Hur ofta ger ni Tokosel

ponytails

Trådstartare
Köpte ett selenE pulver i min hästaffär. Det var en dyr liten påse som tog slut snabbt. Skulle ge 22 g / dag. (har inget mineralfoder då foder täcker övr behov enl beräkningar)

Nu läste jag i FASS om Tokosel. Ges en gång i veckan.
Till min häst 500 kg skulle det bli 14g / veckan, lika med 2,8g selen.
Vad tror ni om detta?

Hippocampus säger 1g Selen dagligen. Ni som ger Tokosel, är det bara en gång i veckan eller delar ni up det till daglig dos?

Sv: Hur ofta ger ni Tokosel

Köpte ett selenE pulver i min hästaffär. Det var en dyr liten påse som tog slut snabbt. Skulle ge 22 g / dag. (har inget mineralfoder då foder täcker övr behov enl beräkningar)

Nu läste jag i FASS om Tokosel. Ges en gång i veckan.
Vad tror ni om detta?

Hippocampus säger 1g Selen dagligen. Ni som ger Tokosel, är det bara en gång i veckan eller delar ni up det till daglig dos?

det är väll ändå i mg inte i gram som man ger selen?!?

varför hålla på och dutta ut det lilla som ska ges i dagsdoser?
Tokosel kommer med mått i burken och man ger det en gång i veckan.
1-2 mått i veckan beroende på hur tung din häst är (och om du ger annat också så klart.)

För min del så är det 1,5 mått i veckan. Vilket borde bli ungefär vad du skulle ge till din om du inte ger annat foder som innehåller selen.

Jaha! i mg inte gram. :o
Mycket bra att man bara behöver ge en gång i veckan.
Då räcker en 800g förpackning för 232kr i över ett år för en häst på 500kg.
Snacka om prisskillnad mot det "SelenE" jag köpte :eek:

Skulle ge 22 g / dag.

22 gram?! inte ens om du menar milligram får jag det rätt...
En häst behov av selen är 0.2mg per 100kg häst. En häst på 500kg behöver då 1mg per dag.

Var har du fått siffran 22 ifrån?? Inte ens 2.2mg per dag känns rimligt - då behöver din häst väga över ett TON!

Här förstår jag inte helelr siffrorna... Din häst på 500kg behöver ca 7mg selen i veckan (1mg per dag). Var får du siffrorna 14 och 2.8 ifrån?:confused:

Hippocampus säger 1g Selen dagligen.

DÄR är det rätt! Fast det ska då vara i milligram då.

22 gram?! inte ens om du menar milligram får jag det rätt...
En häst behov av selen är 0.2mg per 100kg häst. En häst på 500kg behöver då 1mg per dag.

Var har du fått siffran 22 ifrån?? Inte ens 2.2mg per dag känns rimligt - då behöver din häst väga över ett TON!

Här förstår jag inte helelr siffrorna... Din häst på 500kg behöver ca 7mg selen i veckan (1mg per dag). Var får du siffrorna 14 och 2.8 ifrån?:confused:

DÄR är det rätt! Fast det ska då vara i milligram då.

De där 22g var ett av pulver som innehåller en liten del Selen (i mg).

Tokosel: 1 dosmått=11g. Till 400 kg häst.
Min väger 500kg. Då blir det 14g tokosel. (1,25dosmått)
"1gram tokosel innehåller Int-rac-a-tocopheryl.acet 20 mg, natr selen. pentahydr. Se4+ 0,4 mg et constit" Detta var svårt att förstå (jag är ej veterinär). Jag räknade 20mg betydde selen. Men när det nu visar sig handla om mg som hästen behöver och inte gram:eek: så måste det vara 0,4mg Se4+ man räknar med?
Då blir det 14x0,4 mg = 5,6mg Selen (och inte 2,8g)

Frågan är nu hur mycket selen på "svenska" finns i 1g Tokosel :confused:

Senast ändrad:

De där 22g var ett av pulver som innehåller en liten del Selen (i mg).

Aha okej, då hänger jag med! (var tydligare nästa gång ;))

Tokosel: 1 dosmått=11g. Till 400 kg häst.
Min väger 500kg. Då blir det 14g tokosel.

Ja, 14g av själva PULVRET, okej...

1gram tokosel innehåller Int-rac-a-tocopheryl.acet 20 mg, natr selen. pentahydr. Se4+ 0,4 mg et constit" Detta var svårt att förstå (jag är ej veterinär). Jag räknade 20mg betydde selen. Men när det nu visar sig handla om mg som hästen behöver och inte gram:eek: så måste det vara 0,4mg Se4+ man räknar med?
Då blir det 14x0,4 mg = 5,6mg Selen (och inte 2,8g)

Ja du... jag kunde inte heller tolka det där men det kan omöjligt betyda att 1g Tokosel innehåller hela 20mg selen iaf. Det skulle ju innebära att "1dosmått = 11g till 400kg häst" ger den hästen en dagsdos på 31mg... om jag räknat rätt nu...

Förstår inte riktigt detta som du räknade ut? :
"Men när det nu visar sig handla om mg som hästen behöver och inte gram:eek: så måste det vara 0,4mg Se4+ man räknar med?
Då blir det 14x0,4 mg = 5,6mg Selen (och inte 2,8g)"

om det är tokosel dvs selen tillskott din häst behöver så förväxla inte det med att den dessutom behvöer vitamin e.
det finns ju kombo preparat vit E/selen och jag fattar det som det är det du pratar om?

vitamin E i för höga doser kan vara mkt skadligt för hästen.

Påsen var säkert utblandad med ngt.

har förr gett 2 mått en gång i veckan, men ger numera ett mån o fre.

en häst i hårt arbete behöver mer E-vitamin än andra.

Tror inte att ett mått av tokosel skulle kunna ge överdos.

min Vet. sa att allt inte heller tas upp av kroppen.

en häst i hårt arbete behöver mer E-vitamin än andra.

Tror inte att ett mått av tokosel skulle kunna ge överdos.

min Vet. sa att allt inte heller tas upp av kroppen.

axel du läser mig som en kratta! :devil:

det är INTE tokosel som TS har köpt utan ett annat preparat som är E vitamin med selen tillskott. däremot FRÅGAR hon nu om Tokosel som är det primära selen tillskottet.

jag ger hippopro mineral innehåller en del selen men har gjort selen prov på hästarna och dom hade mycket dåliga värden på det! så 1 mått/veckan får dom, står även på burken! men blev billigare om vet skrev ut då han ändå vaccinera!

Jag ger Tokosel en gång/vecka, i dos enligt burken. Ger även mineraler dagligen, som är selenberikade, men dock långt ifrån täcker behovet. Har räknat ut hur mycket det blir totalt, och är långt under maxtoleransen.

Vad har ni för mineralfoder som inte innehåller tillräckligt med selen?

Eh, nu är jag inte riktigt med? Om mineralfodret täcker selenbehovet beror ju helt på hur mycket mineralfoder man ger. Och om man då bara saknar 'lite mineraler' i foderstaten, och således ger en låg mineralgiva, då kommer inte selenbehovet täckas. Om man skulle ge så mkt mineral att selenbehovet täcktes, då kommer ju man få mineralöverskott?

Vi har hösilage med mycket kalk och lite fosfor. Jag ger som sagt miner grön eller vit för att täcka mg-behovet och bättre på fosforn. Sen får jag komplettera med fosforbalans för att få upp fosforn ordentligt.

Jag ger 40 gram miner till valacken t ex, det ger 0,6 mg selen, hans behov är 0,9 mg. 60 gram miner täcker det precis, men då kajkar mineralerna ihop i totalfoderstaten.

Så alltså får han sina 0,6 mg selen per dag via mineralfodret, och så får han Tokosel en gång/vecka.

Men är det mening att man ska behöva ge mineraler OCH tokosel, blir det då inte lätt överskott på ämnen då..?

Vad är fosforbalans och var köper man det - pris?

mvh Tessan

Vi som bor på västkusten har i alla fall oftast väldigt selenfattiga jordar och ger därför tillskott av selen/Tokosel.

Vi ger det som " lördagsgodis" :idea: (så man kommer ihåg), alltså 1 gång per vecka.

Liknande trådar

Foder & Strö Enligt FASS ska man ge 1-2 gånger i månaden, enligt vissa här är det likvärdigt med Tokosel som man ger en gång i veckan...? Såg att 1...
Svar
6
· Visningar
2 616
Senast: Ellyne
·
Foder & Strö Har införskaffat tokosel eftersom analysen visade att min häst inte behover nått kraftfoder eller mineraler, och jag då bara behöver...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: _86a_
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: traff
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka