hur noga ska jag vara?

F

Fantasi

Jag har en häst som för ca fem veckor sedan blev varm och halt i vb. en vecka senare efter besök på atg lokaliserades en liten böld och ytterligare en vecka senare skoddes han och var då helt haltfri och betydligt bättre i sitt ben värmemässigt.

men fortfarande tre veckor senare har han fortfarande lite värme kvar från och till i just det benet han är inte minsta lilla halt, han blir inte sämre efter rörelse snarare lite bättre. har har ingen tydlig puls.inga gallor(lite svampig men ej mycket och det är lika i båda samt har varit så allt jämt) men dock finns där ändå en värmeskillnad kvar, den är inte stor vissa tycker nog att jag är löjlig men den finns dock ofta där. inte hela tiden men oftast varje dag nån gång under dagen är han tydligt varm i just det benet.det är alltså inte växelvärme jag ratar om då han oftast är varm i just detta ben.
det är vär framörallt kota och neråt som visar värmeskillnad

hur noga ska jag vara? bör jag fara in och kolla honom på atg igen, eller skall jag fortsätta(håller på att sätta igång honom sedan ett par veckor tillbaka)att rida/köra/longera honom och se vart det leder?

jag vet ju även att han är sulöm, och har väldigt tunna sulor och väggar, kanske kan värmen bero på det? dock är han skodd runtom och har även en tunn svart sula på "problembenet". han är även ganska platt i sina sulor.

känns ju inte kul att behöva göra ytterligare ett veterinärbesök=dyra räknigar, just nu men samtidigt så blir jag ju rädd att det kan vara något "allvarligare" fast tycker samtidigt då att fler "symptom" skulle uppstå?

vad skulle ni göra? vad tror ni?

Sv: hur noga ska jag vara?

Vi fortsätter att följas åt hör jag, har exakt samma problem fortfarande med min hingst svag värme på honom framförallt i kotan på hovböldsbenet. Kan om han står stilla länge bli aningen tillsvälld i samma kota inte mkt men iom att man är där och känner och klämmer så känner man det. Finns inte heller tillstymelse till hälta på honom och han jobbar glatt med spetsade öron. Har provat att öka upp arbetet på honom och märkt att ju hårdare han går ju mindre värme har han i benet ? Provade även härom dagen att hoppa några språng med honom dels för att se om han indikerade att han kände någonting, men icke skitkul detta sa han och brallade loss efter hindret. Dagen efter var benet helt tort och kallt men sedan kom den svaga värmen tillbaka igen. Har bollat med min vet som inte varit med om detta innan, han har blivit böjd lågt (kota/hovled) ingen som hellst reaktion. Vi är nu mest inne på om det är någon knepig lymfreaktion i benet, han verkar vara ganska känslig för detta har fortfarande lite problem i ett bakben som han hade sår och lymfangit i somras, man kan fortfarande se en aning ansvällning när han stått still i detta men dock ingen värme.

Sv: hur noga ska jag vara?

jag håller på att trappa upp arbetet nu, för att se om det blir någon förändring åt något håll..har fundert på att böja honom för att utesluta något sådant men känns lite onödigt på sätt och vis då han inte är minsta lilla halt(var rätt rejält halt rätt länge förut innan, tom en vecka efter att hovbölden karvats upp..) det kosta ju 250 bara att kliva innanför dörren på atg.. :-(
han blir lite svälld nattetid men det blir han i båda ben så jag tror ej att det hänger ihop med problemet. att han är lymfangit känsligt kan nog stämma även på denna pålle för han hade rätt kraftig sådan i sitt andra bakben i våras och han har en ytterst liten tendens att fortfarande bli mer "fyllig" i denna kota, dock kall.det två övriga benen är superfina.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar