Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att du inte vill övertyga mig, men eftersom du talar om det som kunskap från vården är det rimligt att visa på perspektiv. Överdriven hygien är inte heller bra och ett samtidsproblem. :)
Nej, det förstår jag. Men det var det jag fick lära mig både hemma och när jag började arbeta i sjukvården. Vi fick lektioner som nyanställda. En sak som vi fick lära oss som folk inte verkar känna till idag är att man ska tvätta händerna (med tvål) i varmt vatten, inte kallt eller ljummet utan varmt. Hur många gör det?

Jag har då aldrig hört om nåt annat! Dela badhandduk? Jag bor ensam, men i mitt barndomshem var endast handhandduken gemensam. Alla hade egna ansiktshanddukar och egna badhanddukar.
Jag är 100% med @tott här - man delar handhandduk, den man använder efter vanlig random handtvätt under dagen och sen har men en egen lite större som man torkar ansiktet med innan man går och lägger sig tex och sen har man ett större eget badlakan (eller, jag kör med badrock) som används efter dusch/bad.

Utöver det har man helst en gästhandduk också. :D

F ö hade jag eget badrum när jag växte upp så nej, här delas inte. :cool:

Nej, det förstår jag. Men det var det jag fick lära mig både hemma och när jag började arbeta i sjukvården. Vi fick lektioner som nyanställda. En sak som vi fick lära oss som folk inte verkar känna till idag är att man ska tvätta händerna (med tvål) i varmt vatten, inte kallt eller ljummet utan varmt. Hur många gör det?
Klart man (jag) tvättar händerna i varmt vatten. Kallt vatten är inte skönt och har man vana att handdiska så har man antagligen upplevt effekten av varmvatten. Tycker det låter konstigt att välja kallt vatten när det finns varmvatten. :confused:

Klart man (jag) tvättar händerna i varmt vatten. Kallt vatten är inte skönt och har man vana att handdiska så har man antagligen upplevt effekten av varmvatten. Tycker det låter konstigt att välja kallt vatten när det finns varmvatten. :confused:
Det tar ju ofta lite tid innan varmvattnet hinner komma till kranen.

• Gilla
Reactions: Sel
Aha, så stressad är inte jag. :)

Låter ohälsosamt att vara så stressad att man inte kan vänta på varmvatten (och då tänker jag inte på hygien utan mer på det stackars sönderstressade hjärtat).
Tänk på alla som går på toa på två minuter. Och alla män som inte tvättar händerna alls efter toabesök.

Men nu orkar jag inte traggla mer om det här 🙂

• Gilla
Reactions: Sel
Duschhandduken byts ungefär var 14onde dag, oftare på sommaren.
Vi har egna handdukar som alltid hänger på samma krokar.
Ibland tagit sambons handduk om jag glömt ta med en ny😅 Inte hela världen för mig, vi delar nog värre baciller än så😅

Tänk på alla som går på toa på två minuter. Och alla män som inte tvättar händerna alls efter toabesök.

Men nu orkar jag inte traggla mer om det här 🙂
Alla människor 😁 Det är definitivt inte bara män.
Ska jag kissa tar det oftast mindre än två minute, inklusive handtvätt i varmt vatten, varken hemma eller på jobbet behöver man vänta på varmvatten.

Senast ändrad:
Byter lilla handduken som används vid varje handtvätt ca 1 gång i veckan. Badlakan efter ca 5-10 gånger, beror lite på hur det synkar med tvättstugan 😛

Alla människor 😁 Det är definitivt inte bara män.
Ska jag kissa tar det oftast mindre än två minute, inklusive handtvätt i varmt vatten, varken hemma eller på jobbet behöver man vänta på varmvatten.
Samma för mig.
Speciellt skyndar jag mig om jag är på offentlig toalett och det är kö. Då tar jag inte mer tid än jag behöver, det skulle kännas oartigt.

Det får mig förresten att tänka på senaste "kissar du i duschen-tråden" som dyker upp i mitt minne med jämna mellanrum. Eftersom ett argument till att inte göra det är att urin inte alls är sterilt. Som om vatten skulle vara det, liksom... Det vattnet som åker genom de 50 år gamla rören i mitt hus är nog inte alls särskilt sterilt när det kommer ut ur duschmunstycket. Men jag lever och frodas ändå. Och har aldrig varit magsjuk, om det nu är det som ska hända av icke-sterilt duschande och eventuella bakterier.
Vattnet är ju klorerat ... om du inte har egen brunn, då kanske du inte klorerar det.
I kallvatten finns det sällan bakterier och varmvattnet ska vara minst 60 grader i beredaren och 50 grader vid tappstället för att inte bakterier ska växa till.

Jag byter handdukar när det behövs. Inte varje vecka. Duschhanddukarna när jag känner att det är dags. Har en till håret och en till kroppen och så en liten till ansiktet.

Oj, jag skulle aldrig (om det inte är kris då) låna kläder som inte är nytvättade. Jag vill helt enkelt inte ha deras hudflagnor, hudbakterier och svett så nära huden. Jag tror inte att man blir sjuk eller så men ja, det känns lite ofräscht. Tycker också det är stor skillnad med att sova med en partner eller att krama människor. Bara för man hånglar vill jag inte dela tandborste..

Sen är det självklart att man torkar hela kroppen med handduken, annars blir man inte torr. Men man tvättar ju hela kroppen ordentligt också.
Det lossar ju hudpartiklar när man gnuggar sig torr. Känns väldigt ofräsch för mig att använda någon annans.

Intressant att höra resonemang! Vi är olika när det kommer till känsla av "ofräscht" och det är (inom rimlighetens gränser) helt okej. Jag tror också att vi potentiellt utgår från olika sätt att torka sig på: att gnugga huden helt torr jmf med att svepa av sig dropparna och låta den sista fukten avdunsta (jag!). En detalj som jag inte reflekterat över tidigare men som rimligen måste göra en markant skillnad i handdukens fräschet efter användning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama