Hur ofta kan man flytta sin häst?

Tapas

Trådstartare
Hej!
Jag undrar när ni anser det vara skadligt för en häst att flytta, jag menar antal gånger? Jag har nyligen flyttat min häst för tredje gången på ett år och trodde verkligen att detta var rätt ställe. Jag kollade så noga jag kunde, men det är inte alls bra. Hästarna är inne större delen av dygnet och nu när det är så kallt får de endast gå ute tre timmar/dag och det kan jag inte acceptera. Nu med all kyla och is blir det ju inga hårda ridpass heller (finns ej ridhus). Jag mår så dåligt av detta! Sist vi flyttade gick det jättebra, hästen var lugn och fin och fann sig direkt. Snälla ge mig råd!
Tack på förhand!
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Det är alltid en skaderisk att flytta en häst. Sedan är det synd om hästen också som förlorar sina kompisar. Varför får hästen bara gå ut 3 timmar om dagen, är det för att inte vattnet ska frysa? I så fall är det ju bara tillfälligt. Trivas hästen för övrigt skulle jag stannat kvar.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Måste man så måste man men jag tror inte att alla hästar mår bra av det, eller att alla hästar mår dåligt heller. Det är jobbigt att bara byta flock för en del.
Om du mår dåligt så flytta, men kolla upp hur länge hästarna får vara ute.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Tack för era svar!
Man får ju fråga sig vilket som är störst skaderisk, byta flock (och då är det ju samma människa) eller stå inne 21 timmar i en box per dygn. När det är plusgrader är de ute ett par timmar till fortfarande väldigt lite. Vi är väl olika vad vi anser vara viktigt för våra hästars behov, för mig är det viktigt att de får vara ute mycket, ett grundläggande behov anser jag. Att stå i en box i 21 timmar om den inte är sjuk eller det är värsta ovädret är för mig inte ok även om det "bara" är under de veckor det är så kallt.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Tack för era svar!
Man får ju fråga sig vilket som är störst skaderisk, byta flock (och då är det ju samma människa) eller stå inne 21 timmar i en box per dygn. När det är plusgrader är de ute ett par timmar till fortfarande väldigt lite. Vi är väl olika vad vi anser vara viktigt för våra hästars behov, för mig är det viktigt att de får vara ute mycket, ett grundläggande behov anser jag. Att stå i en box i 21 timmar om den inte är sjuk eller det är värsta ovädret är för mig inte ok även om det "bara" är under de veckor det är så kallt.

Håller helt med dig, därför flyttade jag till lösdrift så jag kunde ta in min de få timmar jag tycker han kan vara inne.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Jag tror det är väldigt individuellt hur hästar påverkas av flytt.

Min förra häst tyckte det var sådär att flytta men det gick bra sålänge det var små stall med få hästar.
Så med henne undvek jag att flytta om det verkligen inte var katastrof.

Min nuvarande häst lider inte märkvärt av att flytta sålänge jag är med, då är han trygg.
Dock trivs inte han heller i allt förstora stall med mycket spring.

Jag tror man ska sträva efter att flytta så lite som möjligt och som inackorderad måste man kompromissa mer eller mindre.
Men är det helt ohållbart måste man såklart flytta.
Dock tror jag det går bättre om man försöker hålla normala rutiner och hästen har sin människa med sig osv.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Så länge du flyttar till något bättre ,tycker nog hästen att det bara är bra.
Hästar är stäppgående djur ,ej bofasta ,vi människor glömmer lätt det.
Så länge du och hästen är en trygg flock kommmer hästen inte bry sig bara
matte är med.....Min egen har bara växt av att flytta...
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Det finns väl regler för hur länge en häst måste få röra sig ute , kolla på Jordbruksverkets sida, för då kan du använda det emot stallägaren.
Tror det är 6h/dag, men är osäker.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Jag köpte min häst i Maj. Då hade han åkt runt med en Islandshäststränare runt hela Sverige under hela vintern. Han stod tillfälligt hos mina tränare när jag köpte honom. Pålle flyttade sedan hem till mig. Pga att jag inte lyckades hyra ut nå platser hemma så flyttade jag till ett stall i grannbyn. I det stallet var de så himla osams så jag fick nog och flyttade tillbaka mina tränares anläggning. Det var dock på tok för långt att åka, 45 minuter i ena riktningen, så jag orkade inte. Flyttade till andra grannbyn, där jag trivs sådär, vi har väldigt olika syn på saker och ting, men pålle trivs och de är ute ca 12 timmar per dygn vilket jag tycker är ok. Så där står vi just nu, men min högsta önskan är ju att få hem pålle på min egen gård igen... Så under min tid har han stått på 5 ställen, eller eg 4 då jag flyttade tillbaka till tränarna, men till en annan flock, så det kanske räknas som 5 i hans ögon? Jag tycker inte att han verkar ha mått dåligt över huvud taget under den här tiden. Det var bara under den tiden som han gick ensam med fåren här hemma. Det mådde han inte bra av...
Så jag säger, mår du eller påller skit, Flytta. Jag hade aldrig stått i ett stall där de får stå inne så mycket.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Det finns väl regler för hur länge en häst måste få röra sig ute , kolla på Jordbruksverkets sida, för då kan du använda det emot stallägaren.
Tror det är 6h/dag, men är osäker.

Nej det finns inga regler för hur länge en häst måste vara ute.

Denna regeln finns "Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter."
Och den uppfyller dom ju eftersom hästarna är ute några timmar.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Måste man så måste man ju.
Och det är förstås individuellt hur hästar påverkas av flytt, men något man nog bör tänka på är att bara för att hästen pallar de fyra första gångerna så kanske det smäller den femte. Min från början kolugna, supertrygga häst som klarade sig igenom fem snäva flytter, blev som förbytt efter den sjätte och förvandlades till ett svårhanterligt nervknippe över en natt efter den sjätte flytten. Det var några år sedan nu, men hon blir fortfarande spänd och stressad av att åka till nya ställen, om så bara över en dag, och den förändringen kom verkligen som en blixt från klar himmel.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Jag har ett ganska osäkert och nervigt sto men konstigt nog verkar hon inte besväras av att byta stall. Så det är nog som många sagt mycket individuellt och kanske också olika mellan olika flyttar för samma häst. Vi står på lösdrift nu och det är det bästa vi gjort - pållan kanontrivs och anpassade sig snabbt till en flock på 14 hästar från att ha varit en 'ruthäst' med 3-4 timmars utevistelse (ibland mindre för hon blev uttråkad och kröp under staketet och gick in i stallet). Men kolla upp nya stallet så bra det går - helst genom att prata med några som står eller har stått där så du slipper flytta igen sen.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Måste bara fråga,du skrev att du kollat upp stallet så noga du kunde? Hur går det ihop med att hästarna bara är ute ca 3 timmar? Utevistelsen är väll nästan det man frågar om först!

Har du inte frågat alls,eller har stallägaren "ljugit" om tiderna?
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Jag var naturligtvis noga med att fråga om utevistelse och hagkompis eftersom jag tycker det är mycket viktigt. Jag visste inte att stallägaren tänkte ha min häst tillsammans med de andra som "uppvärmare" vid minusgrader. Det var inget som framkom och inget jag visste att jag borde frågat om. Jag sa ifrån och då fick min häst gå ut fler timmar - själv i hagen. En annan häst fanns i hagen längre bort, alla andra inne. Jag fick dessutom en föreläsning om hur proffsen låter sina hästar stå inne och att jag förmänskligar min häst för jag inte vill att han ska stå inne 21 tim/dygn. Så summan blir att det inte känns så trivsamt i stallet heller. Jag kommer att flytta min häst och eftersom jag är hans flock så tror jag det ska gå bra. En av gångerna han flyttade var jag med plus tre andra hästar han gått med så den flytten var inte jobbig alls. Det är verkligen svårt det här med att vara inackorderad, jag ringde tom en referens för att höra att det var ok i stallet. Det finns lika många åsikter om vad som är bra för en häst som det finns hästägare/stallägare verkar det som.
 
Sv: Hur ofta kan man flytta sin häst?

Jag fick dessutom en föreläsning om hur proffsen låter sina hästar stå inne och att jag förmänskligar min häst för jag inte vill att han ska stå inne 21 tim/dygn.

Det är ju precis tvärtom. :crazy:

Sen är det löjligt att komma med hänvisningar till proffsryttare, som att de skulle vara de bästa förebilder bara för att de är kända och framgångsrika. De om några förmänskligar ju verkligen sina hästar, och skälen till deras djurhållning är ju till stor del ekonomiska, vilket jag inte tycker är försvarbart.


ot.
Hur ofta man kan flytta sin häst utan att det blir problem beror ju på individen. Hade en häst som jag flyttade tre gånger på åtta månader, inte brydde den sig om var den stod. En av mina nuvarande har också flyttat några gånger men under längre tidsintervaller, och den har väldigt svårt att anpassa sig till nya ställen, det tar tid innan den kommer till ro sas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 536
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp