Hur ofta äter era 1½-åringar?

Pia

Trådstartare
Jag minns inte hur det var då min yngsta är 12 år nu. Men jag skulle vilja veta ungefär hur ofta och hur mycket barn i denna ålder brukar äta. Givetvis varierar det, men i alla fall.

Min tjej äter ca var 3 timme. Frukost, lunch och middag + två mellanmål.

1 mellanmålet är en frukt mellan frukost och lunch, och andra är mellan lunch och middagen.

Sonen är 16 månader och äter, när han är hemma, 4 gånger. Frukost, lunch, eftermiddagsmat och kvällsmat, blir ca fyra timmar mellan målen. Ofta oregelbundet beroende på vad vi hittar på, blir det långt emellan får han en macka eller smoothie.

Är han på förskolan får de frukost kl 8, lunch 11.30 och mellanmål vid 14. Han hämtas vid 16 nu på sommaren och hinner oftast bara äta en gång till innan han somnar vid 18-19.

Mat får han i sig, men skulle behöva en längre sovstund mitt på dagen. På förskolan har de 1,5 timme, hemma kan han lätt sova 3 timmar.

Min 15-månaders äter typ hela tiden.
Välling till frukost
Frukt på fm.
Lagad lunch plus en smoothie
Efter middagsvilan mackor, yoghurt och nån timme senare en flaska välling för han är aphungrig.
Nån timme senare igen lagad middag.
Oftast en flaska välling till innan läggdags.

Min dotter är visserligen bara 13 månader, men hon äter ungefär...

ersättning vid 5-6
frukost
lunch
mellanmål
kvällsmat/middag

Ibland en liten slurk ersättning fm och em om det är svårt att somna.

Tidig morgon ammar hon
sen vid 9 frukost
11 en frukt och/eller ammning
13 lunch
17 middag
19-19.30 källsfika
Och så avslutar vi dagen med ammning

Jag minns inte hur det var då min yngsta är 12 år nu. Men jag skulle vilja veta ungefär hur ofta och hur mycket barn i denna ålder brukar äta. Givetvis varierar det, men i alla fall.

Brukar vara ungefär:

8:00 -Frukost (gröt)
10:00 - Frukt
12:00 - Lunch, lagad mat
14:30 - mellanmål (frukt, yoggi, macka, fika etc, vad vi nu har hemma)
17:30 - Kvällsmat, lagad mat
19:00 -Välling

Precis som treåringen i huset (bortsett från vällingen). :)

Vår dotter är 2 år nu men hennes ätrutiner är typ lika som för ett halvår sedan.

Frukost - Macka, yoghurt, ägg, knäckebröd eller vad hon nu vill ha. Äter rätt lite till frukost, men petar alltid i sig något.
Mellanmål - Oftast frukt men vill ibland ha en smörgås eller ett knäckebröd.
Lunch - Lagad mat
Mellanmål - Samma som fm. (Ibland behöver hon inget här, hon väljer själv)
Middag - Lagad mat
Kvällsmat - Oftast lite yoghurt. Ibland smörgås om hon ätit dåligt med middag.

Så 4 eller 5 ggr på en dag äter hon. Vissa dagar är hon dålig på att äta och lämnar det mesta, andra dagar äter hon som en häst. Så har hon varit sen hon var liten bäbis så vi är inte oroliga de dagar hon äter dåligt. Blir hon hungrig säger hon till.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
492
Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
707
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 442
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar