Hur ofta massera?

Sv: Hur ofta massera?

enligt min hästmassör så stämmer det du säger ang. arbete. hästen skall inte ha arbetats innan massagen, och dagen efter skall den bara röras på i lätt arbete.

däremot så frekvensen på massagen varierar. om massören håller på att "ta igenom" ett problem hos hästen, tex rygg eller andra muskelspänningar, så måste frekvensen på sessionerna vara tätare. jag fick ordination med en veckas till max 2 veckors intervall i en behandling på 4 ggr. därefter ansåg massören att 1 gg/månad är minimum för att "underhålla" på topp så att säga - dvs i en optimal värld är massage 1 gg/månad perfekt i rent underhållssyfte.

den massage vi själva utför på hästen tror jag knappast skadar över huvud taget gällande frekvens. vi kommer knappast ner på djupet på det sättet en legitimerad utbildad massör gör.

Det låter rimligt det du säger. En toppidrottsman/kvinna är väl så "genomarbetad" att det funkar att massera igenom de delar som har behov av det, men om någon gav sig på mig nu, så skulle jag kanske behöva vila flera dagar...
Och som Mackan säger, så kan jag knappast komma åt på samma vis som en utbildad massör, som du?
Intressant det du säger om att medvetandegöra hästen om hur en muskelförändring kan kännas, det är väl så du menar? Att den ska märka att ngt är annorlunda, för att kunna bryta det invanda onda mönstret?

Vi fick en ganska omfattande massagekurs på gymnasiet där jag gick (hästinriktat alltså), och där fick jag lära mig att man kan massera viss ställen på hästen (alltså där hästen har problem/spänningar) så gott som varje dag, men hela hästen ska man inte massera lika ofta. (T.ex. min häst har problem med ett triangelformat område från halsen och över manken, och det tyckte massören att jag skulle massera varje dag).
Om det räcker med så sällan som en gång i månaden vet jag inte, och jag kommer inte ihåg hur ofta massören brukade behandla min häst. Men jag skulle nog våga massera åtminstone 2 ggr/månad. Sedan är det ju så att om man inte riktigt vet hur man ska massera, vilka grepp man ska använda, hur hårt man ska trycka osv, så har det inte så stor effekt på hästen i alla fall. Men som massören sa, det gör mer nytta än skada på hästen även om det inte har så stor effekt :)

Nu såg jag att det redan finns en hästmassör som har svarat här, så hon vet säkert bättre! :D

Det är absolut som du säger, har man ett lite mindre problemområde kan man massera lite granna varje dag! När man gör det själv kanske man inte kommer ner lika djupt och effektivt som en riktig hästmassör och då blir ju inte effekten lika omfattande heller så jag kan inte se några problem med att som hästägare massera sin häst på utsatta ställen lite var dag :)

Och visst är det så att vissa reaktioner kan komma efter massage, detta är olika för alla men det kan vara t.ex. att hästen blir förkyld då ökad cirkulation leder till att vilande infektioner bryter ut, nässelfeber kan också uppstå vilket i dom flesta fall är ofarligt, vissa kan bli väldigt trötta och lite groggy när spänningar släpper.

Vår pigga ponny blev "galen-pigg" dagen efter. Vi skulle promenerat men det gick bara inte. Det var galopp full fart i grimskaftet tills jag tröttnade, och det tog inte lång stund det inte...

jovisst kan det bli så också! Viss hästar som gått med spänningar eller ömhet länge kan när dom känner att de släppt bli som unghästar igen. Hände med vår egen tinkersto på 15 när vi fick henne hon gick från ganska lat ponny till superpigg liten busboll haha

Sist vi hade ET ute, så blev hon förskräckt då vi släppte dotterns häst - hon busade och brallade som en tok, trots att det var meningen att hon skulle ta det lugnt efter behandlingen. Skräckblandad glädje!

Jag er utdannet hundmassör og bruker det jeg kan på mine hester. har en ex.traver på stallen som har jättevondt i sin rygg og kryss. har begynt å massere han og han nyter det virkelig. Men jag har et drektig sto også som og skulle fått litt masasje men jeg har lärt at drektige hunder inte bör få massasje. Gjelder det også hester?

Det finns inga vetenskapliga studier på att massage och problem med dräktiga ston skulle ha något med varandra att göra men det finns heller inga studier att det inte har det.
Så på min kurs fick vi lära oss att troligen så är det absolut ingen fara men när det gäller hos kunder och hästar som inte är ens egen så är det bäst att låta bli för om det skulle hända nåt så är chansen stor att dom skyller på massören även om inga bevis finns för nåt sammanband!
Så vill du massera din dräktiga häst så gör det men var medveten om att det inte finns några garantier åt nått håll :)

Nu har jag tagit det lugnt med masserandet sedan ngn vecka, och fasen om jag inte tycker att hästen haft mer framåtbjudning och gått bättre... Kul!

Tittade i mina anteckningar från en massagekurs, och där hade jag skrivit att man inte ska massera mer än ung en gång per månad.
Sedan hade jag antecknat att massagen kan utlösa en massa reaktioner hos hästen;
trött, rännskita, svettningar, förkylningar kan bryta ut, feber, hyperventilation, nässelutslag, histaminreaktioner.
Därför undrar jag om det kanske vore vettigt att bara massera 1 gång/månad?
Jag har brukat massera, inte hela hästen men där jag uppelvt behov av det nästan varje dag, så jag blev lite bestört av anteckningarna.
Man ska också helst massera då hästen är kall/innan den rört på sig, och inte jobba den hårt efter massage.
Tankar?

Rekommenderat är att massera ca 3 ggr/v.På en van häst.Efter behandlingen en liten promenad så att man "går ner/in" behandlingen,precis som man skrittar av efter ett arbetspass.Massera inte för länge i början,ca 30-40 min.Efter ett par behandlingar kan man öka på,och en van häst kan du massera en dryg timme,kanske upp till 1,5 tim om det behövs.Det viktiga är att alltid pejla in vad man får göra och inte göra.Möt alltid hästen och stäm av med den,dvs forma din behandling så att hästen kan släppa in dig i sin kropp.Börja mjukt och gå försiktigt in djupare om så behövs och tillåts.
Att det är en kall häst man vill ha,beror på att man vill veta hur kroppen känns när den bara är.Har man "manipulerat" kroppen kan man ju inte känna "grundkroppen."
Efter behandlingen-fri rörelse-inget jobb.Dagen efter vila eller lätt arbete. Massage är ngt som alla hästar behöver och bör få för att fungera optimalt.;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
T
Hästvård Fick en lite märklig reaktion på hästen i helgen. Vi rider bara "light" dressyrpass var 14:e dag numera eftersom han inte håller för...
Svar
13
· Visningar
3 803
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka