Hur ofta amma 2 månaders baby

vinkelina

Trådstartare
Just nu känns amningen bara jobbig. Gossen äter en gång i timmen (man kan nästan ställa klockan efter honom) nattetid varannan timme. Har på eget initiativ börjat ge en flaska ersättning till kvällen runt 21, då sover han runt 4 timmar i alla fall.

Funderar om någon annan har/har haft det på samma sätt.

När jag var på amningsföreläsning sa de att det är rätt normalt att amma upp till ca 16 gånger per dygn. Vissa ammar mer och vissa mindre. Dock sa dom inte 16 gånger vid två månader exakt utan mer som en riktlinje på hur det kan se ut.

Japp, känns inte som man gör mycket annat i början...:/.
Som tur är så blir det bättre, så håll ut är mitt råd :)

Just nu känns amningen bara jobbig. Gossen äter en gång i timmen (man kan nästan ställa klockan efter honom) nattetid varannan timme. Har på eget initiativ börjat ge en flaska ersättning till kvällen runt 21, då sover han runt 4 timmar i alla fall.

Ja, sonen ammade väldigt ofta. Omkring 1,5 timmes mellanrum på dagen och varannan timme under natten. Det gjorde han hela tiden fram tills han avvandes runt 9 mån ålder. När han började äta mat blev det dock glesare under dagarna men på nätterna höll han samma intervall som vanligt.

Inget ovanligt alls, men kan ju kännas jättejobbigt ändå!!
Det går över, det är en kort tid. Klyschigt javisst, men sanning. Kan du eller din partner ge flaska ytterligare en gång per dygn så att du får lite mer break?

När det gäller amning är allt normalt. Var tredje timme, varannan timme eller var tionde minut. ;) Om du vill fortsätta med amningen är det nog bra att härda ut. Har du provat att pumpa ur och ge honom? Om du inte är så brydd om amningen så prova att lägga in nåt mer mål med ersättning och se om pauserna blir lite större.

Med en så liten är det så enkelt att så ofta bebisen vill amma är normalt.

Om man själv trivs med det och klarar av det är såklart en helt annan fråga. Men det är inte så att du gör något fel för att han vill amma ofta. :)

Inget ovanligt alls, men kan ju kännas jättejobbigt ändå!!
Det går över, det är en kort tid. Klyschigt javisst, men sanning. Kan du eller din partner ge flaska ytterligare en gång per dygn så att du får lite mer break?

När det gäller amning är allt normalt. Var tredje timme, varannan timme eller var tionde minut. ;) Om du vill fortsätta med amningen är det nog bra att härda ut. Har du provat att pumpa ur och ge honom? Om du inte är så brydd om amningen så prova att lägga in nåt mer mål med ersättning och se om pauserna blir lite större.

Vill hålla igång amningen men känns jättetungt just nu. Var just en snabbis till stallet dvs var borta 55 min. Sonen hade då ammat precis innan jag gick (ammade med ytterkläderna på) och hade tydligen gråtit i 10 min innan jag kom hem.

Testat att pumpa ut men tidigare fick jag 120 ml, nu knappa 40.

Skall till bvc i morgon så får se på vikten då, upplever honom som mindre (st 56 börjar äntligen passa)

Ja, med båda. Varannan timme dygnet runt med ettan, tvåan lite mer sällan på dagen. Jag vet hur jäkla jobbigt det är men har ingen bra lösning. Det gick över så småningom. Jag lyckades inte få det att funka med att pumpa.
Hoppas att du kan få bra stöttning av omgivningen!

Med vår etta blev det bättre när vi upptäckte att han var allergisk mot både ägg och mjölk (har växt bort nu). Han hade helt enkelt ont i magen, även om han inte hade klassiska symtom på det. Det var vi själva som, via trial and error, kom fram till det. Blev väldigt tydlig skillnad tre dagar efter att vi uteslutit det ur kosten, varje gång vi testade.

Så länge amningen i sig funkar, barnet har bra sugteknik och du producerar mjölk, är det absolut inte fel att ge ersättning nån gång per dygn. Vi har fått rådet att ge ersättning inför natten, så att både jag och barn får sova lite mer och orkar med en bättre amning nästa gång - barnet är då piggare och mina bröst uppvilade och påfyllda.
Jag pumpar även ur de gånger jag upplever att barnet somnar mitt i eller bara myssnuttar. Och tycker det har gett effekt. Både vad gäller mängden jag producerar och tiden/frekvensen barnet ammar.

Har en väninna som utöver fri amning fick ge sin första full nivå på ersättning också om hon inte skulle amma dygnet runt. Dvs hon ammade och efter det gav hon flaska

Bebisar som helammas kan vilja äta hur ofta som helst. Det är helt normalt. Bebisar har små magar, det får inte plats särskilt mycket i taget. Dessutom är bröstmjölk lättsmält och går fort igenom systemet. De små ska ju också växa massor under sina första år, det går åt energi.

Min lilla (3 mån) helammas och det är först nu som det har börjat glesa ur något mellan amningarna (dvs ca varannan timme dagtid, något tätare kvällstid och ganska varierande på natten men ca kl 00, 03, 05, 07. Det här med var tredje timme som BB sa något om, har i mitt fall varit total bullshit). I början kunde hon äta timtal i sträck, jag bytte sida efter ett tag så fick hon fortsätta snutta. Jag ser det som att hon tankar energi för att kunna utvecklas både psykiskt och fysiskt. Hon är ju så liten. För mig handlar den här tiden inte om mig och mina behov, utan vad hon behöver för att må bra. Jag gör det jag kan för att underlätta: amningskudde strategiskt placerad nära soffan (den har hon ätit och sovit många timmar på), netflix, stor kopp te och glas vatten, dator, mobil och bok på soffbordet. Nattetid samsover vi och liggammar, jag vaknar till när hon vill äta och somnar om innan hon ätit klart, på så sätt får jag mest sömn.

Vill du helamma, så är det bara att gilla läget. För mig fungerar det just nu att vara mjölkbar 24/7. Nästa månad kanske jag inte alls trivs med det längre, det vet jag inte. För andra är det skitjobbigt från början. Behöver du komma iväg ibland, pumpa och låt partnern mata antingen med kopp eller flaska. Eller ge ersättning, det går också bra. Det är ansträngande att ha en liten som är beroende av en själv dygnet runt. Gör det som känns rätt för dig och ditt barn. Vill du läsa mer om amning finns bloggarna Sagogrynet och Babybaby, de har jag fått mycket bra information från.

Bebisar som helammas kan vilja äta hur ofta som helst. Det är helt normalt. Bebisar har små magar, det får inte plats särskilt mycket i taget. Dessutom är bröstmjölk lättsmält och går fort igenom systemet. De små ska ju också växa massor under sina första år, det går åt energi.

Min lilla (3 mån) helammas och det är först nu som det har börjat glesa ur något mellan amningarna (dvs ca varannan timme dagtid, något tätare kvällstid och ganska varierande på natten men ca kl 00, 03, 05, 07. Det här med var tredje timme som BB sa något om, har i mitt fall varit total bullshit). I början kunde hon äta timtal i sträck, jag bytte sida efter ett tag så fick hon fortsätta snutta. Jag ser det som att hon tankar energi för att kunna utvecklas både psykiskt och fysiskt. Hon är ju så liten. För mig handlar den här tiden inte om mig och mina behov, utan vad hon behöver för att må bra. Jag gör det jag kan för att underlätta: amningskudde strategiskt placerad nära soffan (den har hon ätit och sovit många timmar på), netflix, stor kopp te och glas vatten, dator, mobil och bok på soffbordet. Nattetid samsover vi och liggammar, jag vaknar till när hon vill äta och somnar om innan hon ätit klart, på så sätt får jag mest sömn.

Vill du helamma, så är det bara att gilla läget. För mig fungerar det just nu att vara mjölkbar 24/7. Nästa månad kanske jag inte alls trivs med det längre, det vet jag inte. För andra är det skitjobbigt från början. Behöver du komma iväg ibland, pumpa och låt partnern mata antingen med kopp eller flaska. Eller ge ersättning, det går också bra. Det är ansträngande att ha en liten som är beroende av en själv dygnet runt. Gör det som känns rätt för dig och ditt barn. Vill du läsa mer om amning finns bloggarna Sagogrynet och Babybaby, de har jag fått mycket bra information från.

Har varit lika för mig i perioder. Jag har från när sonen var nyfödd tom - 2 mån ålder har han ammat ofta! Ibland timmar i sträck. From efter jul när han var ca 2 mån äter han ca var tredje timme.

Ett tillägg till min redan långa utläggning, men de små ligger mig varmt om hjärtat. Jag uppfattar ibland att en del känner att det finns prestige i att helamma sitt barn. Och visst, bröstmjölk är den bästa näringen. MEN, det finns SÅ många fler faktorer i ett barns uppväxt som påverkar dem. Bara för att något är bäst, betyder det inte att alternativen är dåliga. Det finns massor av fina barn som fick ersättning under sin första tid. I det långa loppet är det viktigare att få en fungerande vardag än att amma helt. Kanske trivs du bättre med att bara mysamma ibland och ge ersättning i övrigt? Kanske vill du helamma och behöver ge dig själv och bebisen den tiden och kraften just nu? Eller så är någon annan variant bättre för er. Huvudsaken är att ni mår bra, eftersom ni ska hålla både fysiskt och psykiskt i många år framöver.

Vill hålla igång amningen men känns jättetungt just nu. Var just en snabbis till stallet dvs var borta 55 min. Sonen hade då ammat precis innan jag gick (ammade med ytterkläderna på) och hade tydligen gråtit i 10 min innan jag kom hem.

Testat att pumpa ut men tidigare fick jag 120 ml, nu knappa 40.

Skall till bvc i morgon så får se på vikten då, upplever honom som mindre (st 56 börjar äntligen passa)

Läcker du något när du ammar? Jag läckte jättemycket när jag ammade så jag kunde samla upp ganska mycket från det bröst barnet inte låg vid. Mjölk som sedan kunde sparas så att barnet kunde flaskmatas. Ibland går det lättare att pumpa när barnet ligger vid ett bröst också så man kan prova den varianten också.

Läcker du något när du ammar? Jag läckte jättemycket när jag ammade så jag kunde samla upp ganska mycket från det bröst barnet inte låg vid. Mjölk som sedan kunde sparas så att barnet kunde flaskmatas. Ibland går det lättare att pumpa när barnet ligger vid ett bröst också så man kan prova den varianten också.

I början läckte jag massor men de har slutat nu. Knappt så jag behöver amningskupor mera. Har haft lätt för att pumpa men nu kommer de knappt nått alls mera

Jag körde samma strategi som dig. Hade kaffe och Netflix eller någon bok i närheten och så förberedde kag mig på en stund i soffan. Kanske passade på att ta igen lite sömn. I början kände jag mig ganska låst men förlikade mig med det ganska snabbt. Städning och annat stök prioriterades ner. När jag nu tänker tillbaka på det känns det som en väldigt kort period och ångrar inte vår strategi. Provade att pumpa ut och ge flaska men det funkade inte och jag ansåg det enklare att köra på som vi tidigare gjort.

Detta sätt fungerade för oss men tycker man det är jobbigt och att man inte står ut under amningsperioden är det ju kalas att det finns andra sätt man kan testa :).

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
13 355
Senast: Martenix
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 044
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar