Hur ofta och när kratsar ni hovarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anneli 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 630
A

Anneli 07

Jag gör det alltid på kvällen när jag ställer in hästarna, går igenom benen och fixar till hovarna.
Givetvis kratsar jag alltid hovarna innan vi rider oxå.

Nu hörde jag av en annan hästkompis att det är bra om leran sitter kvar över natten :confused:
Hur gör ni? Och varför?

Sv: Hur ofta och när kratsar ni hovarna?

Kratsar hovarna före och efter ridtur för att ta bort eventuella stenar som kan ligga & trycka och kollar så att skorna sitter kvar ordentligt. :)

jag kratsar oxå alltid före och efter ridning och en koll så att skor sitter som de ska.. pållen min går ute än så ingen koll på kvällen men det skulle jag nog kanske inte göra ändå sen när de ska gå inne om natten. men kollar alltid över "lite snabbt" så att allt ser ok ut!!;)

Jag kratsar alltid hovarna innan jag rider och efter att jag ridit ut eller i paddocken för att kolla så att inga stenar fastnat.
När jag ridit i manegen så låter jag det sitta kvar då jag inbillar mig att det är bättre det sitter sågspån/sand i hovarna än att hästen trampar i bajs som sen sitter hela natten.
Det finns ju fukt i sanden som fuktar hoven. Sitter det bajs länge i hovarna så är det större risk för strålröta.

Innan och efter ridning.

Ska jag inte rida så gör jag det innan dem går in i boxen.

Leran i hoven skyddar sulan från ammoniak och avföring, men man bör alltid titta så att det inte sitter stora stenar i strålfårorna!

Kratsar innan/efter ridning. Aldrig när de går in för kvällen, kollar bara om det fastnat stenar, kottar eller annat som trycker. Leran/sanden skyddar hoven.

Brukar kratsa hovarna före ridturen men tittar så där inte är några vassa föremål oavsett om de ska in i boxen eller ut och motioneras. Men ponnyn går oskodd så där brukar inte finnas något sådant förutom lera eller snö

Lera, gräs m.m. skyddar som sagt hoven från ammoniak

Brukar kratsa hovarna på dem när de går ut på morgonen och innan ridning. Efter ridning kollar jag bara så att det inte sitter fast något(sten, kottar el likn) Inbillar mig att det är bättre med lera i hovarna än spån/skit/piss.

men en dl påstår att leran torkar ut hoven..... vad skall man eg. tro på :confused:

annars är det ju viktigt att kolla så at det inte sitter stenar och annat i leran som kan åstakomma smärta för hästen

Före och efter ridning. Har hört att lera i hoven är "ok" men utanpå så torkar den ut.

*kl*

kratsar alltid före och efter ridturer. ska jag inte rida kratsar jag när jag borstar.
hovbölder kan ju uppstå vid snösulor t.ex så varför skulle de inte även göra de om det fastnar stenar i lera lr liknande. kan ha helt fel dock... :3

men en dl påstår att leran torkar ut hoven..... vad skall man eg. tro på :confused:

annars är det ju viktigt att kolla så at det inte sitter stenar och annat i leran som kan åstakomma smärta för hästen

Fast om du kratsar hovarna på morgonen, har i alla fall mina fortfarande haft "fuktig" lera kvar mot sulan.

Kratsar när jag ska rida/köra, eller grejjar med dom. före och efter tur.

Leran/sanden skyddar hoven.

Sand är extrent uttorkande för hovarna. Lera (utan sand) och främst blålera är det bästa för att hovarna ska kunna bibehålla sin fuktighet. All fuktighet som hoven innehåller produceras i själva hovkappseln och avdunstas ut genom sul/vägg/strålhorn så ju mer uttorkande underlag/väderlek ju snabbare avdunstning sker.

Jobbar i ett travstall och vi kratsar aldrig fötterna, fanns ingen hovkrats där öht innan jag kom. jag gör det innan tävling( ibland, inte alltid) eller om jag hör att det sitter en sten i hoven(alltid!), aldrig annars. konstigt nog så har ingen av hästarna bölder, strålröta eller likn. i hovarna och de har aldrig gått dåligt i jobb pga sten i hovarna. så tydligen behövs inte "den dagliga kratsningen".
/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
39
· Visningar
3 115
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka