Hur ofta kan man tvätta hästen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare patricia23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 9 639
P

patricia23

Jag tänkte höra vad ni anser. Har hört så mkt olika bud på den här fronten. :confused:
Hur ofta kan man tvätta hästen? :)

Sv: Hur ofta kan man tvätta hästen?

Så lite som möjligt. Det är helt onaturligt att schampoonera en häst.
Skölj med vatten och på med lite pälsglans(som antagligen är lite skonsammare), det finns ingen anledning att tvätta en häst.

tvättar aldrig mina hästar då jag inte har tillgång till spolspilta och ena hästen är paniskt livrädd för vattenslangar, men hon har överlevt i tio år i min vård utan en enda tvättning, och är ändå skinande ren på tävlingar och träningar

Tvättar henne typ på våren när det är tillräckligt varmt för det och ibland innan tävlingar (blir oftast bara benen eftersom hon är brun med strumpor och dom brukar inte alltid vara vita:D) Så inte ofta alls med schampoo men säg runt 1-3 ggr per år om benen inte räknas:D

Kan ju tillägga att jag spolar av henne med bara vatten ofta på sommaren eftersom hon hålls igång även när hon står på bete.

Senast ändrad:

Jag tänkte höra vad ni anser. Har hört så mkt olika bud på den här fronten. :confused:
Hur ofta kan man tvätta hästen? :)

Definera tvätta.

Menar du spola av med enbart vatten kan du göra det varje dag.

Menar du däremot duscha med tvål eller schampo bör det göras så lite som möjligt. Men en gång i månaden är ingen fara.

Dock ska du tänka på att tar du bort hästens fett i pälsen måste du ersätta det skyddet med tex täcke. Eftersom hästen tappar endel av sin vattenavstötande/isolerande förmåga.

Okej, Tack!
En gång i månaden låter bra.
Jag har varm stall, spolspilta med avfuktare. Torkar honom alltid väl med handdukar, innan jag lägger på ett fleccetäcke som brukar få ligga på nån halvtimme o torka upp det mesta. Sen står han inne tills han är helt torr, oftast över natten.
Jag har ordentliga täcken på honom i hagen, alla halstäcken med magplatta, olika tjocka bara.
Sen spolar jag benen varje dag, men det är väl okej?

jag har hört att man inte ska tvätta på hösten/vintern just som någon sa för fettet i pälsen. Jag brukar tvätta 1 gång om året och det är på sommaren. Ibland kan det bli att jag spolar av henne om det är riktigt varmt.. men bara med "tvål" en gång om året.

Så lite som möjligt. Det är helt onaturligt att schampoonera en häst.
Skölj med vatten och på med lite pälsglans(som antagligen är lite skonsammare), det finns ingen anledning att tvätta en häst.

De med eksemhästar eller skimmlar har nog annan åsikt;)

Duschar av hästar när dom är svettiga efter träningspassen, stort sätt jämt...lite mindre nu på vintern.

Men schamponerar gör jag kanske 4 ggr per år.

Jag duschar mina efter varje träning (1-2 ggr vecka) den som har lätt för att få skorv i manen schamponeras med babyschampoo var 3:e gång ungefär. Året runt.

Sen åker de transport med 2-3 fleecetäcken den här årstiden beroende på hur kallt det är.

Jag har en eksemhäst. Han tvättas och schamponeras när insektssäsongen drar igång, kanske i början av maj. Utöver det vill jag inte hålla på med schamponering alls. Däremot spolas leriga ben och hovar vid behov.
Hästen verkar ha klart för sig hur han vill sköta sin päls (skrapar iordning en sandig rullningsgrop i hagen) och "sandbadar".
Det är kanske inte min uppfattning om en ren och fin häst, men man kommer rätt långt med ryktborstar och sämskinn (ursäkta stavn!) för en glansigare päls.
Nu tävlar jag ju inte, så ta inte illa upp för frågan, men....Varför behöver hästen tvättas och schamponeras varje månad....?

Jag tvättar min häst 1ggr på sommaren med schampo.

Men manen och svansen tvättar jag oftare.

Tvättar 2 gånger per år , en gång på våren och en gång på hösten. Och i fall man ska åka iväg på något.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 242
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka