Hur nyslaktat kött kan man äta?

Riley

Trådstartare
Hoppas det går bra att jag lägger den här tråden i djurforumet? Annars får moderator gärna flytta den till ÄU.

Jag har alltid (eller åtminstone sedan jag slutade vara vegetarian ;)) velat prova att äta riktigt färskt kött, dvs. något som kommer från ett så nyslaktat djur som möjligt. Tänker främst då på kyckling eller möjligen nöt.

Så som rubriken skvallrar om undrar jag lite hur pass nyslaktat kött man kan äta? Kan - och får - man flå/plocka/vad man än gör, stycka och tillaga en kyckling omgående efter avlivningen? Skulle det vara möjligt att få köpa en nyslaktad och nystyckad kyckling av något gårdsslakteri eller dylikt? Jag har ingen aning om hur regler kring sådant där ser ut.

Jag har ju sett på exempelvis Blocket att man kan köpa diverse kött från gårdsslakterier, men då är det ju mörat - måste det göras? - i x antal dagar, oftast någon vecka, och jag skulle vilja testa något som slaktats samma dag. Ungefär som med fisk, med andra ord.

Det här är förmodligen jättekorkade frågor, men åter, jag kan ingenting om lantbruk och dylikt och har därmed även noll koll på hur en slaktprocedur går till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur nyslaktat kött kan man äta?

Vi skållar våra tuppkycklingar när de slaktas, sedan hänger de ett eller två dygn för att torka upp.

Större djur som nöt, älg o rådjur hänger för att de blir mörare och självklart torkar de också, blir fastare att skära i.
 
Sv: Hur nyslaktat kött kan man äta?

Man kan tillaga och äta en kyckling direkt efter slakt. Hittar du ett gårdsslakteri som saluför kyckling är det bara att fråga när dom säljer.

LIA
 
Sv: Hur nyslaktat kött kan man äta?

Åh, då ska jag definitivt kolla upp det!
Men nöt måste alltså möras för att vara hanter/ätbart? Hur är det med kalvar? Tänkte om det krävdes mindre mörning ju mindre djur.
 
Sv: Hur nyslaktat kött kan man äta?

Det stämmer, ju yngre ju mörare sas.

Sedan beror det också på vilken muskelgrupp det är man ska äta, ju mer den används destu segare.

File är mör, ytterlår ex kan vara hur seg som helst på en gammal ko.
 
Sv: Hur nyslaktat kött kan man äta?

Vill lägga till att djurens livsvillkor också spelar stor roll. En kycklings/tupps kött (muskler) blir betydligt hårdare om den levt ett liv som tillåtit naturlig rörelse. Om man jämför med broilers eller burhållna djur.
Samma sak gäller även för andra djur såsom nöt och grisar.

Nackdelen med längre tillagningstid för dessa djurs kött uppvägs mer än väl av mer smak och kvalité. :d

LIA
 

Liknande trådar

Mat Som 15-åring blev jag vegetarian och slutade äta kött. Något/några år senare började jag äta kyckling och sånt från havet, mestadels av...
Svar
4
· Visningar
1 316
Senast: Oldie
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 870
Senast: Lickety
·
Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp