Vaggade i famnen, tog ca 40, minuter, som ni. (försökte såklart enligt instruktioner lägga ned när han nästan sov inte efter att han sov (lära sig att om man vaknar till i natten är det inte annorlunda än när man somnade), men det gick ju ibland och ibland inte.) Men hade absolut inte klarat att göra om det upprepat mitt i natten. Inte ålade han så mycket som er heller.Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan hon var 3 månader och hon lärde sig rulla runt från rygg till mage så har sömnen blivit allt mer problematisk. Hon har så svårt att komma till ro för hon vill ju bara röra på sig! Jag tänkte att det skulle lugna sig men det fortsätter bara såhär 4 månader senare. Hon rullar runt, sätter sig upp (och ramlar ju sen), kryper, ställer sig upp, ålar och bökar etc i sömnen men vaknar av det och blir ledsen. Det är jättesvårt att i dessa stunder få henne att komma till ro och somna om utan att plocka upp henne och vagga i famnen och hålla henne i ett omhuldande grepp liksom så hon slappnar av. Jag har inga problem med att vi måste ha henne i famnen vid insomningen på kvällen, men att göra om detta x antal gånger nattetid är ganska dränerande.
Vi har provat att vänta ut henne och låta henne böka runt men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter och blir allt mer ledsen eftersom hon är så otroligt trött. Liksom bökar och kryper och ålar och gråter samtidigt. Sätter sig upp, somnar till sittande, vaknar, gråter etc. Det är totalt omöjligt att lägga henne på rygg och smeka, sjunga eller bumpa för hon vänder över på 1/10 sekund. Likaså helt omöjligt att få henne lugn på mage för hon ligger aldrig på mage, står bara på alla fyra och gör all möjlig akrobatik.
Men ni andra som haft otroligt pigga och rörliga barn med liknande problem - hur gjorde ni?
Hon är ju liten än, så kanske behöver vi bara stå ut ett tag till så löser det sig av sig själv Men jag vill mest kolla om någon med liknande barn sitter på bra tips.
Men en sak vi gjorde var att vi minskade sängens yta till att vara precis så stor som han var. Så när han var mini fick han ligga på tvären med en hårt rullad filt som gräns under lakanet. Sedan när han blev äldre rullade vi hårt handdukar som korvar och la längs med sidorna på spjälsängen så att den blev så liten att den blev lagom, dvs att han kunde känna kanterna utan att rulla iväg speciellt långt. Ert barn skulle ju då inte få fart nog att kunna dunsa in hårt i spjälsängens kanter.
Antar att man måste vara försiktig som med lindning så det inte blir för mycket fluffigt tyg att fastna i som duntäcken och sådant i mängder utan vi hade som sagt stenhårt rullade korvar av stora frottéhanddukar, en på varje sida, en kort i huvudänden och sedan grejs i bottenänden så att sängen inte heller var för lång och jag tror de låg under underlakanet så att inte frottén stack och rev. De blir ju inte heller väldigt höga, dvs upp till halva barnet bara, bara så det känns tryggt.
En extremt livlig 7 månaders kanske lyckas riva upp alltihop, men han gjorde aldrig det, iofs hade han ju haft så sedan han var 0 månader så han uppfattade nog inte att det kunde vara något flyttbart. (Tipset kom från Your Baby and Child av någon gammal brittisk professor, så vi avgränsade direkt. https://www.penguinrandomhouse.com/books/98853/your-baby-and-child-by-penelope-leach/ boken har funnits sedan 70-talet eller något och uppdateras ofta till absolut senaste forskningen. Den är extremt praktisk och ofördömande och babyvänlig. Väldigt rak. Vår var vartannat kapitel baby she, och vartannat kapitel baby he. Men det var 10 år sedan så nu är den garanterat uppdaterad två gånger sedan dess.)
Senast ändrad: