Hur ofta/ hur mkt?

D

Daniella_

Hur ofta får era hästar mat?
Tider ..?
Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Hur mkt kraftfoder?

Skriv gärna vad det är för typ av häst! :D

Sv: Hur ofta/ hur mkt?

Hästar ska ha mat så ofta som möjligt, MINST tre ggr per dag, helst fyra eller fem så jämt utspritt som möjligt på dygnet.
Hö brukar en riktlinje vara ca 1,5 kg per 100kg häst (mkr ungefärligt, mer per kilo till små hästar och tvärtom). Hur mycket kraftfoder du ska ge beror helt på hur lättfödd hästen är, hur mycket den arbetar och framför allt på näringsinnehållet i höet.
Du måste ha en höanalys gjord för att kunna räkna ut en foderstat.

Fyra gåner på en dag

Tider ..?
Ca tider: 7.30, 12.30, 17, och 22.30.

Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage?
Hon får 7 kg hö.

Hur mkt kraftfoder?
0,5 kg krafft grund
2 dl betfor
1,5 kg lusern pellets

Det är ett hbl sto på ca 152 cm i mkh. Väger väl ca 450- 500kg. Rids ca 5 dagar i vekan. En äldre häst.

D-ponny Morgon:1liter hippo bas basic 2kg hö.Hästen 0,5 liter hippo bas basic 3kg hö.Shettisen:3dl hippo bas basic 1kg hö.Hagen Ponny:3kg hö.Hästen 3kg hö.Shettisen:1kg hö.Kvällen ponnyn:1liter hippo bas basic 2kg hö.Hästen 0,5liter hippo bas basic 3kg hö.Shettisen 2dl hippo bas basic 0,5kg hö.
Natten ponnyn:2kg hö.Hästen:2kg hö.Shettisen:0,5kg hö.:angel:

Hur ofta får era hästar mat? Kl. 07, 11, 17, och 22.

Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? 14 kg hö och 1 kg hösilage (håller på att vänjas in)
Hur mkt kraftfoder? 1,2 l musli, 1 l kli, ½ l betfor, och 3,5-4 kg luzern.

Skriv gärna vad det är för typ av häst! :D 7-årig vbl travare, ca 165 i mkh.

D-ponny Morgon:1liter hippo bas basic 2kg hö.Hästen 0,5 liter hippo bas basic 3kg hö.Shettisen:3dl hippo bas basic 1kg hö.Hagen Ponny:3kg hö.Hästen 3kg hö.Shettisen:1kg hö.Kvällen ponnyn:1liter hippo bas basic 2kg hö.Hästen 0,5liter hippo bas basic 3kg hö.Shettisen 2dl hippo bas basic 0,5kg hö.
Natten ponnyn:2kg hö.Hästen:2kg hö.Shettisen:0,5kg hö.:angel:

Hjälp, hur lite väger er shettis egentligen?

hon har lagom hull o går ca 1,5timmar om dagen var av 4dagar för tränare o 5dagar i ridhus:eek:

Hur ofta får era hästar mat? 4 gånger om dagen
Tider ..? 08:00, 12:00, 15:00 och 19:30
Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Hur mkt kraftfoder? 10 kg hösilage, 0,8kg havre, 0,9kg lusern pellets, 5dl betfor

Skriv gärna vad det är för typ av häst
varmblodig travare

Min är ett halvblod med 75% fullblod hon är 173cm hög.

De får mat på morgonen runt 06.00 på vardagarna och lite senare på helgerna. sen så får dom mellan 16-18.00 beroende när dom kommer in. sen på kvällen runt 22.00.

Hon får 13kg hösliage 3kg havre och 2liter betfor + 10ml haemolytan.

De får kraftfoder fyra gånger om dagen. Då får de också nytt hösilage tilldelat, men de har fri tillgång både ute och inne (det fylls på när vi ber kraftfoder).

Fodringstider är (ungefärliga) 8.00, 16.00, 19.00, 22.00. De två i mitten brukar variera rätt mycket då det baseras lite på när de kommer in och när vi rider. Men som sagt; de har alltid fri tillgång på stråfoder så det spelar inte så stor roll.

Fullblodet (173 cm/560 kg) får 3-4,5 kg Hippo Alfa, betfor, salt, linfröolja och vitaminer (vi använder just nu Equion)
Halvblodet (170 cm/700 kg, dräktig) får 2 kg lucern, 2-3 kg havre (bereonde på hur hårt arbete), betfor, salt, linfröolja och vitaminer.

Min är ett halvblod med 75% fullblod hon är 173cm hög.

De får mat på morgonen runt 06.00 på vardagarna och lite senare på helgerna. sen så får dom mellan 16-18.00 beroende när dom kommer in. sen på kvällen runt 22.00.

Hon får 13kg hösliage 3kg havre och 2liter betfor + 10ml haemolytan.

Vad är haemolytan? Låter spännande! :D

Kraftfoder morgon och kväll sen fri tillgång under dagen på hösilage

Tider ..?
Morgon ca 07-07:30
Kväll mellan 19-21 beroende på väderlek och hur ljust det är ute. Nu på vintern går de in vid ca 19

Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Fri tillgång. Nattgivan på ca 6-7kg

Hur mkt kraftfoder?
Morgon 2dl betfor, 1 l korn 1 l havre mineraler, e-vitamin, foderjäst

Skriv gärna vad det är för typ av häst!

danskt halvblod

Hon får fri tillgång på hösilage.
Tider ..?
Hon äter när hon vill.
Hösilagegivan vet jag inte riktigt, eftersom hon har fri tillgång. Men jag kan tänka mig att hon trycker i sig ca 10 kg om dagen.
Hon får ca 1 kg krafft Groov varje dag också.

Skriv gärna vad det är för typ av häst!
Det är en 4-årig arab/paint.

Tider ..?

Mina två, haflinger och shettis, får just nu hösilage (60-65 TS). De får frukost, lunch, eftermiddag och kväll ute i hagen. Fyra kg vid varje tillfälle. Haflingern får sedan ca 7 kg till natten och shettisen ca 2 kg (hon äter oftast inte mer än så). Inget kraftfoder förutom LITE betfor vid insläpp. Tillsammans äter de alltså ca 25 kg hösilage/dygn.

Tider ..?

3 el 4 gånger.
morgon: ca 3 kg hö, 2 kg krafft grund
e-middag: ca 3 kg hö, 1,5 kg krafft grund
kväll, efter ridning: ca 2 kg havre
kväll: 4-5 kg hö

halvblod 176 cm (mest långa ben dock)
går msv fälttävlan hoppning och dressyr

05.00-08.00 4 kg ensilage, 0,5 kg lusern, 2 dl rapsolja, 50 g mineral.

12.00-15.00 2 kg ensilage

17.00-19.00 5 kg ensilage

Det är en baoutastor d-ponny, halvblodsmodell. Går ungefär 1h/dag 5 dagar i veckan.

Hur ofta får era hästar mat? 3 gånger
Tider ..? 7, 15, 20
Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Hur mkt kraftfoder? 13 kg hö. 1 liter betfor torr vikt, 1 liter kli, 14 dl fibergi låg, 1 dl groov 125 (håller på att ökas upp), 5 dl lusernpellets, 2 dl foderjäst, ½ dl linfrö, 50 g Miner Blå + hans "pulver". Fri tillgång till lusern strå i boxen (i hink)

Skriv gärna vad det är för typ av häst! 26-årig kbltravare, svårfödd:(

Tider ..?
Fri tillgång på hösilage och sen kraft en gång om dagen när det kommer in på kvällen.

Och hur mkt mat? Hur mkt hö/hösilage/ensilage? Hur mkt kraftfoder? ca 16-17kg hösilage, 1 liter Lusernpellets, 3dl betfor, 3dl soja/kli blandning, 1dl rapsolja och selen.

Skriv gärna vad det är för typ av häst! 24 årigt halvblod på 170cm, skogsmulleridning ;)

Arabsto, 8 år, fritids- och dressyrhäst

05.30 0,5 liter krafft groov 125, 0,5 liter krafft protein,
0,5 liter korn/havreblandning och 0,25 liter betfor

06.00 6-7 kg hö att dela med shettisen i hagen

16.30 5 kg hö att mumsa på under natten

17.00 0,5 liter krafft groov 125, 0,5 liter krafft protein,
0,5 liter korn/havreblandning och 1 deciliter mineraler

21.30 ca 0,5 liter krafft groov eller några morötter/äpplen

Om jag ridit hårt eller mitt på dagen så hon får gå ut i hagen efteråt, får hon alltid en skopa groov 125 att tugga på en stund efter ridturen:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka