Hur ofta köper ni nya handdukar?

handdukar får jag inte köpa fler för min man, vi har alldeles för många enligt honom :)
Oanvända torkhanddukar till köket som är +25 år, mycket badlakan, duschhanddukar, handhanddukar och kökshanddukar
Alla ligger fint manglade i garderoben och just nu en stor hög i biblioteket i väntan på mangeln
 
Mina äldsta(?) linnehanddukar är namnade med min mormors flicknamn, tror hon gifte sig 1940 så de bör närma sig 90-år nu. Visst, de är lite slitna, men fortfarande fina och användbara. När vi gifte oss (>30 år sedan) fick vi två olika uppsättningar med linnehanddukar, ena uppsättningen tror jag är från båstads linneväveri (vävda i "gåsöga") de är fortfarande jättefina och blanka, men har sett när jag manglar att någon kanske börjar bli lite tunn i väven :cry:. De andra är fortfarande hela, men inte lika blanka och fina.
Frottéhanddukar av bättre kvalitet (Finlayson, Pelle vävare) har vi fullt fungerande och fräscha som är inhandlade för 25-30 år sedan. Tunnare kvaliteter har slitits ut och i slutet använts till djur, trasor och liknande.
Nyare handdukar har varit till köket eller gästhanddukar och är oftast inhandlade på resor, trevliga och användbara souvenirer. De är av varierad ålder. Några linne(bomull)shanddukar inhandlades i Provence i slutet av 90-talet och är fortfarande fina. De flesta frottéhanddukarna är 5-15 år gamla och har många år kvar :).
 
Okej, lite ot på temat nya handdukar. Men skulle vilja ha riktigt stora badhanddukar. Tycker att de normala på 70X140 eller vad de brukar vara inte direkt täcker nått, och jag är en sådan som gillar att tex sitta i soffan i handduk efter att jag duschat. Har en som jag snällt "lånat" som säkert är 120X150 cm. Tyvärr är det en företagsgåva med tryck och står ingen tillverkare :meh:

De jag köpte i julas i rött (fanns i fler färger!) är bl.a 100x150 cm, håller med om att 70 blir alldeles för smalt! :laugh: Min är från Jysk, jag vet att flera dragit det som något dåligt exempel, men jag är jättenöjd!
 
De jag köpte i julas i rött (fanns i fler färger!) är bl.a 100x150 cm, håller med om att 70 blir alldeles för smalt! :laugh: Min är från Jysk, jag vet att flera dragit det som något dåligt exempel, men jag är jättenöjd!
Jag brukar skilja på badHanddukar och badLakan. De förra kan vara 70 breda (= för smala). Ett badlakan som man kan svepa in sig i (t ex på stranden) ska vara betydligt större! Har hittat rejält stora i t ex USA och Frankrike.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
10 075
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 663
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
658
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp