Hur noga är ni?

Sv: Hur noga är ni?

Sålänge man inte skapar sjukdommar och problem är det väl upp till var och en hur nogrann man vill vara.

Om hästen min är gallig så är det ingen stor sak längre. Han har varit illa felverkad och belastat ben, leder, rygg och ja allt, ganska fel. Han gick med konstakt varma ben i flera månader tills vi flyttade ut på lösdrift. Idag kan han bli gallig pga problem med hovarna och även om han går i dåliga hagar. Men inget som är långvarit. Man är vaksam men det som fungerar bäst är att låta honom röra sig mycket och se till att man har honom i bra hagar. Samt att hovis gör sitt när det behövs.

När jag först fick honom var varända skråma en katastrof. Idag har man lärt sig att en sår behöver inte skapa med för livet. :D Och att man får skråmor här och var bara av att leva och ha det bra.

Men jag går igenom honom dagligen, självklart. Och noterar förändringar. Men i regel är det bästa att avvakta. Sålänge hästen också verkar pigg och pos är det sällan någonting att oroa sig över. :)

Visiterar hästen varje dag. (men det tar inte en timme)
När jag ridit stretchar vi lite med morot mot bog eller knä. Ibland masserar jag, men det är mest för att hon tycker det är skönt och för att jag vill känna på muskulaturen.
Har inga problem med gallor.

Jag har 4 hästar. Visitierar igenom dem dagligen. Stretchar såklart bara efter att hästen arbetet eftersom det inte är bra att stretcha en kall häst.
Massage tar jag ut folk till om hästen är stel då jag själv har dålig rygg och inte har den muskulära orken att göra det så som jag vill.
Men annars daglig visitering och genom borstning. Visitering blir de 3 ggr/dag jag är där. Då ser jag hur de rör sig samt hur de mår

tycker inte man kan vara för noga,att du tar sån tid på dig blir ju samtidigt mys och att umgås med hästen det är väll jättehärligt att du tar den tiden på dig med din häst:)

själv går jag igenom alla hästarna en snabbis varje dag kollar så de inte har sår och ömmar någonstans,men så är jag också i stallet 5 ggr/dag och har uppsikt över dem hela tiden i hagen så jag ser ofta om saker är på väg att hända innan de händer(har den lyckan att jag pluggar distans och har hästarna brevid mig)

Stretchar såklart bara efter att hästen arbetet eftersom det inte är bra att stretcha en kall häst.

Jag har pratat med en man som stretchar hästar (är utbildad) som sa att han strechar sina hästar 2 ggr om dagen, på morgonen och efter ridning, han sa att man ska vara försiktig då dom är kalla, men det är bra att stretcha även då så länge man vet vad man håller på med.
Jag brukar bara stretcha hals och nacke före ridning, då min häst har lite kortare muskler på ena sidan, så försöker jag stretcha 2 ggr dagligen. men jag strechar inte ben före ridning.

Var bara tvungen att lägga till det, nu vet jag ju inte om det stämmer det han sa men det är iaf vad jag har hört.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel :angel:

Jag kollar också min häst varje gång jag kommer dit och masserar honom också ibland.
Stretching sker alltid efter ett rid eller tömkörningspass. Jag försöker hålla honom igång så mycket som möjligt efter hans skadeperiod.

jag kollar självklart igenom varje dag! kroppen brukar jag bara borsta av lite snabbt dem dagar jag inte rider, då hittar iaf jag sår eller svullnader. benen spolar jag inte om jag inte ska rida, så då brukar jag bara känna igenom med handen + kratsa hovar. om jag skulle få en reaktion får jag naturligtvis göra rent benet för att se vad som är fel och "behandla" därefter - men jag spolar inte i onödan längre.

tidigare var jag en sån som ansåg att man självklart spolade och torkade av benen varje dag, allt annat var slarv, men jag fick svälja stoltheten efter att ha slagit vad med en stallkompis om att ena ponnyns mugg (väldigt lite) skulle försvinna om jag slutade spola benen varje dag. naturligtvis försvann den omgående... :cool:

jag stretchar sidor och rygg på alla mina hästar, och benen i samråd med kiropraktor, lite beroende på vad som behövs på varje häst - efter ridning. massera gör jag om dem gått ett hårt hoppass, annars är det inte så ofta. vet inte riktigt hur jag ska göra så då känns det meningslöst.

när det gäller gallor kör jag generellt på; promenad, avvakta några dagar, sen prata med veterinär om det skulle kvarstå. lindar inte om det inte är gallor jag "känner igen" (t.ex ponnyerna som normalt är lite galliga, dem kan jag linda vid hårdare ansträngning osv för att hålla koll - men då vet jag ju att dem gallorna inte är en reaktion på överansträngning/etc) om det inte är i samråd med veterinär.

Jag är precis som dig ! :D Är noga med min häst och väldigt nojjig. Får alltid höra kommentarer typ "står du fortfarande o pysslar" om någon typ har hunnit rída 1 timme och jag fortfarande pysslar :angel:. Men I like it :) Är väldigt noga efter ridpass med att skritta av ordentlig, limentera eller spola benen, rykta ordentligt osv :p Massera gör jag däremot inte = kan inte, men stretschar ibland vid hårdare pass. :idea:

Kul att det finns andra som är så nogranna som mig :D
Jag har ju en travare (3 år), fast hon ska nog inte starta eller det är inte bestämt.
och idag gick jag förbi travtränaren här i området tillsammans med lillan och berättade att jag varit ute och promenerat med lillan i 2 timmar så skrattade han bara åt mig :eek: :rofl:
Han är ju som mer "hård" med sina hästar, det är ju bara körning som gäller för honom, aldrig att han skulle gå ut och gå med dom ;)

KL

Jag är mycket noggrann, men anser inte att jag är överdriven.
Kollar och känner noggrant igenom ben och hovar varje dag, både före och efter ridning.

Kyler efter hårdare arbete, linimentar även ibland efter hårdare ansträngning. Han har inte problem med gallor eller orenheter, så natt paddar/bandage är jag förskonad från att använda.

massage blir inte så ofta annat än mys-massage och för att känna igenom lite allmänt.
morotsstretch kan det bli ngn gång i veckan i variant "light".

mina hästar kollas hela dagarna av stall ägaren som går och skämmer bort dom med kel å sånt =9 minsta lilla fel de e så ringer han mej. sen så borstas dom av 1 gång/dag å visiteras då samtidigt. dom går på lösdrift så jag är bara i stallet 1 gång om dagen offtast

mina hästar kollas hela dagarna av stall ägaren som går och skämmer bort dom med kel å sånt =9 minsta lilla fel de e så ringer han mej. sen så borstas dom av 1 gång/dag å visiteras då samtidigt. dom går på lösdrift så jag är bara i stallet 1 gång om dagen offtast

så skönt att ha en sån snäll stallägare! :)

jag är extremt nogrann med min ponny. vid minsta galla/svullnad blir han bara skrittad och så masserar jag minst 1 gång i veckan. är jättenogrann med fram och avskrittning osv. det ger resultat för han är aldrig gallig lr så, om han är det skrittas han bara lite lätt och så har han Back on Track efter hårdare tävlingar och träningar lr i förebyggande ibland. när vi precis köpt honom så var jag ännu värre men man lär sig att inte vara fullt så fanatisk..även om det lätt blir så :D

som jag skrev i tidigare inlägg, bara hals och nacke, morots-stretching :angel:
och som jag även skrev i tidigare inlägg så har jag pratat med en kunnig person.

Senast ändrad:

jag känner igenom hästen innan och efter när jag borstar ,
masserar bara när de har vart lite hårdare tränig å strätchar alltid,

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka