Hur och när upptäcker man egentligen att hästen är 4 respektive 5 gångare?

R

Ruben Salte

Ja som rubriken lyder.. Hur vet man detta?? Om fallet inte är solklart det vill säga.. Min Vinur har 5 gångsstam rakt igenom och han är passig i tölten just nu men har en fruktansvärt stark trav som inte blir sämre hur mycket man än tölt tränar. Galoppen är också passig i ena varvet iaf.. Är han 4 gångare eller 5 gångare?

Mycket tacksam för svar..

Sv: Hur och när upptäcker man egentligen att hästen är 4 respektive 5 gångare?

Helt säker är man väl inte förrän man försöker ta fram flygande pass och ser om man lyckas eller inte. Jag brukar numera ofta använda begreppet "4gångstyp" eller "5gångstyp". Mitt sto är typiskt 5gångstyp, men jag tror inte man kommer att lyckas så bra med att plocka fram flygande pass i henne; hon har inte tillräckligt med vilja för det (än i alla fall).

Min förra häst kallade jag däremot 5gångare; han hade flygande pass (även om inte jag fick till den).

Det kan man aldrig säkert veta.
Vissa ser man det på som föl och andra råkar man få pass på när de är 7 år och starka nog.
Ett av mina ston blev litet ivrigt vid träning av ökad tölt.
Hon for upp i galopp och vid försöket att ta ner till tölt så lade hon sig i pass - bra pass.
Sedan så satt passen där bara.

Pappa Atli - mamma passråtta.
Traven var hennes starkaste gångart.
Passen den bästa.

Aha! Så det är bara att vänta å se då...Ska bli himla spännande och se! (Drömmen är en bra pass häst):bow:

När jag hade ett svartskäck sto innan min Svalur köpte vi henne som fyrgångare eftersom det stod så i annonsen att hon skulle vara det, men när vi skickade henne på tillridning upptäckte hon att hästen var femgångare.
Säkert kanske man ju heller inte riktigt vara.

nej när jag köpte min pållis så va han 4 år och de va osäkra om han va 4 eller 5 gångare eftersom hans pappa är stark 4 gångare och mamman väldigt stark 5 gångare.

han visade inte ett passteg + va väldigt ren i tölten + traven fram tills han fyllde ca6år....då kom passen som ett brev på posten troligen för att han blivit stark nog.

först trodde jag att jag inbillade mig men det började som passtaktighet i tölten och det kan ju även 4 gångare ha,
men sen började han ta mer och mer pass efter galoppen och om han spände sig eller blev riktigt pigg och de gick fort med.

sen fick en av mina tränare rida och ja frågade om min häst va 4 eller 5 gångare och han sa att det va ingen tvekan om att han va 5 gångare.

men sen vet ja ju inte om passen är nåt att ha därför låter jag han inte ta passen ännu eftersom jag inte vill ha fram den för mkt än innan jag kan träna för tränare ordenligt och ta fram den tillsammans med denna.
eftersom jag själv inte är så kunnig/intresserad av passen...ännu!

Min unghäst for iväg i flyganade pass redan när hon var några dagar gammal. Hon visar nu tydliga femgångsegenskaper, men om passen sen går att rida på får vi se. Jag kallar henne femgångare iaf.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar