Hur ofta köper ni nya handdukar?

vinkelina

Trådstartare
Haft mer eller mindre samma handdukar Sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. De är ju hela och rena men samtidigt skulle de vara kul med nya (är billigaste som fanns på jysk) som kanske håller formen lite bättre

samtidigt känns de ju som slöseri att byta ut fungerande handdukar
 
Haft mer eller mindre samma handdukar Sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. De är ju hela och rena men samtidigt skulle de vara kul med nya (är billigaste som fanns på jysk) som kanske håller formen lite bättre

samtidigt känns de ju som slöseri att byta ut fungerande handdukar

Hur ofta är nog svårt att säga men jag tycker handdukar generellt håller länge. Kör enligt principen en ut och en in, d.v.s är en utsliten så köper jag en ny. Ibland har jag fått handdukar i present och då har jag rensat ut motsvarande antal hela och rena handdukar och skänkt till välgörenhet om det inte har varit dags att slänga handdukar. Så det kan ju vara ett alternativ om du vill ha lite nya handdukar men inte vill slänga de gamla och de fortfarande är fullt användbara. Ibland har jag tagit med gamla handdukar till stallet också för att t.ex. använda som puts och avtorkning.
 
Haft mer eller mindre samma handdukar Sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. De är ju hela och rena men samtidigt skulle de vara kul med nya (är billigaste som fanns på jysk) som kanske håller formen lite bättre

samtidigt känns de ju som slöseri att byta ut fungerande handdukar
Jag köper rätt sällan, de yngsta är två år gamla ungefär och de äldsta ca 23. Gamlingarna har hållit färg och form oförskämt bra :D Kasserar när de tappar färg/nöts ut/luktar skunk och inte blir bättre av tvätt i hög temperatur.
 
Jag köper aldrig handdukar men får i present/julklapp ibland. Det brukar räcka 😊
Är de gamla kan jag ta dom till stallet eller klipper till mindre rutor och har som engångs och tvättar sen vid typ magsjuka.
 
Haft mer eller mindre samma handdukar Sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. De är ju hela och rena men samtidigt skulle de vara kul med nya (är billigaste som fanns på jysk) som kanske håller formen lite bättre

samtidigt känns de ju som slöseri att byta ut fungerande handdukar

Jag slänger sällan. Däremot kan jag köpa nya och ta ut de jag haft till stallet/bilen eller liknande :)
 
Jag slänger aldrig handdukar om de är hela och fungerande, tycker dessutom ofta att de äldre fungerar bättre. Däremot om någon börjar se väldigt, väldigt ledsen ut så använder jag den som handduk till hundtassar eller liknande.
 
Jag köpte nya för händer för kanske 1-2 år sedan och samma intervall innan så köpte jag nog också ett par. Fel längd och ville ha en annan färg.

Större för kroppen är en säkert 20+ och en som jag fick av en släkting (typ "testad" enbart) är väl kanske 7 år. Den förstnämnda är jag lite less pga vill ha större men ser fin ut så... Har svårt att hitta någon i rätt storlek inom budget. Äger några mer felköp också men försöker ha till djur eller om man ska till stranden/picknick.
 
Tycker att det är helt okej att byta ibland. Om man vill matcha, ha en annan storlek eller vadsomhelst. Det går att ge bort till bekanta eller t.ex katthem. Inte för att man ska överdriva sin konsumtion men inte heller ha sånt som man inte trivs med helt i flera år.
 
Jag köpte fyra gröna handhanddukar i början av året tror jag, hade presentkort och var lite less på de färger jag hade.
Innan dess minns jag inte när jag köpte senast. Fem-tio år sen kanske.
Har märkt att öglorna på handhanddukarna blivit slitna men handdukarna i sig är okej.
Några av de äldsta som blivit fula använder jag till städning, gamla frottéhanddukar är toppen att torka t.ex. tvättstället med. :up:
 
Jag byter frotté när jag känner för det... jag är kinkig på kvalitén så jag har successivt bytt ut de som helt ärligt är kassa från Jysk och liknande. De som sorterats ut går som trasor som jag tvättar om jag inte använt dem till något oljigt, då slänger jag dem direkt. De nya jag köpt är av en bra kvalité så jag räknar med att hänger med länge.

Kökshanddukar köper jag om jag hittar någon jag tycker är fin, egentligen har jag så det räcker och blir över... jag har ärvt (och även sålt en del av dem) en hel drös handdukar av farmor. De gamla använder jag alltid när jag bakar, jag upplever att de inte fastnar så lätt i degen.
 
Handdukar håller en livslängd!

Jag har handdukar som är broderade med min fars monogram (han var född -19). Fortfarande fullt fräscha och fungerande. Kökshanddukar fick jag när jag flyttade hemifrån och de hänger med än. Sedan har det tillkommit några i julklappar etc.

Tror jag slängt kanske 4-5 badlakan i livet. De var så slitna att de började gå sönder.
Det mesta jag köpt på senare år är för att jag behöve komplettera när jag skilde mig.
 
Så sällan som möjligt typ. :D Jag tycker att det är jättesvårt att hitta handdukar av den sort jag vill ha idag, de flesta är alldeles för fluffiga och mjuka och suger inte upp vatten för fem öre så jag håller hårt i dem jag har.
Köpte några ifjol bara för att matcha i badrummet men det är mest handhanddukar där det inte spelar lika stor roll.
 
Köpte nya i julas, röda handdukar för händer till badrum, toalett och kök och sedan större badlakan till badrummet. Har velat ha röda till jul i flera år och räknar med att de hänger med länge.

Vill gärna ha matchande handdukar och badlakan i badrummet, så de enstaka olika vi har följer mest med till badhuset och liknande eller sorteras ut och tas med till stallet.

Innan jag köpte nu var det flera år sedan, men de jag köpte då är jag inte jättenöjd med och använder sällan. Använder mest det set jag fick när jag flyttade hemifrån för typ 10 år sedan, fortfarande som nya!
 
Så sällan som möjligt typ. :D Jag tycker att det är jättesvårt att hitta handdukar av den sort jag vill ha idag, de flesta är alldeles för fluffiga och mjuka och suger inte upp vatten för fem öre så jag håller hårt i dem jag har.
Köpte några ifjol bara för att matcha i badrummet men det är mest handhanddukar där det inte spelar lika stor roll.

Du har inget att klaga på, du har ju lätt tillgång till Christy och Sheridan... :angel: portot för att få hit dem är i allmänhet vidrigt :D
 
Haft mer eller mindre samma handdukar Sedan jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. De är ju hela och rena men samtidigt skulle de vara kul med nya (är billigaste som fanns på jysk) som kanske håller formen lite bättre

samtidigt känns de ju som slöseri att byta ut fungerande handdukar
Aldrig och ändå svämmar lådor och garderober över. Samma med lakan. De kanske flyttar in av sig själv?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
10 075
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 663
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
658
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp