också rätt mkt småsten och annan skit i hagen som kan fastna, så det kräver extrakoll.

Det finns ju de som går efter devisen "har de något i fötterna som inte ska vara där så blir de halta, ingen idé att kolla annars". Dvs, de kratsar bara om hästen är halt eller visar obehag. Väldigt slappt tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kollar genom hovarna på kvällen, kratsar morgon innan utsläpp. Och innan/efter ridtur. Leran skyddar en frisk hov, men har hästen problem med röta så skall hoven göras ren. Jag har som tur är aldrig haft det problemet på min häst.

Men ammoniak och andra alkalier (urin tex) skadar hornet, och ammoniak finns det mer eller mindre i de flesta bäddar (om man inte byter ut hela bädden varje dag förstås),urin finns ju under natten. Det torkar inte ut utan skadar som sagt hoven. Så det är väl ett val man gör.

kl

Kollar före och efter ridning så att inga stenar el. dylikt har fastnat. Vill gärna ha lite "skydd" då hon är ganska ömfotad av sig. Är det mycket smågrus och skit kratsar jag dock.

*kl*

Kollar före o efter ridning, samt när jag tar in från hagen. Okej att lera osv skyddar hovarna, men har man vid ett flertal tillfällen fått kratsa bort stenar, kottar o pinnar ur hovarna när de kommer in så är inte valet så svårt. Skulle inte själv vilja gå med en sten i skon längre än absolut nödvändigt...

Kratsar alltid före och efter ridning! Mest för att kolla så att det inte sitter en massa skit och trycker, tex stenar, och för att jag inte gillar tanken på att det sitter fuktig lera under lång tid... Den ena hästen är gammal och har av någon anledning lätt för att dra på sig början till hovröta, så jag tar det säkra före det osäkra! Att vi sedan bor vid halländska kusten där det har regnat konstant under de senaste 4 månaderna gör ju liksom inte saken bättre! :rofl:
Dessutom rids den andra pållen mycket i skogen, då han först och främst är distanshäst. Ligger ju en hel del grus kvar på stigarna sen Gudrun drog förbi och man var tvungen att grusa vägarna för timmerbilarnas skull, så risken för att sten ska fastna är stor. Brukar få hoppa av o plocka bort lite då och då under träningarna:(

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
39
· Visningar
3 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat