Hur ofta kan man tävla?

qwerty

Trådstartare
Hur ofta kan man tävla en tidigare otävlad häst (ej unghäst, dock ej gammal heller)? Om man vill varva både hopp- och dressyrtävlingar? (dock främst dressyr) Säsongen börjar snart lida mot sitt slut här hos oss och jag har räknat ut att det finns ca 10 tävlingar kvar i både hopp och dressyr, som kan passa oss. Dessa tävlingar är självklart satta 10 helger på raken. Hur många kan man anmäla sig till utan att det blir för mycket?

Eftersom hästen aldrig har tävlat regelbundet innan så har jag ju inga prestationskrav, utan vill mest komma ut i de lägsta klasserna bara för att hästen ska få erfarenhet av att vara på tävlingsplats. Vill inte att det ska bli "för mycket" för hästen (tror dock att hon mentalt kommer klara det galant), men samtidigt känns det surt att behöva vänta nästan ett år till innan vi kan börja tävla igen. (hästen har varit skadad under våren och blivit igångsatt under sommaren, därför har vi ej kunnat tävla någonting ännu i år). Någon som har någon bra tumregel? Hur ofta tävlas era hästar?

Sv: Hur ofta kan man tävla?

jag hade nog sållat bort 5st tävlingar och tävlat varannan helg och känt efter hur hästen mår.
jag har samma situation som dig, dvs skadad häst på våren lång rehab och under igång sättning. men vill ut på nån lätt tävling i dressyr bara för att ha kommit ut åtminstone en eller 2 gånger i år(är hopp människa egentligen men är rädd att hästen blir dålig om jag tränar hoppning för hårt igen iår).
en lätt dressyr tävling kan du ju kanske räkna som en träning och kanske ta en hopp helgen efter. men lyssna främst på din häst! du vill inte att skadan går upp igen.

Jag skulle, med en skada i bagaget, inte anmäla mig till mer än 3 tävlingar (om det inte råkar vara svinbilligt, för då kan du ju anmäla dig till någon till och sen känna efter och avanmäla dig om hon inte känns fräsch).

Men det beror ju också på fler saker:
1. Vad var det för skada?

2. Hur långt bort är tävlingarna? (Det är betydligt jobbigare för en häst att åka tre timmar enkel resa än 30 min, t.ex.)

3. Vilken nivå är det på? Är det klasser som hon galant kan klara utan att ni behöver öka träningen mellan tävlingarna särskilt mycket, eller kommer ni behöva "harva" i ridhuset mer än vad ni brukar?

4. Är du själv rutinerad? Annars kan det i början av ens egen tävlingsrutin behövas en del tid till att ladda batterierna och fundera igenom saker man gjorde bra/dåligt, utan att känna att man ska iväg på tävling om två veckor igen. Ett år är i en hästs ögon inte så lång tid att vänta, hellre ta det säkra före det osäkra och ha en frisk häst :).

Jag har en dam som är kolugn i alla lägen, och trodde förra året att hon skulle vara lika lugn på tävling. ICKE :cool:. Den så lugna damen blev nervös, hoppade omkring, tyckte att det var jobbigt att åka transport så länge o.s.v. Så för henne är tävling ganska påfrestande. Det kan vara ganska svårt att i förväg förutsäga hur jobbigt eller lätt en häst tar det mentalt.

Jag är ute ungefär varannan helg. Ena hästen har tävlat innan, andra inte. Ibland åker jag 2 helger i rad sen vilar en. Beror på klasser, banbyggare och dagsform

kl

Tack för era svar! Har sållat bland tävlingarna och de 10 jag fick kvar ligger max 50 min bort med bil. Vill inte åka längre när vi ändå inte ska tävla "seriöst". Hon ska ju bara gå de allra lägsta klasserna, dvs LC eller eventuellt LB i dressyr, och Clear Round (80 och/eller 90) i hoppning. Hennes utbildningsnivå ligger på LA/MSV i dressyren, så den borde ju inte vara några större problem tänker jag, åtminstone inte "ansträningsmässigt".

För att svara på danilos frågor:
1. Vad var det för skada?
Vi vet inte för veterinärerna hittade inget. Men troligen var det en vrickning/överansträngning (den fick hon av att vara vild i hagen, för dagarna innan hon blev halt skrittades hon bara..). Hon blev frisk, släpptes på bete några dagar efter och då gick skadan upp igen. Tog ca 3 veckor att läka igen, sedan har hon satts igång sakta men säkert.

2. Hur långt bort är tävlingarna? (Det är betydligt jobbigare för en häst att åka tre timmar enkel resa än 30 min, t.ex.)
Som jag skrev högre upp så tänker jag inte åka längre bort än att hästen behöver stå i transporten längre än 50 minuter i sträck :) Känns dumt att åka långt bort när vi dessutom bara ska "träningstävla".

3. Vilken nivå är det på? Är det klasser som hon galant kan klara utan att ni behöver öka träningen mellan tävlingarna särskilt mycket, eller kommer ni behöva "harva" i ridhuset mer än vad ni brukar?
Nivån skrev jag också om högre upp i detta inlägg. Dressyren skulle inte vara några problem alls, och eftersom den även är mindre ansträngande än hoppningen så kanske jag ska "satsa" lite mer på den? Alltså kanske tävla 2-3 dressyr, och kanske 1 eller max 2 hoppningar. Hoppa kan hon definitivt, men vi har inte hoppat något sedan skadan (träningarna drar igång igen nästa vecka) så därför känns det lite mer tveksamt. Dressyr kan jag ju träna enkelt själv, samt för tränaren min.

4. Är du själv rutinerad? Annars kan det i början av ens egen tävlingsrutin behövas en del tid till att ladda batterierna och fundera igenom saker man gjorde bra/dåligt, utan att känna att man ska iväg på tävling om två veckor igen. Ett år är i en hästs ögon inte så lång tid att vänta, hellre ta det säkra före det osäkra och ha en frisk häst .
Jag är inte så tävlingsrutinerad själv. Så tänker inte dra ut och tävla varje helg direkt. Men ska nog tävla en, känna hur det känns och sedan anmäla mig till nästa, istället för att anmäla till alla redan nu och sen måsta stryka oss om det inte känns bra.

Det låter klokt tycker jag att hellre åka på dressyrtävlingar, åtminstone innan du hoppat henne ett par 3-4 träningar för att se hur hon känns.

Nu var det så länge sen jag tävlade engelskt, men vid anmälningarna till westerntävlingarna ligger oftast sista anmälningsdag ca 3-4 veckor före tävlingen, så för mig kan jag inte göra så att jag tävlar en helg och känner efter :crazy:. Men för dig är det kanske annorlunda :).

Om jag bara talar utifrån mig själv, så blir jag själv ganska utpumpad av att:
- Träna lite mer intensivt inför tävlingen
- Fixa allt som ska fixas (schamponera hästen fem gånger, jaa, jag har en vit häst :angel:, smörja allt, packa, putsa häst, fläta, lasta o.s.v)
- Köra hästsläpet
- Och sen dessutom tävla :grin:

Och det är ju kanske delvis också för att jag gör allt själv, jag har varken medhjälpare (förutom på tävlingsdagen)/ sambo/ föräldrar som hjälper till. Har man det är det kanske lite lättare.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 965
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
480
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama