Hur ofta kan man byta stall?

Tack för alla svar!
Stallet jag ska jobba i har jag arbetat i förut och jag vet att det finns det mesta som jag önskar. Lite kort utevistelse dock, men jag skulle kunna ta in min/mina själv i sånna fall. :)
 
:D:D
Känner mig hemsk som hästägare just nu..
Jag har av olika anledningar fått flytta min häst så ofta som fyra gånger på två år. Första gången var då stallet jag stog i skulle lägga ner. Nästa var bra, men då jag ville ha bättre träningsmöjligheter flyttade jag igen. Där funkade hon dock inte med dom andra hästarna, och det blev för mycket slagsmål, så jag fick flytta ganska omgående. Nästa funkade bra, men då vi hade så olika syn på hästhållning, och jag var i behov av ridhus fick det bli flytt igen.. Har stått i det nyaste stallet drygt en månad och det funkar riktigt bra.
Nu ska jag dock börja jobba i ett annat stall och där skulle jag kunna ha två hästar till samma pris som jag har en där jag står nu, vilket ju är vad jag skulle vilja.
Då det bara var en månad sen jag flyttade känns det inte okej för hästen att flytta än i alla fall, men skulle det vara alldeles för stressande för hästen med en flytt till? Vill ju gärna stanna i stallet jag står i nu, framförallt för hästens skull, men är samtidigt frestad av erbjudandet.
Hästen är van att åka iväg mycket på tävling, och har varit lugn vid stallbytena hittills. Har dock tagit några veckor innan hon accepterat sina nya kompisar.

Så, vad är okej egentligen? Det viktigaste är naturligtvis hästens välbefinnande.

Man kan flytta hur många ggr som helst inget en häst dör av sen behöver man ju inte överdriva och flytta varje dag.:)
Tänk dig alla hästar som tävlar OS nivå som får flytta till nya anläggningar flera ggr i månaden under flera år.
Ena helgen där för att nästa helg vara i ett annat land. dagar de står hemma i "sitt" stall är lätt räknade
Hästen vet inte om den ska bara stanna 1 vecka eller 4 år på ett nytt ställe.
Några få hästar blir oroliga vid flytt har träffat på typ 2 under snart 30 år så de lämpar sig väl inte till ägare som inte har egen gård kan tyckas.



Tamhästar måste anpassa sig efter oss på vissa plan så är det bara.
Jag har flyttat många ggr med min och inget jag alls har någon ångest eller dåligt samvete över, livet ser inte alltid likadant ut, man ändrar inriktning eller åsikter, man kanske flyttar eller får helt enkelt andra behov än innan.

Hur många här inne har stått som inhyrda på samma stall i 10 år? tror de är otroligt ovanligt faktiskt, utan de flesta byter stall några ggr under årens lopp av olika anledningar.

Jag har bytt stall av olika anledningar under 17 år.
Bla:
Vill ha lösdrift för få mer tid
Vill ha lyx med ridhus och paddock och toa och hela kittet under en period när man just tränar/körde in.
Ville ha bättre hagar
Ville ha bättre ridvägar
Stall har lagts ner el stallägaren ville ha boxarna för eget bruk.
Har själv flyttat och behövt bytt för att få hästen närmare.
Innan körkort så har man behövt flyttat då bussen slutat gått förbi stallet.
Hästen har inte kommit överrens med hagkompisarna och ingen möjlighet till att dela av hagen funnits.
Stallhyran har höjts med 200%
Stallägaren har plötsligt ändrat rutiner och saker som ingått inte längre ingår.Tex att utsläpp plötsligt inte ingår.(har ett jobb som gör att utsläpp måste ingå)
Stallägaren dog
Ja många olika orsaker har de varig genom åren.


Tror de mer är jobbigt för oss människor att flytta.. SJUKT drygt å flytta å bubba på dessa jääääää**a garderober som väger bly. Och man har ju f*n 2 ton hästsaker:angel::D
Alla nya regler och namn som skall komma ihåg och nya rutin
Hästen hon finner sig tillrätta på 5 minuter hon går in i hagen och säger tjeeeena.. jepp jag är lägst i rang och de funkar fint för mig.
Fred och kärlek=)
Att hitta ett bra stall med bra folk/hästar OCH bra stallägare är inte det lättaste dessvärre, inte nog med att vi skall trivas.. hästen måste ju trivas.

Men visst.. drömmen är en egen gård och där ska vi stå tills vi bägge dör=)
 
Jag stod 12 år innan min avlivades nyligen och hade han hållit sig frisk hade det nog blivit 5 år till minst
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 431
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp