Hur ofta massera?

cristobal

Trådstartare
Tittade i mina anteckningar från en massagekurs, och där hade jag skrivit att man inte ska massera mer än ung en gång per månad.
Sedan hade jag antecknat att massagen kan utlösa en massa reaktioner hos hästen;
trött, rännskita, svettningar, förkylningar kan bryta ut, feber, hyperventilation, nässelutslag, histaminreaktioner.
Därför undrar jag om det kanske vore vettigt att bara massera 1 gång/månad?
Jag har brukat massera, inte hela hästen men där jag uppelvt behov av det nästan varje dag, så jag blev lite bestört av anteckningarna.
Man ska också helst massera då hästen är kall/innan den rört på sig, och inte jobba den hårt efter massage.
Tankar?

Sv: Hur ofta massera?

Detta var en intressant tråd, då jag är väldigt intresserad av massage.

Väntar på att någon med mer erfarenhet kan svara..

Min ET sa att jag skulle massera min häst max var annan dag och alltid då hon är varm efter ridning/körning eller arbete vid hand dock inte efter hårt arbete då har musklerna nog med det..:banana:

En av mina kompisar fick massage här om dagen, och dagen efter så fick hon en böld på foten. Det var en infektion som hade utlösts pga massagen. Så det kan väl mycket väl drabba hästar också, att massage utlöser vissa saker.. Jag kan inte speciellt mycket om massage, men detta var en intressant tråd! :)

Jag kan försöka svara på frågorna efter bästa förmåga :)
Jag är utbildad hästmassör och jobbar som det, och när jag kommer ut vill jag att hästen vara kall för att kunna göra en rtävvis undersökning (palpering) för att kunna känna alla spänningar, ömheter m.m. Innan jag börjar massera ger jag alltid en ordentlig omgång effleurage vilket är som en hårdare form av strykning som sätter igång blodcirkulation!

Efter massage rekomenderar jag olika beroende på anledning till massagen:
Är det p.g.a problem med rörelsemönstret är en promenad, skritta eller lätt-lätt arbete att föredra för att hästen ska känna skillnaden, att spänningar och ömhet försvunnit eller minskat. Hästar har rörelsemönster och det är då bra att dom kommer ihåg det nya, lättare rörelsemönstret.
Är det ren avslappning brukar jag rekomendera att hästen får vila i sin box en stund och efter det gå i hage (beronde på tid jag är där)

Och visst är det så att vissa reaktioner kan komma efter massage, detta är olika för alla men det kan vara t.ex. att hästen blir förkyld då ökad cirkulation leder till att vilande infektioner bryter ut, nässelfeber kan också uppstå vilket i dom flesta fall är ofarligt, vissa kan bli väldigt trötta och lite groggy när spänningar släpper.

Har ni fler frågor är ni mer än välkomna att fråga på :D

Man ska inte massera vare sig häst eller människa oftare än varannan dag. Massagen är som ett träningspass. Kroppen ska få tid att återhämta sig mellan.
Massera en ouppvärmd häst är inga problem.
Det kan inte ha varit så att det gällde stretching?
Man ska aldrig stretcha kall!! Risk för skador som sträckningar/blödningar.

Jag skulle inte arbeta en häst efter massage.
Dagen efter, skritt eller lätt jogg.

nej jobba ska man inte göra men som sagt eftersom hästar har rörelseminne kan det vara att föredra att dom under en kort stund i skritt får känna skillnaden efter massagen :)

Sen som sagt ska man inte massera för ofta då det sätter igång en reaktion i kroppen som måste få spela ut innan man kan se det slutliga resultatet.

Och precis som sagt ska man aldrig aldrig stretcha en kall häst då du riskerar att slita av vävnad!

Tack för svar!
Jag stretchar bara en stund efter att hästen arbetat, har för mig att det är risk för att man kan dra ut för mycket om man gör det direkt efter ett pass, så jag väntar en kvart.
Jag undrar hur ofta det är lämpligt att massera igenom hela hästen?
Är det skillnad om man vet att hästen har tex problem med en muskelgrupp - kan man massera oftare just där?

du ska inte vänta en kvart då blodcirkulationen då gått ner såpass att du riskerar att skada vävnaden, jag fick lära mig att senast 10 min efter avslutat arbete ska man stretcha för att det ska vara effektivt!

Sen kan du inte "dra för mycket" utan att forcera leden vilket man aldrig ska göra... när du stretchar så sträck benet tills hästen säger stopp själv alltså där det tar emot så håller du 10 sek (gunga inte!) sen kan du pröva att sträcka lite till om det går annars håll 20 sek till! Dra aldrig mer när det tar stopp du kan då skada leden och vävnaden.

OK, ska vänta lite mindre! Jag hade en elev som var fd landslagsskidåkare, och hon sa att jag skulle vänta 20 min, men det var ju mänska det handlade om...

nej jobba ska man inte göra men som sagt eftersom hästar har rörelseminne kan det vara att föredra att dom under en kort stund i skritt får känna skillnaden efter massagen :)
Det här ha ju 2 sidor.
Har man lossat en låsning som funnits en längre period ska man vara ganska stilla. Muskelminnet kommer ju ihåg låsningen som kanske gjort ont och då blir det lätt så igen, samma låsning alltså. Pga att kroppen är van med att spänna sig på ett ställe. Då behövs det tid och möjlighet till avslappning. Annars är det ju samma sak igen...

OK, ska vänta lite mindre! Jag hade en elev som var fd landslagsskidåkare, och hon sa att jag skulle vänta 20 min, men det var ju mänska det handlade om...

Tanken är säkert densamma.
Din elev tränar betydligt intensivare än vad de flesta tränar en häst. När hästen är avtravad och skrittad (totalt minst 10 min) så är det bästa läget att stretcha.
Har man tränat hårt är ju nedvarvningstiden längre. Efter riktigt tuffa pass kan man ju stretcha efter nedvarvningen och sedan promenera med hästen ytterligare en tid för att hjälpa hästen bli av med mjölksyran på bästa sätt.

Bra svar! Tilläggas kan att man inte i lika stor utsträckning "skrittar av" människor :D Nä, skämt å sido, en häst varvar man ju faktiskt ner lite längre och på ett annorlunda sätt. En tumregel kanske kan vara ca 20 minuter efter själva ARBETSPASSET. Dvs räknat från det att du saktar av till skritt. Då blir det ju ca 10 minuter efter passet om du skrittar 10 minuter och sedan tar det ju kanske 5 minuter iaf att plocka av all utrustning. :idea:

du ska inte vänta en kvart då blodcirkulationen då gått ner såpass att du riskerar att skada vävnaden, jag fick lära mig att senast 10 min efter avslutat arbete ska man stretcha för att det ska vara effektivt!

Sen kan du inte "dra för mycket" utan att forcera leden vilket man aldrig ska göra... när du stretchar så sträck benet tills hästen säger stopp själv alltså där det tar emot så håller du 10 sek (gunga inte!) sen kan du pröva att sträcka lite till om det går annars håll 20 sek till! Dra aldrig mer när det tar stopp du kan då skada leden och vävnaden.

Har vi gått olika utbildningar? Jag har fått lära mig att hästen måste ner i andning innan man stretchar och att man har 45-60 minuter på sig innan muskulaturen återgått till normaltemperatur.

Annars skulle man ju aldrig hinna stretcha en trav-, galopp, eller fälttävlanshäst efter ett tuffare träningspass då det är som viktigast.

Det jag menade med ca 10 min efter avslutat träningspass är när hästen är avskrittad så pass att andningen är normal och kroppen fått en normalare kroppstemperatur. Jag menar absolut inte 10 min efter man slutat trava av :) Sen har man ju såklar ttid på sig när man börjat stretcha eftersom kroppen då hålls igång på ett annat sätt än om den bara står stilla rakt upp och ner.

För att sen svara på arbete efter massage så ska jag klargöra lite hur jag menade: Med lätt arbete menade jag skritt för att låta hästen känna hur kroppen har förändrats och för att den ska få uppleva att spänningar och dyl har börjat släppa. Man ska självklart inte trava eller gallopera efter massage då hästen ofta är trött och slö och då kan snubbla..

Sen finns det ju såklart många åsikter om vad som är bäst eller fungerar bäst, ger bäst resultat men det är så jag har fått lära mig!

oj, jag brukar massera före varje arbetspass, men det är inte djupt och bara på spända muskelgrupper.
Det går väl? :o

Ja, det har jag också tyckt.
Sedan har jag fått för mig att idrottsmän ofta får massage efter nästan varje match. (Så lyxigt var det inte då jag idrottade för hundra år sen)

Halloj!

Jag brukar tänka att en häst som är van vid massage och alltså inte har så mkt skit i kroppen utan är "igång" i sin cirkulation, kan masseras lite när och hur som helst.
Däremot en som blivit lite av en kroniker, med kanske latenta inflammationer, stumma muskler och kalla ej genomarbetade delar, den behöver vila och åter vila efter massagen för att återhämta sig och låta utrensningssystemet svara på provokationen som en rejäl massage faktiskt är.
Inte oftare än var tredje dag!

En travare som jag behandlade var hemsk! Mådde inte alls bra. Fruktansvärt ont i rygg och bakdel. Risiga framben och stumma bogar. Jag sa att nu har jag gått på såpass att han bör vila helt i morgon och så ta det lugnt sedan ett par dar. Han!? Han ska starta på V75 i morgon! Oj oj stackars häst, jag blev lite kallsvettig o tänkte att han skulle vara usel i loppet. Men han vann. Hur han mådde sedan vet jag dock inte och nästa beh var han lika usel. De får ligga på gränsen arma hästar!!

Min häst som fått ruskigt mkt massage (djupmassage) svarar på ett par sekunder och varvar ner, sänker huvudet, gäspar och börjar gunga med i rörelserna. Musklerna kan kännas helt igenom, alltså flyttas på och jag kan nå ner i lagren och palpera djupt ner o känna ben och röra alla delar.
Hästen "släpper mig" inpå skelettet känns det som.

En sån häst kan jag massera på rätt tufft om det är någon liten problemdel som jag vill komma åt extra i träningen. Då jobba igenom den och "medvetandegöra" och förbereda de musklerna inför passet. Så hästen inte går och sparar på sig där.
Efter en startmassage är den delen uppväckt och musklerna längre och risken för överansträngning/sträckning minskar.

Men en helhård risig häst skulle jag låta röra på sig ett "milt" motionspass och få upp värmen i hela kroppen så musklerna blir sådär mottagliga och mjukare av träningen.
Man sabbar ju den där exakta undersökningskänslan, men om man är ute efter att lösa spänningar o redan har undersökt så är det att föredra. Mindre ont och mer effekt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
T
Hästvård Fick en lite märklig reaktion på hästen i helgen. Vi rider bara "light" dressyrpass var 14:e dag numera eftersom han inte håller för...
Svar
13
· Visningar
3 803
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka