Bebisar som helammas kan vilja äta hur ofta som helst. Det är helt normalt. Bebisar har små magar, det får inte plats särskilt mycket i taget. Dessutom är bröstmjölk lättsmält och går fort igenom systemet. De små ska ju också växa massor under sina första år, det går åt energi.
Min lilla (3 mån) helammas och det är först nu som det har börjat glesa ur något mellan amningarna (dvs ca varannan timme dagtid, något tätare kvällstid och ganska varierande på natten men ca kl 00, 03, 05, 07. Det här med var tredje timme som BB sa något om, har i mitt fall varit total bullshit). I början kunde hon äta timtal i sträck, jag bytte sida efter ett tag så fick hon fortsätta snutta. Jag ser det som att hon tankar energi för att kunna utvecklas både psykiskt och fysiskt. Hon är ju så liten. För mig handlar den här tiden inte om mig och mina behov, utan vad hon behöver för att må bra. Jag gör det jag kan för att underlätta: amningskudde strategiskt placerad nära soffan (den har hon ätit och sovit många timmar på), netflix, stor kopp te och glas vatten, dator, mobil och bok på soffbordet. Nattetid samsover vi och liggammar, jag vaknar till när hon vill äta och somnar om innan hon ätit klart, på så sätt får jag mest sömn.
Vill du helamma, så är det bara att gilla läget. För mig fungerar det just nu att vara mjölkbar 24/7. Nästa månad kanske jag inte alls trivs med det längre, det vet jag inte. För andra är det skitjobbigt från början. Behöver du komma iväg ibland, pumpa och låt partnern mata antingen med kopp eller flaska. Eller ge ersättning, det går också bra. Det är ansträngande att ha en liten som är beroende av en själv dygnet runt. Gör det som känns rätt för dig och ditt barn. Vill du läsa mer om amning finns bloggarna Sagogrynet och Babybaby, de har jag fått mycket bra information från.