Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arwyn skrev:Oj! Nu är det iofs inte så många som svarat än, men blir ändå helt förvånad över hur mycket det faktiskt rids i ridhus! (eller på volt.)
(Alltså, ursäkta, men jag måste bara lägga till en liten kommentar som antagligen kommer att bli väldebatterad...) Är det så konstigt att "alla" hästar är trasiga "hela" tiden?
Kan ju kanske tillägga att min häst går ute ca 9 timmar om dagen och inte har någon (offeciell) vilodag.
Arwyn skrev:Ridhusunderlag är ju generellt mer slitande på hästen.
Min hovslagare berättade att för många år sedan började veterinärerna på ATG-kliniken reagera på att det helt plötsligt dök upp sådana vansinniga mängder ridhästar med problem med benen. Fast det tog väl inte så lång tid för dem att inse att det faktiskt var så att inte mindre än tre ridhus hade byggts under en 6-månaders period i vårt område.
Självklart är det slitande för hästarnas ben att gå på ett tungt underlag, och även på mycket böjt spår. Sen kan det ju diskuteras varför det tycks ridas väldigt mycket i ridhus på unghästar och hästar som ska sättas igång efter skada etc. Om man har en välmusklad häst som jobbar KORREKT är det inte speciellt slitsamt (i jämförelse) att gå i ridhus. Hur många unghästar och konvalescenter har den muskelmassan att dom klarar det? Ut med dem i skogen istället, så får man en mer hållbar häst med mer allsidiga muskler.