Hur ofta nh-träning?

B

bidevind

Hej!

Jag har börjat arbeta med markövningar dvs ledarskapsövningar med min häst som har tappat helt respekten för mig. Hur ofta bör man göra dessa övningar och hur länge innan man märker resultat i ridningen av det hela. Jag använder mig av ledrep och repgrimma. Jag har problem att rida ut ensam med min häst då hon inte vill gå från flocken så jag promenerar en del med henne, är det ok att använda sig av repgrimman och ledrepet där också eller bör jag byta till vanlig grimma och grimskaft?

Sv: Hur ofta nh-träning?

All tid du spenderar med din häst.
Att använda sig av nh är ingen träningsform utan ett sätt att skapa en kommunikation med sin häst. Den stänger man ju inte av bara för att man inte råkar ha repgrimman på.

Du borde märka resultat med en gång om du gör rätt.

NH tränar man inte ett visst antal gånger, det handlar om att ändra hela sin hantering av hästen. Du måste ALLTID ha det här tänket i huvudet när du är med hästen, så snart den alls kan se dig faktiskt.
NH handlar om att lära sig att förstå hästen samt att kunna göra sig förstådd. För att hästen ska respektera dig måste du alltid vara korrekt och visa respekt tillbaka.

Är det sedan en speciell grej man vill lära in så brukar man iaf inom PNH säga att man ska göra samma sak 7 ggr efter varann, typ samma grej 7 dagar efter varann, eller iaf 7 ggr efter varann utan att göra nått annat emellan. Så att det liksom "fastnar" för hästen vad det är du vill när du ger en viss signal.

Om det är så att ni har problem att lämna flocken och tryggheten kan det vara jättebra att i repgrimma och ledrep ta promenader i skogen/omgivningarna. Börja med att du går före och är tryggheten. Sedan kan du skicka hästen framför dig kortare sträckor där du vet att den känner sig trygg, ta tillbaka hästen innan den hinner bli otrygg igen bara. Tillslut kommer du kunna gå bredvid sadelläget hela promenaden och bara dirigera vart hästen ska gå, när det går bra kan man även gå ännu längre bak, typ tömköra, fast med bara en lina.
Detta kommer bygga hästens självförtroende och sedan skulle jag tro att det inte blir några problem att rida ut själva.

Tänk bara på att inte pressa hästen "över gränsen", låt den bara gå före på trygga ställen, och tvinga den inte om den verkar osäker.

Lycka till!

Varför har den tappat respekten för dig:confused: Vad gör den?

Det har nog mer med ditt sätt att vara som gör att den hellre vill vara hos kompisarna- att den inte litar på idg.

Det räcker med att skärpa till sig o att vara konsekvent, bestämd o rättvis för att du ska vinna repekt o tilliten tillbaka.

Ston gillar sällan att man börjar bossa runt dem- med "ledarskapsövningar".

Var en förebild- en säker sdn, så kommer hästen att vilja vara med dig.

Nej det var klumpigt av mig att skriva träna nh för självklart så genomsyrar den hela hästvardagen med hanteringen.

Mitt sto har nog tappat respekten för mig i och med att jag inte ridit henne på ca 9 månader, har varit gravid och har då haft medryttare. Nu när jag åter tar upp ridningen så protesterar hon med att sparka när jag begär ngt, när man driver på. Hon är även också lite svår i stallet, buffar hela tiden på en och kan trampa på en utan anledning.

Jag uppfattar det då mer som att ditt vikarierande folk ej har varit konsekventa:crazy:

Om du bara står på dig o säger var Skåpet ska stå- så kan det gå över på några dagar- om du verkligen tar itu med det. 3 dagar på raken brukar räcka.

Håller med Axel, om du varit borta en längre tid har hon nog snarare glömt dig och vant sig vid hanteringen från medryttaren. Och skaffat sig vanor som du kanske inte gillar.
Inte så konstigt, hästar kollar varandras rang varje dag, varför skulle du få stanna kvar överst när du varit borta länge?

Det där får ni snart till! :)

Om du tycker att det är skoj och intressant att lära dig att kommunicera med din häst via dess eget språk (kroppspårket) så är det allra bästa sättet att lära sig att ta ut en duktig instruktör som kan hjälpa dig. Att lära ut NH över internet är i stort sett omöjligt eftersom Nh handlar om att vara Här och Nu.

Om hästens ägare (i detta fall du) och den som skall ge tips via internet ska försöka så kan du aldrig få rätt respons i rätt tid.

Det är trevligt att du vill lära dig, det bästa resultatet, och de minsta tillbaka gångarna får du som sagt om du har en duktig tränare som kan hjälpa dig.

Du har inte skrivit vart du bor. Kika in på NNHA´s hemsida ( http://www.nnha.nu/ ) där kan du finna en träningslista med ev. tränare som bor i din närhet.

Som det tagits upp här tidigare så är det troligast så att den som ridit din häst under din graviditet låtit hästen boss med denna och därmed etablerat olater som hon nu försöker med dig. Dessa är inte alltid lätta att få bort själv och om du känner att NH är den väg som du vill ta så är det inget fel i att fortsätta, fastän ni innan hade en bra relation.

Lycka till med pållan.

Nh är inget träningssätt så du använder dig av ibland utan ett sätt att träna dig häst, en slags filosofi!
Så hela tiden! I all träning, hantering så bör det ske inom NH filosofin,
Men om du vill använda dig dig av vissa övningar som kan användas inom den filosofin så kalla det inte för NH

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 648
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Hästhantering Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen...
2
Svar
27
· Visningar
4 341
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud