Hur ofta köper ni nya handdukar?

Väldigt sällan.
När de blir för tunna och slitna (torkar mycket i torktumlare) så används de till hunden istället. När de inte duger till det slängs de. Det är sällan.
Senast jag köpte var några med huva till sonen.
 
Kommer nog inte köpa nya handdukar nån gång till så länge jag lever. Gör trasor av dem när de faller sönder när jag torkar ryggen :)
 
Kommer inte ihåg sist jag köpte en handduk, köpte ett resebadlakan förra året men det köpet ångrar jag och det är fortfarande oanvänt. Badlakanen före det köpte jag i Egypten 2007. Någon handduk är äldre än vad jag är, bra kvalité på äldre grejer och med tanke på vilken miljöbov bomull är så är det bra att nöta ut dem innan de kasseras.
 
Jag har köpt fyra nya små (två färger) till lilla badrummet. I övrigt är det FULLT. Jag rymmer inte att köpa nya, för dom gamla blir aldrig utnötta. :laugh: jag har lovat mig själv att rensa lite när vi renoverar badrummet, men det är nog 3-5 år bort. Nu har jag dessutom bara höns, dom behöver inte ärva några handdukar :rofl:
 
Har de senaste åren kompletterat samlingen med matchande handdukar till kök och badrum (för händer), men i övrigt har vi allt vi behöver. Dottern har fått egna, både en hel hög till rumptvätt (som vi nu använder till annat) och badponchos. I övrigt köper vi inte nytt. Får nån present ibland (vart femte år eller nåt). De slitna används till stall eller städning.
 
Har aldrig köpt en handduk. Har fått så många genom åren, både begagnade och nya. Samma med diskhanddukar. Fick även några diskhanddukar med mormors monogram efter att hon gick bort och det är dom bästa diskhanddukrna ever. Kan inte tänka mig att jag kommer köpa just en handduk inom de närmsta decenniet. Badlakakan kommer nog införskaffas inom något år iaf.
 
Jag fyllde lagret med frottehanddukar när jag jobbade som säljare för Lingon och Blåbär (som tyvärr inte finns längre, tror det är 7 år sedan företaget köptes upp och uppköparen gick sen i konkurs), riktigt bra tjocka handdukar som torkar torrt. Vi misshandlar våra handdukar rejält, tvättar dem då och då i 90 grader för att få dem riktigt fräscha och torkar dem i tumlaren (främst för att bli av med katt- och hästhår men också för att de blir som mest fluffiga då). Och aldrig sköljmedel.

Linnehanddukar har jag stora mängder av som är ärvda efter både min och makens mor- och farföräldrar. Tror att vi fortfarande bara använt de översta, resten ligger lika fint manglade och ihopvikta i samma hög som när vi fick dem...
 
Använder handdukar från gamla släktingar. Skulle jag mot förmodan behöva fler/nya handdukar så skulle jag köpa några second hand.

Blir ju otroligt billigt, sliper belasta miljön med att skapa nya bomullsprodukter och det känns fräshare att använda handdukar som blivit tvättade många gånger sen de kom från fabriken.

Samma med lakan, men jag har fått sy på extra remsor på bredden att stoppa in undet madrassen för de gamla är gjorda för smalare säng oftast.
 
Jag köper nya när jag tycker de börjar se använda (slitna) ut. Det beror ju mycket på kvalitén.
Då åker de till stallet eller används av hunden. De håller inte länge i stallet, blir missfärgade eller trasiga och då slängs de efter något år.

Kökshanddukar håller för evigt, om de inte missfärgas av någon anledning.
 
Jag har köpt handdukar tre gånger sen jag flyttade hemifrån för 15 år sen. Två uppsättningar till hemmet och en till sommarstället. Jag slänger sällan gamla handdukar men i takt med att djurfarmen expanderat så har de fått en del av de äldsta och jag fick nya.
Har börjat färga gamla handdukar om enda felet på dom är missfärgning. Däremot så börjar det bli dags för nya hemma igen eftersom en del börjar bli väl slitna.
 
Funderade över kökshanddukar och där köpte jag Ica basic... Håller jättebra, varav med någon som jag fått och ärvt. Här tycker jag dock att det är lite jobbigt för jag vill ha mer färg på dessa istället för vit/beige botten...
 
Okej, lite ot på temat nya handdukar. Men skulle vilja ha riktigt stora badhanddukar. Tycker att de normala på 70X140 eller vad de brukar vara inte direkt täcker nått, och jag är en sådan som gillar att tex sitta i soffan i handduk efter att jag duschat. Har en som jag snällt "lånat" som säkert är 120X150 cm. Tyvärr är det en företagsgåva med tryck och står ingen tillverkare :meh:
 
Okej, lite ot på temat nya handdukar. Men skulle vilja ha riktigt stora badhanddukar. Tycker att de normala på 70X140 eller vad de brukar vara inte direkt täcker nått, och jag är en sådan som gillar att tex sitta i soffan i handduk efter att jag duschat. Har en som jag snällt "lånat" som säkert är 120X150 cm. Tyvärr är det en företagsgåva med tryck och står ingen tillverkare :meh:
Jag har några av dessa i största storleken: Eco Jumbo. Supersköna och torkar bra, lär hålla en evighet också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
10 075
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 663
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
658
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp