Hur noga är ni?

isa__

Trådstartare
med att kolla igenom era hästar varje dag? brukar ni strecha, massera era hästar (eller liknande)? om hästen exempelvis är gallig i benet, vad gör ni då?

Jag kollar igenom min häst varje dag, från nos till svans, vilket brukar ta en timme ibland, jag masserar om hon visar ynka lilla stelhet och strechar lite före och efter jag far ut och vid galla och även vid andra fall masserar jag in arnika gel.
Jag måste bara fråga för jag får ofta kommentarer som "du är alldeles för noga och tjollrig", "bara för att hon vilar på benet, så behöver det inte vara för att hon har ont" :rofl:
Är jag verkligen så tjollrig? visst jag är väl en anning nojig men efter att jag var tvungen att ta bort min ponny pga. en skada så har det blivit lite extra.

skulle vara kul att höra hur ni andra gör och om jag verkligen är så tjollrig:rofl:

Sv: Hur noga är ni?

hehe, lite mycket att äga en timma åt det ganske ;). jag brukar masera ryggen på min förra häst, men arnika eller något och även ibland stretcha efter körning (men det var jag mycket dålig på :D) lindad med liniment efter de har gått och ifall de skulle se hemsk:angel:ut i benen. man vet ju om de brukar vara lite stel någon stans, annars kan man ju känna igenom dem lite snabbt medans man borstar och så.

Man känner ju igenom benen när man borstar för han ofta vara lite gallig spec. i bakbenen, men han är oftast jämn i båda bakbenen. Hade ut en ET som visade vart jag skulle masera min häst, bla. (käkmusklerna,halsen,länden och h. bakknä). Maserar han just nu inte alls pga att han står för att han har kotledsinflamation. Stretcha brukar jag inte göra, vet inte riktigt hu man gör och vill inte göra fel, och göra det värre...

jag kollar alla ben och tvättar ev. sår.
vet att hon kan vara lite gallig på höger fram, så det är jag lite observant på, magkänslan får avgöra vad jag gör. efter så kyler jag om det var varmt...
bakbenen är alltid lite halvfyllda, så då kollar jag väl HUR mycket, samma där, ev blue lotion efter.
Om vädret tillåter så lindar jag med back on track under ridturen.

kroppen är ju ett jidder på hästen, så ofta arnika på högerbogen, ryggen är oxå ett problem, så lite massage där och sen lite under magen så att hon lyfter ryggen. kanske lite på bogen oxå (det gillar pålle)

efteråt så borstar jag och ev stryker med händerna längs ryggen och rumpan, baksidan lår och insidan.

tar inte 1h kan jag säga (iaf inte en normal dag)... på helgen eller om jag är ledig så kan jag däremot stå, men det räknas väl mer som mys!

har lärt mig att jag måste blunda för vissa saker på henne, men ändå checka förändringar åt det ena å andra hållet.
vill att hon ska få göra något 6 dagar/vecka iaf, men man måste ju inte köra skiten ur dem, man kan ju träcka runt å kolla på lite saker!

jag borde vara mycket noggrannare :crazy:
men jag kollar iallafall alla ben före och efter ridning, kollar efter eventuella sår på samma gång sim jag ryktar av..

Hej. Jag tycker faktiskt det är beundransvärt av dig att vara så noga varje dag. :)

Vi kollar självklart också vår pålle väldigt ofta och då i samband med att man ändå ryktar eller liknande. Ibland händer det dock att han inte tas in för rykt/ridning utan får stanna kvar i hagen när vi kommer för att fixa boxen och maten.

Men vid de tillfällena går vi alltid ut till honom i hagen och snackar lite, kollar hovarna och kratsar, försöker se att han rör sig normalt och verkar OK.

Finns ju dem som kommer till stallet, mockar och fixar mat och sticker igen utan att ens ha hälsat lite på hästen. :(

Likadant på sommarbetet (som vi har på gården). Vi skulle rent teoretiskt kunna strunta i att åka dit varje dag eftersom vi har en nogrann stallvärd som sagt att vi inte behöver för hon håller koll. Men jag får helt enkelt ingen ro om jag inte själv varit där och "pratat" lite med pålle. :love:

Tycker inte du ska bry dig om att folk tycker du är petig. De kunde kanske lägga sin energi på dem som inte bryr sig alls och förfasa sig över dem i stället. :)

Är man noggrann upptäcker man ju illavarslande saker fortare och det kan vara avgörande för hästens välbefinnande. Så kolla på du bara! :)

Visiterar benen i princip dagligen. I princip är för att jag jobbar så jag varken släpper in eller släpper ut ibland, och då blir det ju sämre med visiteringen. Men 9 dagar av 10 visiterar jag båda två varje kväll. Känner igenom benen, leder, senor, kollar hovar, känner igenom kroppen lite snabbt, lite extra uppmärksamhet på ryggarna. Fbl får en benkoll på morgonen med rent automatiskt då han har skydd runt om.

Jag gör en mental notering om de är galliga och håller koll, men gör i övrigt inget mer där och då. Stretchar efter ridning, stretchar inte kalla muskler. Liniment använder jag i princip aldrig den kalla årstiden, däremot BoT om jag tycker det behövs.

Hej. Jag tycker faktiskt det är beundransvärt av dig att vara så noga varje dag. :)

Vi kollar självklart också vår pålle väldigt ofta och då i samband med att man ändå ryktar eller liknande. Ibland händer det dock att han inte tas in för rykt/ridning utan får stanna kvar i hagen när vi kommer för att fixa boxen och maten.

Men vid de tillfällena går vi alltid ut till honom i hagen och snackar lite, kollar hovarna och kratsar, försöker se att han rör sig normalt och verkar OK.

Finns ju dem som kommer till stallet, mockar och fixar mat och sticker igen utan att ens ha hälsat lite på hästen. :(

Likadant på sommarbetet (som vi har på gården). Vi skulle rent teoretiskt kunna strunta i att åka dit varje dag eftersom vi har en nogrann stallvärd som sagt att vi inte behöver för hon håller koll. Men jag får helt enkelt ingen ro om jag inte själv varit där och "pratat" lite med pålle. :love:

Tycker inte du ska bry dig om att folk tycker du är petig. De kunde kanske lägga sin energi på dem som inte bryr sig alls och förfasa sig över dem i stället. :)

Är man noggrann upptäcker man ju illavarslande saker fortare och det kan vara avgörande för hästens välbefinnande. Så kolla på du bara! :)

Precis håller med dig om det sista där :)
Det är ju bättre att märka en skada då den är liten, än att märka den då den gör som ondast för hästen.

visst visiterar jag varje dag, kollar ben, sår, klämmer lite här o där;) och kollar hur hästen verkar vara i allmänhet. kan lätt bli lite överdrivet tror jag, sitter o känner på benen så tillslut är hon ju nästan döende ibland! jobbar på det där med sunt förnuft...

jo det är lätt hänt. fast jag brukar massera, vilket min häst tycker är jätteskönt, hon bara står och njuter :angel:

Jag brukar kolla igenom hästen dagligen, efter sår, ömheter osv. Men jag varken masserar och stretchar eftersom jag inte har rätta kunskaperna och är rädd för att skada hästen. Däremot kan jag "klimassera" där han tycker det är skönt. Brukar kolla om han ömmar någonstanns, och om han gör det brukar jag be en stallkompis massera lite (hon är utbildad massör). Dock brukar han i princip aldrig ömma.

Jag lärde mig stretcha och massera hos en väldigt kunnig person.
Det är igentligen inte så svårt, bara man vet vart man ska stoppa och vi fick även hem en film i brevlådan av någon anledning, där det var en massa om stretching.
Nog för att jag redan kunde strecha så lärde jag mig faktiskt ytterligare lite :idea:

Tycker inte att man kan säga att nån skulle vara "för" noga, det skadar ju ingen att man är jättenoga, man gör som man tycker. Jag kollar igenom hästen alla dagar, stretchar efter varje ridning (med morötter), kan inte säga att jag skulle ägna en hel timme åt att bara gå igenom. Men jag är oftast i stallet runt 3.5h per dag, och ca 1.5h går till ridandet, så resten är jag ju nog med hästen, plus städa boxen, laga maten osv,,, :)

Håller me majoriteten här, bättre för mycket än för lite kollas :bow:
better safe than sorry... jag personligen borde nog gå igenom mina hästar lite bättre...

Jag har 5 hästar hemma o jag ska helt ärligt tala om att jag inte går igenom alla varje dag, men någon blir det varje dag o alla kollas igenom några gånger i veckan iaf.

Min kollas igenom grundligt varje dag. Känna igenom ben, klämma och pilla. Jag tempar henne varje dag också, då det är så otroligt lätt sätt att se hur hästen mår.
Jag strechar efter mer krävande ridpass.
Lindor, arnika, Back on Track håller jag inte på med då dem inte behövts ännu. Och jag försöker undvika att hästen blir överbehandlad och utrustad i endast förebyggande syfte.
Min har väldigt fina ben annars, men har lätt för att svullna upp vid mindre skada. :bump:

Jag håller på att sätta igång min ponny, så det är antingen innan prommis eller longering som detta gäller:

Innan arbete:
-Liniment och masage på alla ben,rygg,bakknä,ljumske,manke,kors,länd,bog och hals.

Efter arbete:
-Liniment och masage på alla ben,rygg,bakknä,ljumske,manke,kors,länd,bog och hals.
-Stretcha alla ben,rygg och hals.
-Back On Track och eventuel Aloe Vera.

Efter hårt arbete var det Kyl lera förr när hon var igång.

Kollar om hon har eventuella gallor eller små sår som jag då tvättar med jodopax, blåsprey.

Var inte alls så här noga för några månader sedan, men efter en hovböld och halt häst med skador lite här och var i kroppen pga mjölksyra som inte försvunnit på rätt sätt så vart man mer noga.
Sen fick jag mycket mer hjälp i stallet också.

Jag masserar då jag har tid vilket tyvärr inte är så ofta som hästarna önskar. Jag stretchar alltid efter motion.
Två av mina hästar är ofta lite tjock i ben och har ont lite varstans (dom har sina problem) så jag pular på med BoT och liniment och benlindor osv.

Visiterar aldrig enligt skolan men jag känner mina hästar så väl och ser dom så många gånger under dan att jag märker om det är något knas. Sen känner jag ju alltid igenom dom i samband med att jag gör i ordning för motion.

Visiteringen sker varje dag i samband med skötseln. Kollar igenom allt när jag borstar och kratsar hovar. Man känner sin häst rätt väl vid detta laget och ser snabbt förändringar. Massage får hon inte så ofta, men absolut om hon behöver.

Jag hör till den kategorin som blivit väldigt nojig de senaste åren.
Jag visiterar ofta speciellt hf eftersom det var där han var skadad senast.Det benet känner jag igenom på morgonen..före innan jag rider och efter och vid nattningen på kvällen.:o

På kvällarna går jag igenom honom grundligt från topp till tå. Känner igenom alla benen. kollar senor och ligament mm .kollar puls och värme i hovarna.Sen brukar det alltid vara nått nytt litet sår som kan behöva lite omvårdnad.kollar igenom ryggen och övriga muskler och går över hela hästen med händerna.

Masserar ca en gång i veckan och stretchar efter tuffare ridpass.Och kyler benen oxå.Lindar med bot några nätter i veckan och han har bot täcke på sig några nätter i stöten oxå.

Liniment har det varit mindre med på senare tid eftersom botpaddarna sköter det jobbet så bra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka