Hur ofta/ hur mkt?

Sv: Hur ofta/ hur mkt?

Hur ofta får era hästar mat?
Tider ..?
Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Hur mkt kraftfoder?

Skriv gärna vad det är för typ av häst! :D

Fri tillgång på hösilage dygnet runt i hagen

kan det gå mellan 15-20 kg/häst :angel: beroende på väderlek..
Sen får dom max 0,5 kg krafft grund eller 0,5 lmüsli /häst dag +mineraler.

Nordsvensk sto (fd travare) 7 år (550-600kg tung) håller på att sättas igång
Qarter sto 9 år (650kg tung) ska sättas igång...
Båda är lättfödda å ser i dagsläget ut som två köttbullar :D

Hur ofta får era hästar mat? Kraftfoder morgon och kväll och hö fyra ggr om dagen. För tillfället har hon fri tillgång till hösilage ute så hon får bara hö till kvällen.
Tider ..? På vardagen blir det kl 07 - 11 - 15 - 20 och på helgen blir det 08- 12 -16 - 20.
När hon äter hö så äter hon 3-2-2-3 och nu när hon äter hösilage får hon 1,5 - 2 kg hö på kvällen.
Kraftfoder: Morgon: 5 dl betfor, 2 dl havre, 1 dl sojamjöl och 1 dl mineraler. Kväll: 5 dl betfor, 2 dl havre, 10 ml multivitamin.

Min häst är en kallblodstravare på ca 150 cm som är väldigt lätt att "bestämma vikt" på. Hon är varken lätt eller svårfödd, man kan "bygga" henne som man vill. :love:

= Tre fodringar per dag

Tider ..?
Kl 6.00 ca
Kl 13.00 ca
Kl 19 - 19.30 ca

Morgon: 2 kg hö, morötter, mineraler, ca 250 gr lucernpellets.

Lunch: 1,5 kg hö

Kväll: morötter, mineraler, ca 250 gr lucernpellets samt 8 kg hö och en "tuss" halm.

Får inget krafftfoder alls för tillfället.

Till saken hör att hästen ,förutom den lilla snåla högivan på lunchen, också har fri tillgång på halm ute i hagen så han behöver aldrig vara hungrig.

Lägger även in lite halm i boxen för att vara säker på att han inte står med tom mage. Dock brukar det alltid finnas kvar lite halm på morgonen och då är jag nöjd :)

Hästen är en Kallblodstravare ,1.55 cm , på 12 år.

4 fodringar/dag
Tider ..?
7, 12, 17 och 21
Morgon: 3kg hösilage, 2,5dl betfor (i torr form), 2d Fibergi, lite morötter
Lunch: 1kg hösilage
Insläpp: 1kg hösilage
Kväll: 5kg hösilge, 2,5dl betfor (i torr form), 2d Fibergi, lite morötter

Skriv gärna vad det är för typ av häst! :D
Väldigt lättfött, halvblodssto.

Min D-Ponny bli fodrad fyra ggr om dagen: kl 07.30 får hon först hö inne, sen kraften och sen hö ute, sen så får hon lunch vi 12.30(bara hö), sen så tas hon in vid 16.30 och får då både hö och kraft och till sist så får hon kvälls mat(hö och krafft vid 20.30).

Hon får 7 kg hö, brukar ge lite extra om det blir riktigt kallt

Sen så får hon 7 dl betfor, 10 dl lusern, 8 dl havre, 10 dl kornkross, e-vitamin(eclipse), linfrö och Steel Joint(mineraler).

Med den matsedeln skulle man kunna tro att hästen var en elitidrottare. Räknade det till 3, 5 liter kraftfoder varje dag. Behöver hon verkligen allt detta kraftfoder? Hästar är grovfoderomvandlare. Byggda för att överleva på stråfoder. Om du inte rider din häst på elitnivå har jag svårt att se att så pass mkt kraftfoder är nödvändigt.

Ett starkt tips är att inte ge något kraftfoder efter ridturen. Kan verka gott i dina ögon men har hon ingen mer mat lider hon av att få en smula kraftfoder. Kraftfoder ska alltid ges i sammanband med stråfoder. Detta pga av att tuggtiden för kraftfodret är kort och lämnar hästen hungrig. Ge henne något kilo hö också i så fall.

Mumin

*KL*

Av diverse anledningar har jag gått ifrånd en fria tillgången i hagen, och just nu fodras det som följer.

Frukost i hagen, 6 kg hösilage (3 hästar, dvs 2 kg var).
Lunch: 6 kg hösilage (dvs 2 kg var)
Eftermiddag: 6 kg hösilage (dvs 2 kg var)
Intag kväll:
Valacken får 5 kg hösilage (fri tillgång, har kvar på morgonen). 100 gram Hestekraft, mineral, ADEvitamin, Bvitamin.

Fullblodsstoet får 5 kg hösilage (fri tillgång, har kvar på morgonen)
0,8 kg Hestekraft, 0,5 kg Krafft Rehab, mineral, ADEvitamin

Arabstoet får 7 kg hösilage (har soprent och tycker HUNGRIG på morgonen). 100 gram Hestekraft, mineral, ADEvitamin, örtpreparat.

Om det är kallt (under minus 15) får de fri tillgång i hagen och 1 kg extra till natten vardera.

Tiderna varierar lite, börjar jag jobba på em eller kväll går de ut och får frukost kl 08, lunch 12, eftermiddagsmat 17,00 och intag 21-22. Jag vill eg ha de ute längre men vill ha i fbl mer mat också.. Så en kompromiss just nu.

Om jag börjar jobba på morgonen åker de ut kl 06 och får frukost då men får ett kg extra/häst (dvs 3 kg/häst), lunch kl 12, eftermiddagsmat 17, intag 21 - 22

Svårfödd arabvalack född 95, lättfött arabsto född 2003 och ett normalfött (för rasen) fullblodssto född 2003 (väldigt svårfödd jmf med araberna dock). Samtliga täckesklippta och täckade, står i kallstall.

Målet nu när jag strypt den fria tillgången är att de aldrig ska stå utan mat mer än 3 h i sträck.

Mina tva fullblod far mat 2 ganger om dagen, mellan 8-10 pa morgonen och allt mellan 5-9 pa kvallen.

De far antingen ho eller hosilage beroende pa vad som finns och den ena har i stort sett fri tillgang da jag tycker att han ar lite tunn, den andra far ungefar 4-5 kg pa morgonen och 6-7 kg pa kvallen och det blir inte ett stra kvar, han ar helt klart av det rundare slaget.

De dagar de rids sa far den ena 1 Liter muesli, 1/2 Liter pellets, 1 Liter Chaff/Alfa Alfa tva ganger om dagen, och den andra far 1 Liter muesli, 1/2 Liter pellets tva ganger om dagen. Bada far olja, salt och mineraler varje dag.

De dagar jag inte rider sa brukar de fa ett par navar kraftfoder var.

Bada hastarna ar fullblod som for tillfallet star inne (for blott pa falten for att de ska fa ga ut) den ena ar 170 cm och valdigt svarfodd medans den andra ar 163 cm och valdigt valdigt lattfodd och otroligt energisk.

- 4 gånger/dag

Tider ..?
- 06.00, 10.30, 16.00, 19.30

- 8 kg hösilage, 1,5 kg krafft grund, 3 dl betfor, 1 dl krafft miner blå.

Skriv gärna vad det är för typ av häst!
- Halvblod, 50% fullblod, 156 cm, 450 kg i normal träning.

Hur ofta får era hästar mat? Fyra gåner per dag
Tider ..? 06, 12, 18 och 22-23
Hur mkt hö? 5kg
Hur mkt kraftfoder? 1kg Krafft Rehab och 2kg Krafft Lucernhack

D-ponnyvalack, svårt att hålla hull, tränas normalhårt, väger 450kg

*KL*

Hur ofta får era hästar mat? Fri tillgång
Tider ..?
De trycker nog i sig 15 kg/dag och häst, mer när det är kallt och särskilt fullblodet. Hon kan nog trycka i sig närmare 20. Krafftfoder: 2 dl betfor och 5 dl fibergi får travarn. Fullblodet: 2 dl betfor och ½ kg kron. Sen lite mineraler och så för båda.
Skriv gärna vad det är för typ av häst! En travare på 18 år och ett fullblod på 4 år.

Fri tillgång på hösilage dagtid, fri tillgång på hö natt-tid.

Kraftfoder ca kl 7 och 21.

Med den matsedeln skulle man kunna tro att hästen var en elitidrottare. Räknade det till 3, 5 liter kraftfoder varje dag. Behöver hon verkligen allt detta kraftfoder? Hästar är grovfoderomvandlare. Byggda för att överleva på stråfoder. Om du inte rider din häst på elitnivå har jag svårt att se att så pass mkt kraftfoder är nödvändigt.

Ett starkt tips är att inte ge något kraftfoder efter ridturen. Kan verka gott i dina ögon men har hon ingen mer mat lider hon av att få en smula kraftfoder. Kraftfoder ska alltid ges i sammanband med stråfoder. Detta pga av att tuggtiden för kraftfodret är kort och lämnar hästen hungrig. Ge henne något kilo hö också i så fall.

Mumin

Var det där menat till mig eller???:confused:

Min häst får mat 5 ggr per dag.
7.00 frukost:3kg hö,1/2kg fibergi,ca1/2kg betfor(blötvikt)
11.00lunch:2kg hö
15.00 em:2kg hö
18.00 em:2kg hö 1/2kg lucernhack
21.00 kväll:3kg hö,1/2 kg lucernhack1kg betfor(blötvikt),250gram matilda havre.
+tillskott av mineraler och under fällperioderna b-vitamin

Ett arabiskt fullblod på fyra år.Har mycket svårt att hålla hullet och äter inte alltid upp höet,därav får han rätt mycket kraftfoder.

Min ridtravarvalack på 163+till manken 10 år gammal.
i normalt hull rids just nu 4-5 dagar i veckan får följande...

Håller på att ta bort havren ur foderstaten och ersätter dem med mustang musli.Han ska upp i 1.2 kg mustang musli om dagen.

*morgon 06.00-07.00 *
½ kg hö
4 dl havre
4dl betfor
1/2 kg mustang musli

*Utsläpp 07.30-08.00*
6 kg hö
*Insläpp 18.00-19.00*
1 kg hö
4 dl havre
½ kg mustang musli
4 dl betfor.
½dl mustang röd mineral
*Kväll 20.30-21-30*
1kg luzern hack
4 kg hö.

Tider ..?

4 ggr per dag, 07.00,12.00,16.00,samt 20.00
Vid alla dessa fodringar får hästen alltid hösilage

6 kg hösilage totalt per dag, fördelat 1+1+1+3
1 kg Lucernhack finns även till natten.
½ kg Hestekraft morgon och kväll samt 2 hg torrvikt betfor, så totalt per dag 1 kg Hestekraft samt 4 hg betfor.

Skriv gärna vad det är för typ av häst!

Detta handlar om en islandshäst.

KL

De fåt mat fyra gånger per dygn, 08.00, 14.00, 20.00 och 02.00. 8kg hö att dela på varje gång så strax över 10kg per häst och dygn. Ökar på med 1kg per fodring när det går under -20 och 2kg när det går under -25, då får även de två som normalt går utan täcke på sig varsitt tjockt utetäcke.

De har fri tillgång på halm och diverse annat som granris.

Kraftfoder får de en gång om dan på varierande tider, oftast i samband med någon annar fodring.

vbl travare, fjordkorsning, nordsvensk.

Mina får kraftfoder två ggr per dag, hö har dom i boxen vid intaget och i hagen har dom en hösilagebal.

Stoet som är en vbltravare, 15 år i maj, 154 cm, rätt smäcker. Promenadhäst som rids och körs, just nu är hon lite tjock.
Äter morgon: 5 dl havre, 1,5 dl betfor
Kväll: 4,5 kg hö, 5 dl havre, 1,5 dl betfor, 1 dl mineraler

Valacken är vbltravare, 5 år i maj, ca 168 i manken, lätt i kroppen, fin i hullet. Travtränar.
Äter morgon: 1 kg havre, 1 kg betamix
Kväll: 7 kg hö, 2 kg havre, 1 kg betamix, 5 dl betfor, 1,5 dl mineraler, ibland extra salt

Ingen aning om hur mkt hösilage dom äter i hagen.
Tiderna är morgonfodring ca 8-9 och utsläpp efter.
Intag 20-21 och då har dom maten i krubban när dom kommer in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka