Hur ofta amma 2 månaders baby

Fundera om jag har tillräckligt med mjölk. Gav 100 ml ersättning i morse och nu tre timmar senare "tvångsammar" jag. Sonen varit vaken hela tiden

Fundera om jag har tillräckligt med mjölk. Gav 100 ml ersättning i morse och nu tre timmar senare "tvångsammar" jag. Sonen varit vaken hela tiden
Pumpa ur efter någon timme? Så vet du hur mycket du har.
Annars är matvägning bra. Barnet vägs precis innan amning och direkt efter, för att se hur mycket mjölk barnet får i sig.

Ju mer du ammar, desto mer produceras. Verkar det som att bebisen äter och äter och aldrig blir "nöjd", så är det troligen att den beställer högre produktion. När bebisen suger skickas signaler till hjärnan att mjölk ska produceras. Bebisen saliv påverkar också sammansättningen av mjölken, t ex om högre eller lägre fetthalt behövs (finurligt va?).

Hur veta att ens mjölk är tillräcklig?

• Bebisen äter - lyssna efter klunkar att den sväljer
  • Bebisen växer - följer bebisen sin tillväxtkurva får den tillräckligt
  • Bebisen kissar och bajsar - kisset ska vara nästan klart eller svagt ljusgult.
  • Bebisen sover "lagom", vilket inte behöver betyda hela nätter, eller med regelbunden dygnsrytm. Det KAN vara så, men om bebisen har en icke-vuxen dygnsrytm är det också normalt.
  • Bebisen är pigg när den är vaken - då har den fått energi

Saker som INTE betyder att man har "för lite mjölk":
  • Bebisen vill äta ofta - bebisar har små magar och bröstmjölk är som sagt lättsmält.
  • Bebisen vill ligga vid tutten hela tiden - bebisen lägger en beställning om högre produktion eller bebisen vill ha närhet och tröst
  • Brösten känns mjuka - brösten ställer in produktionen efter bebisens amning och känns oftast bara spända i början, eller om bebisen snuttat väldigt mycket dagen före och ej ammat ikapp dagen efter
  • Brösten släpper inte till pump - bebisens sugteknik och pumpning är ganska olika och hur mycket en släpper till pump är ingen indikator på hur mycket mjölk som finns.
Har du läst på amningshjälpens hemsida? Där finns hur mycket information som helst. Även tips på hur du ökar produktionen om du upplever att du har lite.

Det låter som att du har det lite kämpigt, men jag tycker det är fint att du vill och försöker i alla fall. Sedan är det som sagt fullt tillräckligt att ge ersättning också, om du inte orkar/vill amma.

Våran äter cirka 90ml två gånger om dagen plus amning varannan timme ungefär ibland mer. Nu ökar hon nog produktionen då hon har maratonammat i två dagar. Det enda bröstet hon äter ur är väldigt ömt idag kan jag säga :arghh:

Jag har dock lite mjölk i det andra också så hon får använda det när hon ätit klart ur det första, dock vill hon bara liggamma ur det :angel:

Jag är också orolig över mängden mjölk men då vikten bara går rakt upp hela tiden och hon verkar nöjd förutom att jag varit dum i två dagar och ätit både lök, kål och annat så har jag lugnat mig lite. Hon verkar heller inte jätte hungrig då hon inte tar flaskan av mig utan enbart från sambon. Hon vet att jag har något bättre att erbjuda :D

Jösses jag är nog trött. Trodde jag svarade i tråden för vinterföräldrarna. Ursäkta novellen och bristen på tips :o amningshjärna alltså.

Min lille ammade i princip konstant de första tre månaderna. Skrek om han inte ammade eller bars i sjal i princip. Och det var helt normalt enligt min BVC-sköterska.

Rekommenderar Amningshjälpens slutna grupp på Facebook samt Amningshjälpens hemsida för mkt bra info.

Rekommenderar också att, om du vill tillmata med ersättning eller bröstmjölk (vilket du nog inte behöver för bebis skull), mata med sked eller kopp eller tillmatningssätt. Har förstått att det för vissa barn funkar jättebra med flaska och andra barn blir bekväma med det snabbare flödet från flaskan och börjar rata bröstet (sk tuttförvirring). Vet inte hur vanligt det är.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
13 355
Senast: Martenix
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 044
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar