Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig fattat det där med att behöva vänja in dem vid allting... herregud, vill man inte rida på sin häst? Slösa en massa timmar på att vifta med saker, leda omkring dem, och glo. Jag jobbar på dagarna, min lilla tid i sadeln är jätteviktig för mig!
Jag föredrar att vara på en plats där hästen kan reagera naturligt, dvs med flykt. Dock inte nödvändigtvis så pass att den kan fly flera hundra meter, utan att den helt enkelt kan gå undan utan att känna sig trängd. Om möjligt föredrar jag att ha hästen lös på ett inhägnat område. Kanske en ridbana eller ett ridhus tex. Om man måste ha hästen bunden är det bra att ha en lina som är lite längre än ett vanligt grimskaft så att man kan släppa på den om hästen tar ett stort steg bort - dvs att hästen ite känner sig trängd eller kvarhållen. Välj en plats där ni kan vara för det mesta när ni gör övningarna, tex ridbanan.Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen överallt med händer/rep/plastpåse och andra redskap. Första frågan: var ska hästen vara när man gör detta? I boxen eller på stallgången lös? Ute?
Att hästen tittar på det du gör är bara ett tecken på att den är uppmärksam på dig. Det betyder inte att den inte är avslappnad. Jag tycker inte att du ska bry dig om detta om hästen verkar avslappnad. Jag tycker du kan gå vidare, men om du vill kan du gå tillbaka till den övningen då och då i alla fall.Andra frågan: innan man går vidare ska hästen tillåta att du rör den överallt, och den ska vara avslappnad, men ändå "med". Min häst tillåter mig röra henne med olika saker överallt och är avslappnad och "med", men t.ex då jag rör henne med en plastpåse (dit har vi kommit hittills) är hon avslappnad, men jag ser att hon är vaksam och hela tiden sneglar på vad jag gör. Hon accepterar det, men är inte helt ok med det. Men eftersom hon inte protesterar, ska jag gå vidare eller ska jag upprepa övningen tills hon typ inte bryr sig om vad jag gör?
Hästen måste inte tycka att det är trevligt med en påse i ansiktet. Det är naturligt att vända bort huvudet. Följ efter och ta bort påsen direkt när hon håller huvudet stilla igen. Så att det blir tydligt för henne att obehaget slutar när hon är stilla.Tredje frågan: plastpåsen igen, när jag skulle röra hennes ansikte med den, var hon inte helt ok med det. Fortfarande avslappnad och inga kraftiga protester, men hon vände bara lugnt bort huvudet och verkade tycka att det var lite otrevligt. Ska jag då följa efter henne? Ta i grimskaftet och vända tillbaka huvudet mot mig?
Det spelar ingen roll vilken utrustning man har. Du behöver inte ha någon alls om du inte vill.Nästa steg är att flytta och leda henne. Jag vet att en repgrimma + ledrep skulle vara bra att ha och det underlättar, men går det att utföra övningarna med vanlig grimma och ett lite längre grimskaft?
Join-up a la Monty är något jag inte kan fördra och absolut inte rekomenderar någon att hålla på med. Jag anser att det endast trycker ner hästen och försätter den i en utsatt situation. Löslongering överlag är svårt därför att det är viktigt att kunna känna skillnad på vilka signaler man ger till hästen. Att övningen inte handlar om att driva hästen på flykt. Det är absolut a och o. Jag tycker att man ska jobba med följa- och flyttaövningar först och bygga länge på sin relation och sin kommunikation innan man provar på att löslongera. Och då ska man börja med att skicka iväg och bjuda in till att börja med innan man låter hästen gå på volt.Vad är nästa steg/vad kan man göra till näst efter dessa steg? I boken är det join up som följande kapitel handlar om, men det tas inte upp som ett "nästa steg", utan mera bara som en förklaring till vad det är + att jag inte har kunskap eller möjlighet till att göra det.