Hur ofta fodrar ni?

Q

Question

Hej!

Hur ofta fodrar ni??

Kraft?
Grovfoder?

Och vilka tider?

När jag hade häst för ca 13 år sedan var det MYCKET viktigt att dom fick på bestämda tider och X antal ggr/ dag.... Men nu tycker jag det "känns som det har ändrat sig".... Stämmer det?

Om jag jämför då och nu:
Ca tider
kl. 06 : hö
kl. 07-09: hö + kraft + utsläpp
kl. 12 : hö
kl. 15-17: insläpp + kraft + hö
kl. 18-19: hö
kl. 21: kraft + hö

Alltså: 6 hö givor/ dag och 3 kraft!

Nu får mina allt sin mat 1 ggr/ dag.... (IBLAND 2 ggr- beroende på kyla)
Dom går ute dygnet runt och har sysselsättning (mat, eller iaf mossa, träd osv. )i hagen

Är det bara jag som ändrat synsätt??? Eller är det generellt så att man är mer "flexibel" med hästar idag??

Sv: Hur ofta fodrar ni?

Jag fodrar:
morgon ca 07.00 kraftfoder för de som ska ha. (min får mineraler)
Hö i hagen.
Lunch 12.00-13.00 Hö i hagen.
Mellanmål, Hö, kan variera lite i tid beroende på om de går ute i hagen eller om de går in som de gör vid dåligt väder. Är de i hagen får de ett mål vid ca 18.00 tiden någonting och går de in tidigare än vanligt får de det inne i boxen.
När hästarna kommer in från hagen får de också betfor.
Kvällsfodring vid 22.00 tiden Hö och för de som ska ha även kraftfoder.

Våra får mat:

06.00 - 07.00 Hö och kraftfoder
11.00 - 12.00 Hö
14.30 - 15.30 Hö, kraftfoder, betfor
21.00 - 22.00 Hö

Har man fri tillgång på mat är det ju en annan sak. Men mina får mat tre gånger per dag på fasta tider, däröver får de ett mål när vi tränat om det är långt kvar till nästa mål samt halm att tugga på under natten. Skulle inte ge en gång om dagen om de inte hade helt fri tillgång, mossa och lite kvistar räcker ju inte vintertid att äta resten av dygnet. :crazy: Men det är säkert inte så du menar:)

Mina går på lösdrift med fri tillgång på hö men får kraftfoder 1 gång per dag. Vilket jag anser inte är optimalt..skulle gätrna ge två gånger per dag..men det hinns bara inte med..

Har man fri tillgång på mat är det ju en annan sak. Men mina får mat tre gånger per dag på fasta tider, däröver får de ett mål när vi tränat om det är långt kvar till nästa mål samt halm att tugga på under natten. Skulle inte ge en gång om dagen om de inte hade helt fri tillgång, mossa och lite kvistar räcker ju inte vintertid att äta resten av dygnet. :crazy: Men det är säkert inte så du menar:)

EN gång om dagen är INTE tillräckligt om de inte har fri tillgång (vilket jag inte anser att man kan räk´na lite mossa och pinnar som - det är bara sysselsättning). 6 ggr tycker jag å andra sidan låter överambitiöst, om än bra för hästarna. Hästar som inte står på fri tillgång på grovfoder bör som minimum fodras tre gånger per dygn.

Jag ger mina fyra, och inte på exakt bestämda klockslag. Dock har jag alltid koll på att det inte går för länge emellan, jag använder inte den ena marginalen på en fodring och den andra marginalen på nästa, så att säga.

Här får de:
06-08: Hö o betfor

11-13: Hö (ute)

16-18: Hö (insläpp)

20.30-22: Hö o kraftfoder

Mina får

6.00 havre och hö plus halm så de har att tugga på hela dagen

16.30 kraftfoderblandning som består av havre, lucern, soja, mineraler och olja. Och hö.

21.00 havre och hö.

Om det ska vara riktigt så ska en häst max vara utan foder i 3,5 timmar. Hur många gånger man fodrar har sedan ingen betydelse, det har mer med hur mycket den får vid vart utfodringstillfälle att göra. Bara hästen aldrig har mer än 3,5 timmes uppehåll där den inte har möjlighet att äta så spelar det ingen roll hur ofta den får mat.

Vi fodrar 2ggr dag och hästarna har fri tillgång på hö i hagen. På morgonen innan utsläpp får de kraftfoder, fritt hö i hagen och på kvällen får de kraftfoder+hö inne.

Under förutsättning att hästarna inte får väldigt mkt kraftfoder anser ja att 1-2 givor/dag räcker, och ger man så pass mkt hö att det räcker en hel dag/natt är det inte motiverat att "småfodra" flera ggr om dagen. Men det är under förutsättning att grovfodret räcker för att tuggas ca 10 timmar tills nästa fodring och inte hetsäts på 3 och sedan ingen sysselsättning annat än lite mossa och bark i 7 timmar, det är inte ok enligt mig...

Kl; (senast) 07; havre, betfor och hö
12; hö
17; havre, betfor, mineraler och hö
(tidigast) 21; hö

Mao; vi fodrar senast kl 07 på morgonen och tidigast kl 21 på kvällen. Detta beror lite på hur jag jobbar, det kan bli kl 06 på morgonen och senare på kvällen. Den senaste målet är jag lite flexibel med, ska vi bort får de tex vänta lite. Kompenserar genom att ge lite mer kl 17 och lite mindre till natten isf... Man måste ju kunna flexa lite ;)

Om det ska vara riktigt så ska en häst max vara utan foder i 3,5 timmar. Hur många gånger man fodrar har sedan ingen betydelse, det har mer med hur mycket den får vid vart utfodringstillfälle att göra. Bara hästen aldrig har mer än 3,5 timmes uppehåll där den inte har möjlighet att äta så spelar det ingen roll hur ofta den får mat.

Får dina hästar alltså mat på kvällen som räcker mer eller mindre hela natten då? För du går väl knappast ut på natten och fodrar?

Mina hästar får mat(vintertid)

Kl ca 06.30 - Ensilage och kraftfoder till en del

Kl ca 15.00 - Ensilage och kraftfoder, mineraler, betfor till en del

Kl ca 21.00 - Ensilage

Tiderna på eftermiddagen kan variera lite beroende på träningar osv, vill gärna att hästarna ska få äta innan och slippa träna hungriga.

En del av hästarna har även fri tillgång till halm under den tid de står inne.

På sommaren är morgon/kvällsgivan vid samma tid och eftermiddagsgivan avsevärt mindre alt. inget alls beroende på vad de går i för hagar och hur mycket gräs det är där. De tas inte in lika tidigt heller.

Våra får hö ungefär var 4:e timme som max går det 6 timmar emellan.
Skriver ca tider, ändras lite beroende på helg och vardag.
6:00 morgon hö ute
11:00 Lunch hö ute
15:00-16:00 middagshö ute
20:00-21:00 Hö inne och kraftfoder
Runt midnatt eller så sent som går slänger vi in natthö, normalt har de halm att tugga på men inte just nu, därför slänger vi in natthö. När vi kört hem halm igen så kommer de ha det att tugga på under natten. (bygger om stallet så allt är rörigt och ont om plats är det med nu)

En giva tycker jag låter på tok för lite!

Våra hästar får

Morgon: 08,00 - Hösilage och kraft/betfor
Lunch: 12,00 - Hösilage ute
Middag: 15-17,00 - Hösilage inne
Kväll: 19-21,00 - Hösilage och kraft/betfor

Våra hästar får Mat

Morgon] 07,30 - Hösilage och kraft/betfor, b-vitamin
Lunch: ca12,00 - Hösilage ute
Em ca17,00 insläpp - Hälften av kvällskraftfodret och lite hösilage
19.30 Kvällsfodret havre och betfor plus hälften av kvälls hösilaget
21,00 - Hösilaget.

Våra får;
06-07 Hösilage
12-13 Hösilage (ute)
16-17 Hösilage
20-21 Hösilage och krafft

Får dina hästar alltså mat på kvällen som räcker mer eller mindre hela natten då? För du går väl knappast ut på natten och fodrar?

Masse har säkert ett eget svar på detta men jag vågar påstå att det inte är spec svårt att ge tillräckligt med grovfoder för hela natten. Min häst får lite "pillhalm" (ca 1-2 kg) underst och ca 5 kg hö ovanpå det. Det räcker så det finns kvar på morgonen när han har fri tillgång av hö på dagtid. Antar att han tuggat tillräckligt på dagen och inte är dunderhungrig när kvällen kommer. (höet och halmen är av god kvalité så det är inte så att han ratar det...) I förra stallet hade han inte fri tillgång på dagtid och då krävdes det nästan det dubbla till kvällen, men visst går det att ge så det räcker för att få en nöjd häst...

Morgon : 08:00 hö
Lunch någon gång mellan 12:00 - 15:00 hö
Middag vid 18:00 hö, betfor och morötter
Kväll 21:00 hö

Nja.... jo "tyvärr" är det ju så jag menar.... mina får ca 9 kg ensilage/ dag (2 LÄTTFÖDDA hästar, 1 shettis och en korsningponny på 148 cm)

Jag ser det bättre att dom får det 1 ggr/ dag... än vid flera tillfällen.... blir ju lixom "inget" då;)

Sen när det är som kallast så får dom fri tillgång på halm....
Har dock i år "bara" köpt 2 storbalar än så länge;)

Och ja..... DOM GÅR UPP I VIKT på det..... börjar "nästan" bli tjocka...

Och ja.... Jag har hört det 1000 ggr att jag måste ge dom mer.... men om dom klarar sig på det... så finns det ingen anledning.... STOOOR hage med MASSOR med träd och mossa... och "grejs att äta":idea:

Hos oss fodrar vi på följande sätt

Frukost runt 07:00 - Grovfoder+Kraftfoder
Lunch runt 12:00 - Grovfoder i hagen
Middag runt 16:00 - Grovfoder+Kraftfoder
Kväll tidigast 21:00 - Grovfoder+Kraftfoder

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30