Byter med rätt ojämna mellanrum. När det känns som att det är dags. Bor ensam, så det är ingen annan som använder min handduk.
Angående papper på toaringen, så är det inget jag använder. Ser jag när jag kommer att det är någon som har spillt så är jag så oerhört ofräsch att jag torkar ringen innan jag sätter mig bara. Men jag slickar ju inte rent den, utan använder papper. Jag sitter inte särskilt ofta med min nakna rumpa mot själva ringen heller. Det blir så oerhört opraktiskt och slafsigt när man gör själva behoven. Den svävar mer i själva luften
Sedan är det ju också så att jag är lite trög så att jag inte riktigt förstår vad det är som ska hända mig om jag får någon typ av bakterie från en annan människa på mitt skinn. Den enda delen av min kropp jag regelbundet slickar på är händerna och de tvättar jag ändå rätt regelbundet.
Det får mig förresten att tänka på senaste "kissar du i duschen-tråden" som dyker upp i mitt minne med jämna mellanrum. Eftersom ett argument till att inte göra det är att urin inte alls är sterilt. Som om vatten skulle vara det, liksom... Det vattnet som åker genom de 50 år gamla rören i mitt hus är nog inte alls särskilt sterilt när det kommer ut ur duschmunstycket. Men jag lever och frodas ändå. Och har aldrig varit magsjuk, om det nu är det som ska hända av icke-sterilt duschande och eventuella bakterier.
Andra får naturligtvis göra hur de vill, även om jag ju ibland kan fundera över resursslöseri och mängden rätt miljöovänliga kemikalier som används för att skydda mot alla bakterier. Det verkar mest bara vara lite omständigt och jobbigt.
/Bakteriehärden