Hur ofta kan man byta stall?

drutta

Trådstartare
Känner mig hemsk som hästägare just nu..
Jag har av olika anledningar fått flytta min häst så ofta som fyra gånger på två år. Första gången var då stallet jag stog i skulle lägga ner. Nästa var bra, men då jag ville ha bättre träningsmöjligheter flyttade jag igen. Där funkade hon dock inte med dom andra hästarna, och det blev för mycket slagsmål, så jag fick flytta ganska omgående. Nästa funkade bra, men då vi hade så olika syn på hästhållning, och jag var i behov av ridhus fick det bli flytt igen.. Har stått i det nyaste stallet drygt en månad och det funkar riktigt bra.
Nu ska jag dock börja jobba i ett annat stall och där skulle jag kunna ha två hästar till samma pris som jag har en där jag står nu, vilket ju är vad jag skulle vilja.
Då det bara var en månad sen jag flyttade känns det inte okej för hästen att flytta än i alla fall, men skulle det vara alldeles för stressande för hästen med en flytt till? Vill ju gärna stanna i stallet jag står i nu, framförallt för hästens skull, men är samtidigt frestad av erbjudandet.
Hästen är van att åka iväg mycket på tävling, och har varit lugn vid stallbytena hittills. Har dock tagit några veckor innan hon accepterat sina nya kompisar.

Så, vad är okej egentligen? Det viktigaste är naturligtvis hästens välbefinnande.
 
Jag tycker det är ok. Inte optimalt eller så men ok. Hästen har ju trots allt du som ägare kvar. Dock kanske du ska fundera lite noggrannare i framtiden. Att det inte fanns ridhus på de stället visste du ju sen innan, och träningsmöjligheterna är ju oftast skapligt enkla att kolla upp :)
 
Tror det är bättre att flytta snabbt så att hästen inte gör sig för hemmastadd. Men antar att du funderat på vad som händer om du slutar jobba i nya stallet? Vore ju skönt om ni fick lite lugn och ro snart, för bådas skull :)
 
Man får väl flytta så många ggr det krävs tills man hittat den rätta stallplatsen.
Mina gamla hästar fick flytta lite hur som och nu med nya hästen som jag haft i 1 1/2 år står jag i andra stallet nu. Inte perfekt men till 90% är det bra så vi kommer stanna kvar.
Det enda är att jag skulle vilja ha större vinterhagar och helst slippa all lera. Men precis allt annat är bra så då får man kompromissa lite.

Men du vet väl på ett ungefär vad du vill ha?

Ridhus, Stora vinterhagar, tillgång till bete, kompis i hagen, olika tjänster som ingår i hyran, kall eller varmhyra m.m?
 
Jag tycker det "alltid" är okej att byta stall för att få det bättre. Alltså inte precis alltid, byta stall några gånger i månaden är förstås inte bra. Men att vid något tillfälle byta stall redan efter en eller ett par månader, för att något annat bättre dyker upp, ser jag inte som ett problem med en någorlunda trygg häst.

Men tänk efter ordentligt först bara vad du vill ha.
Finns till exempel ridhus i det "nya" stallet? Det verkar ju vara viktigt. Hur är avståndet dit, hur är hagarna, rutinerna, vad ingår, hur är ridvägarna etc. Vad är viktigt för dig och vad är mindre viktigt?
Om du till exempel flyttat förr för att du behöver ridhus, är det förmodligen ingen bra ide att flytta till ett stall utan ridhus. Som exempel.

Jag har haft min ponny i tre olika stall det senaste året. Hon har inte tagit skada alls :)
 
Förut var jag rädd att jag skulle uppfattas som flackande och någon som har svårt att komma överens med andra om jag bytte stall (i mina ögon) ofta. Jag har haft häst sen 2000, och har sen dess stått i sex stall med mitt nuvarande.
Mellan 2000-2002 stod jag i första stallet, flyttade för att ägarna själva behövde boxen.
2002-2005 stod jag i nästa stall, flyttade därifrån för att det var lättare att stå i ett stall närmare stan när jag gick på gymnasiet. Det nya stallet låg perfekt om jag skulle åka buss dit, busshållplatsen låg precis bredvid stallet.
2005-2010 var jag sen i det stallet, enda anledningen till att jag flyttade därifrån var för att en annan inhyrd mobbade mig. Hade inte den personen stått där hade jag varit kvar än idag.
2010-2013, nästa stall. Rid- och träningsmöjligheterna var helt enkelt för dåliga när min unghäst skulle ridas in, därav flytt.
2013-2014, en nödlösning eftersom inget stall kunde ta emot två hästar just då och jag ville inte sära på dem. Det finns många anledningar till att jag flyttade därifrån, men en stor bidragande orsak var att det låg helt fel geografiskt. Det var även ganska stora problem med den som hade ansvaret. Framför allt var det något jag såg som en nödlösning redan från början, jag hade aldrig tänkt stå kvar där "för alltid".
Sen i höstas står jag nu på mitt sjätte stall, och hittills känns det bättre än vad det gjort på många år, peppar peppar. Det är trevligt folk med sund hästhantering, fantastiska ridvägar och ridavstånd till ett fint, stort ridhus med mycket lediga tider och humana priser.

Min fyraåring har alltså flyttat två gånger på mindre än två år, jag köpte henne under tiden i stall nummer fyra, men där var hon född, så det blev ingen flytt genom ägarbytet. Hon har tagit den sista flytten bäst, även om hon inte hanterade den första direkt dåligt. Men allting är så mycket mer lugnt och harmoniskt i det nya stallet, att det nästan är svårt att undvika att bli påverkad av det.

Det viktigaste för mig är att det ska kännas bra att flytta. Att flytta för att få bättre träningsmöjligheter, för att få en bättre stallmiljö eller trevligare stallkompisar. Man ska få ut något på nya stället som man inte får på det gamla.
 
Det finns väl ingen kod i sig för vad som är ok/inte ok ? Det avgör ju du och om hästen inte tar skada av att byta miljö finns nog inget problem . Däremot så är det mycket flyttande (inte riktat till dig nu utan allmän reflektion) pga att man upplever att man inte hittat rätt stall osv så är mitt råd att aldrig flytta in någonstans för att man bara vill ifrån ngt annat utan flytta in för att du gillar stallet, hur det drivs, rutiner osv . Det är nog nyckeln för att stå långvarigt .
 
Det finns väl ingen kod i sig för vad som är ok/inte ok ? Det avgör ju du och om hästen inte tar skada av att byta miljö finns nog inget problem . Däremot så är det mycket flyttande (inte riktat till dig nu utan allmän reflektion) pga att man upplever att man inte hittat rätt stall osv så är mitt råd att aldrig flytta in någonstans för att man bara vill ifrån ngt annat utan flytta in för att du gillar stallet, hur det drivs, rutiner osv . Det är nog nyckeln för att stå långvarigt .
Ofta tycker jag inte man märker hur stallet egentligen drivs förrän man ståttdär ett tag, stött på problem, märkt hur ägaren löser dem/ägarens inställning till problemen. Det kan vara så att jag inte är tillräcklugt erfaren stalletare än för att upptäcka sånt första träffen , men det är min upplevelse.
 
Däremot så är det mycket flyttande (inte riktat till dig nu utan allmän reflektion) pga att man upplever att man inte hittat rätt stall osv så är mitt råd att aldrig flytta in någonstans för att man bara vill ifrån ngt annat utan flytta in för att du gillar stallet, hur det drivs, rutiner osv . Det är nog nyckeln för att stå långvarigt .

Väldigt bra råd tycker jag!

Litet exempel:
När jag skulle flytta från förra stallet p.g.a. hur det (miss)sköttes, kollade jag på tre olika stall. Det första låg perfekt, mysigt stall, okej hagar, okej träningsmöjligheter, lite tråkiga ridvägar. Men det verkade så oerhört oorganiserat i hur det sköttes. Det andra, samma sak, dock sämre träningsmöjligheter och lite sämre läge.
Det sista stallet, där vi också hamnade, var egentligen tänkt som en "nödlösning" tills något annat dök upp. Det ligger alldeles för långt bort, ridvägarna är väl sådär, hagarna inte jätteroliga och det är långt (20 minuter med transport) till ridhus. Men min ponny älskar att bo där! Synen på hästhållning är i mitt tycke vettig, stallet sköts verkligen professionellt och med hästarnas bästa i fokus. Lägg till det ett jättehärligt stallgäng och service på topp, och min nödlösning kommer bli permanent så länge jag bara kan stå där, och jag hoppas det är lääänge :love:
 
Jag tycker det är svårt att stå inhyrd, har haft hästen/arna hemma mer eller mindre sen 2010, men stått installad en period samt varit medryttare vid två andra tillfällen (varav ena tillfället så rider ja fortfarande hästen) sedan -10. Jag tycker själv jag har hyffsad koll på foder (kan räkna foderstat men förstår att alla inte är tabellhästar), lite småpedant, inte med att grejerna behöver hänga perfekt, men det ska skos i rätt tid, tänderna ska kollas regelbunder osv. Och tycker mig möta mkt okunskap i stallen, har svårt att inte lägga mig i och är tyvärr rätt bra på att vara bäst, eller låta som att jag är bäst... Jag hyr hus med boxplats hemma, som tur är har jag och hyresvärden liknande värderingar i hur en häst ska skötas, annars hade det aldrig gått eftersom båda är så jäkla envisa...
Så det ja ville säga va att det måste ju kännas bra för dig! Men du kanske ska jobba i stallet ett tag o känna att du trivs?
 
Ofta tycker jag inte man märker hur stallet egentligen drivs förrän man ståttdär ett tag, stött på problem, märkt hur ägaren löser dem/ägarens inställning till problemen. Det kan vara så att jag inte är tillräcklugt erfaren stalletare än för att upptäcka sånt första träffen , men det är min upplevelse.

Man blir givetvis mer erfaren med lite erfarenhet och det viktiga är att verkligen behandla letande av ny stallplats noggrant . De seriösa stallen kan alltid ge en klar bild av hur rutinerna ser ut och vad som gäller . Det kommer inte ändra sig så därav mitt råd - noga koll på vad man tackar ja till och hur det passar en / vad man kan leva med . Inte flytta bara för att man vill bort från ngt annat ställe . ( gäller nog i övrigt det mesta i livet ;)
 
Jag tycker det är svårt att stå inhyrd, har haft hästen/arna hemma mer eller mindre sen 2010, men stått installad en period samt varit medryttare vid två andra tillfällen (varav ena tillfället så rider ja fortfarande hästen) sedan -10. Jag tycker själv jag har hyffsad koll på foder (kan räkna foderstat men förstår att alla inte är tabellhästar), lite småpedant, inte med att grejerna behöver hänga perfekt, men det ska skos i rätt tid, tänderna ska kollas regelbunder osv. Och tycker mig möta mkt okunskap i stallen, har svårt att inte lägga mig i och är tyvärr rätt bra på att vara bäst, eller låta som att jag är bäst... Jag hyr hus med boxplats hemma, som tur är har jag och hyresvärden liknande värderingar i hur en häst ska skötas, annars hade det aldrig gått eftersom båda är så jäkla envisa...
Så det ja ville säga va att det måste ju kännas bra för dig! Men du kanske ska jobba i stallet ett tag o känna att du trivs?
Fast ditt problem är väl ngt annat tänker jag ? Varför ska det falla på dig att ha åsikter om andras hästar i fråga om skoning, när folk kollar tänder eller folks foderstater
osv ???

Det viktiga i frågan är väl att du och dina egna hästar fungerar du rår ju över skoning , tänder och foder själv på dina egna tex ? Jag förstår nog inte problemet .
 
Fast ditt problem är väl ngt annat tänker jag ? Varför ska det falla på dig att ha åsikter om andras hästar i fråga om skoning, när folk kollar tänder eller folks foderstater
osv ???

Det viktiga i frågan är väl att du och dina egna hästar fungerar du rår ju över skoning , tänder och foder själv på dina egna tex ? Jag förstår nog inte problemet .

Just sånna människor som anser sig ha rätt att ha åsikter om min häst och hur jag sköter den har gjort att jag flyttat från stall. Är totalt allergisk mot det.

Jag har haft min häst i 1.5 år och har stått på 4 ställen under den tiden.
Först lånade jag och en kompis plats i hennes killes ladugård och även mark. Tyvärr gjorde dom slut och vi flyttade därifrån bara efter 1.5 månad. Flyttade då hastigt till min hästs uppfödare, detta passade bra med hästens planerade vila efter inridningen. Så han fick gå på lösdrift där med sin mamma och alla mostrar och mormorar i drygt 2 månader.
I mitten på november så flyttade ett par kompisar till mig och min man till gård med stort stall. Gården ligger knappa milen hemifrån mig, bra ridvägar, ridhus hos grannen och fick ett så bra kompispris att det var omöjligt att neka.
Trivdes riktigt bra där, de andra som kom med sina hästar var toppen och red mycket med en tjej i ett grannstall och vi hade hur kul som helst. Dock började det ganska snart knarra mellan mig och stallansvarig (vår vän). försökte reda ut det, men när det kom nya regler under sommaren inför kommande höst och vinter så var det totalstopp för mig. Jag tog mitt pick och pack och flyttade, visade sig sen att alla andra flyttade inom en månad de oxå.
Hade då två hästar, varav en dräktig så fanns inte sååå många alternativ tyvärr. Kontaktade en stallägare där jag haft häst förr. Var tveksam att flytta dig pga hur det varit innan. Men jag visste oxå alla fördelar.
Blev att jag flyttade dit och både jag och hästen trivs som fisken i vattnet. Eget ridhus, bra med jourer, toppen ridvägar, hyfsat folk och bra i pris. Tyvärr lite långt bort (1,5 mil) men man kan inte få allt. :)

Min häst har iaf inte mått dåligt med flyttarna, han var lite orolig då nuvarande stall är så mycket större med många hästar (16) och mycket folk. Men nu älskar han det :D
 
Min häststackare har stått i 4 stall senaste året. Ibland ser livet ut så

Samma här. Men livet som sagt...

Stod drygt 2 år i samma stall bortsett från 4 mån då vi var i ett utbildningsstall tillfälligt. Sedan skadade hon sig med lång konvalescens och jag flyttade till lösdrift. Efter 1,5 mån skadade hon sig på nytt med annan prognos och krävde stallvistelse. Flyttade då till rehabstall. Sedan fick jag nytt jobb och vi fick flytta igen till lösdrift där det går 4 avelsston. Nu har vi stått här i 4 mån och jag hoppas det funkar på lösdriften även när fölen kommit. Annars får jag kanske flytta henne igen, då jag tycker det är lite knepiga rutiner i stallet som är på samma gård.
 
Fast ditt problem är väl ngt annat tänker jag ? Varför ska det falla på dig att ha åsikter om andras hästar i fråga om skoning, när folk kollar tänder eller folks foderstater
osv ???

Det viktiga i frågan är väl att du och dina egna hästar fungerar du rår ju över skoning , tänder och foder själv på dina egna tex ? Jag förstår nog inte problemet .

Mitt problem är att jag har svårt att stå i stall där folk inte har ungefär samma tänk som mig, då flyttar jag hellre... Eller ser till att bo så jag kan ha hästen hemma, som nu!
 
När jag flyttade från vår egna gård bytte jag stall 4 gånger på drygt 1,5 år. Det kändes som mycket flängande, men ibland är det sådant som behövs för att man ska hitta rätt. Ingenting jag tycker är fel om man kan motivera att man flyttar så mycket. Här är det rätt bra att tänka på sitt rykte också, så att man inte blir "en sån som bara flyttar så fort någonting är lite jobbigt".

Jag tycker det är viktigt att utvärdera vad man prioriterar i ett stall. Vad är extremt viktigt och vad kan man tumma på? Jag har flyttat från stall pga dåligt hästtänk, att hästen inte trivs och att jag inte fått vad jag blivit lovad (boxen min häst stod i var inte godkänd för hennes storlek. Jag blev lovad att få byta till en större box, men helt plötsligt gick det inte att ordna). Jag har märkt att det jag prioriterar högst är hög hästkunskap och såklart hästens trivsel. Sen kan det vara lite långt att åka, och inte helt perfekt, men jag känner mig alltid 100 % trygg och hästen har blivit så otroligt lugn och tillfreds sedan vi flyttade dit för snart 3 år sedan.

Flytta om det känns nödvändigt, men försök prioritera rätt, och flytta inte "bara för det är smidigt" att ha hästen där du arbetar. Vad händer sen? Har det stallet du jobbar i allt du efterfrågar och vill ha i ett stall? Finns det potential att du vill ha hästen där även om du inte arbetar där?
 
Som stallägare tvekar jag till att ta in folk som verkar ha flyttat runt mycket. Jag vill ha inackorderingar som stannar länge! Intervjuar potentiella inackorderingar om anledningen till att de flyttar samt om deras syn på hästhållning. Verkar de inte passa in blir det ingen flytt till oss.
 
Intressant tråd! :) Jag är i precis samma situation. Hade stått i ett stall i 4,5 år när jag bestämde mig för att flytta närmare mitt hem förra vintern. Flyttade in där i mars med nuvarande häst. Under året visade det sig att stalltjänsten som ingick blev allt för tung för mig att ha ensam och att min häst inte kunde gå tillsammans med ett sto. Hon sparkades och han fick en sparkskada på ett framben bl a. Jag blev livrädd för att de skulle behöva trängas ihop i samma rasthage under vintern :eek:

Det blev en stallplats ledig någon km längre bort där ingen stalltjänst ingick och där han skulle kunna gå ihop med en annan valack. Vi flyttade in där i sep.

Det visade sig efter en tid att utevistelsen blev för kort för min häst, de tas in redan vid 16. Hagen blev dessutom upptrampad och delades av så ytan blev liten. Märkte att min häst fick mer och mer överskottsenergi. Det blev allt jobbigare att rida honom och eftersom han är unghäst kunde jag inte stimulera honom tillräckligt. Under en hoppträning blev det en "tokurladdning" och jag föll med ryggen före så jag fick 3 frakturer i ryggen.

Vad gör man när man inte kan rida på 3 mån och hästen inte har bra hagar? :confused::banghead: Jag kände panik och beslutade mig för att flytta honom till annan ort med stor, torr hage så han kunde få sitt rörelsebehov tillgodosett och stimulans under tiden jag rehabar. Han trivs och jag är nöjd med att se en häst som är tillfreds! :)

Nu kommer jag att kunna börja rida i början av februari och planerar då att ta "hem" honom igen då han står ca 1,5 tim väg hemifrån just nu. Vad väljer jag då? :confused: Jag har haft sådan ångest för detta, men tänker att jag måste se till hästens behov och se till min säkerhet först och främst. Valet föll på en lösdrift med valacker och tillgång till ridhus och ridbana på gården. Hoppas nu innerligt att vi båda skall trivas, för jag vill verkligen inte flytta igen för hästens bästa.

Så TS jag känner igen mig, det är jobbigt att behöva ta steget att flytta. Men ibland måste man helt enkelt för bådas bästa – lycka till! :)
 
Självklart ska man byta om man inte trivs eller vill ha mer.
Blir ju helfel annars, stå kvar och vantrivas bara för att vissa inskränkta människor kan ha åsikter.
Hästar är väldigt anpassningsbara.
Jag har stått i fem stall på fyra år, ett år i det senaste och nu känns det som jag hittat hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 431
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp