Hur "nogranna" är ni när ni köper häst? *jämförelse trav kontra rid*

break_a_leg

Trådstartare
När man ska köpa en duglig (behöver dock inte vara ngn topphäst) ridhäst så är det ofta besiktning på klinik och gärna röntgen.

Kollas det lika mkt när man köper en travare (som ska användas till trav alltså)?

Sv: Hur "nogranna" är ni när ni köper häst? *jämförelse trav kontra rid*

Ja det gör man ...man gör en veterinär besik. Och oftast är dom rtg vid 1 års åldern.

Det är väldigt varierande... Jag tror att de flesta är mer noga med att göra besiktning på unga, ostartade hästar. De vill man gärna ha friröntgade. Hästar som tävlar klarar ju bevisligen det just nu och värdet på en travhäst varierar kraftigt. Det vet man när man köper. En som kostar 250 000 nu kan vara i stort sett värdelös om sex månader, den kan också gå att sälja för tre miljoner...

Jag vet att det finns de som köper osett i klassen 250 000- 500 000... men då pratar vi om hästar som gjort resultat. Oftast har de tävlat på TV så helt osett är det inte, de vet vad de köper.

Det togs 43 (tror jag det var) bilder på en häst som importerades från USA förra året innan köpet blev klart. Men då handlade det om större summor.

Väldigt många av de billigare travhästarna säljs obesiktigade.

när jag köpte kollade jag upp henne efter köpet. visste va jag fick en näst intill ohanterad utåttåad inavlad 3 åring. varför vill man ha en sån kan man undra. men jag har inte ångrat en dag med den hästen

Min häst köpte jag osedd. Han var inte ens veterinärbesiktad.
Fast eftersom det är en travhäst så visste jag ju lite om honom (eftersom man kan kolla massor på travsport.se, mer än på atg.se)
Ganska dumt och korkat att köpa så, men han kostade så lite för ägaren var tvungen att få bort honom fort, så det blev transport ca 40 mil å sen kom han. Snacka om spännande å inte ha en aning, men dom lovade ju att den skulle vara snäll.

Har inget ångrat den än iallafall, jag är jättekär :love:
Klart att det skulle kunnat bli jättefel, men det kändes lixom rätt......i magen :banana:

Hm, jag har aldrig köpt en travhäst med veterinärbesiktning :o och har fått fina hästar varje gång, allt mellan 3.000 kr klassen till 30.000 kr så det har väl inte varit några dyrare hästar. Jag tror en häst som startat mycket får man nog räkna med att behandla i någon led, senast köpte jag en treåring från proffsträning för slaktpris, den kan man inte begära ska vara helt fräsch. Men skulle jag köpa en dyrare häst skulle jag givetvis kolla upp den innan, som sagt, en led kanske man får räkna med att behandla på en starthäst, men ekg och sådana grejer för en äldre häst och friröntgen på en dyrare unghäst.

något som är anorlunda är ju att ska man köpa rid häst så är det ju nästan alltid krav på att man måste komma dit och provrida, en trav häst kan du köpa osedd... jag tycker det är lite synde det där med provridning för visst hästen sköter sig säkert bra i sitt gamla hem, men kan bli som förbytta när dom kommer till ett nytt, så egnetligen tycker jag att det är meningslöst, och är man en duktig ryttate så kan man väl rida det mesta!??

unga ostartade brukar man nog besiktiga, men när de är äldre och har statat så har man ju som facit iallafall, jag har köpt många osedda, på stam eller resultat...fast oftast så har dom inga resultat om dom är billigare som äldre...en bild innan kan ju vara travligt att få iallafall :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 846
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis

Hund, Katt, Andra Djur