hur nedärvs temperament?

Seabaz

Trådstartare
Ett föl efter två temperamentsfulla hästar, hur blir den?
Säg att pappan är aggressiv och mamman stressad, fölet lever med modern sina första 6 månader och vänjs då vid människor och grimma och kanske sele eller täcken och får göra saker. Den avvänjs sakta från mamman och efter 6 månader så hamnar den hos någon som bara har kolugna hästar i sin flock och allt är frid och fröjd.

Blir fölet ändå svårhanterlig?

Kan man ta ett föl och göra "vad man vill" utav den trots härstamningen?
Kan man göra en hopphäst av ett föl med dressyrstam?

Och nu menar jag inte ardennrar som hopphästar, fullblod som travhästar osv.. utan ridhästmodeller. halvblod, fullblod?

Vad anser ni?
Förstår ni hur jag menar det? Jag bara tycker det är en kul undran då jag alltid tänker att en svår häst är en missförstådd häst(?)

Men så tänkte jag på temperament och nedärvandet hur mycket det påverkar hästen trots miljö??

Svaret är väl att ingen egentligen vet (skrev den intresserade amatören). Temperamentet är en kombination av arv och miljö. Samspelet mellan dem är komplext.

I exemplet ovan är intressanta frågor att ställa:

Varför är hingsten agressiv? Beror det på hans miljö så nedärvs inget av agressiviteten. Han präglar inte fölet. Är agressiviteten skärpa - så beror uppfattningen av fölet på vad människorna runt omkring vill ha ut av en häst. Skärpa kan vara ärftligt, men kan ta sig uttryck som självförtroende och arbetsvilja lika väl som agressivitet.

Är han aggressiv på grund av att han är dominant eller tillföljd av oro?

Stoet lämnar inte bara sitt genetiska bagage vidare utan präglar också fölet. Så här är det intressant att veta hur hennes nerver ger sig uttryck. Är hon rädd för människor? I sådana fall kan man få problem, eftersom risken finns att hon lär fölet att vara rädd. Samtidigt kan kloka människor och flockkamrater ge fölet en motbild. Är stoet nervöst på grund av att hon är ranglåg? Ett föl kan höja hennes självkänsla.

Sedan har vi frågan om hästar kan vara psykiskt störda - störningar har ofta en nedärvd komponent hos människor (som nog är den enda art där riktiga studier har gjorts). Vad har hingst och sto lämnat tidigare? Hur är deras släktingar? (Om jag hade ett riktigt nervknippe till sto ur en familj av idel knäppgökar, så inte hade jag släpat iväg henne till en agresiv hingst som tidigare lämnat knepiga avkommor. Om jag inte var ett superproffs och var säker på att avkomman skulle dansa som en fjäril och hoppa hus)

Jag har dessutom stött på hästar som i en miljö varit omöjliga, men som i en annan miljö fungerat helt friktionsfritt. ;)

Det är tämligen outgrundligt. Mitt sto efter Indus-Urbino hade en supersnäll mamma och blev själv mycket skarp. Hon i sin tur har en unge efter Midt-West-Ibi-Light (inte någon duvunge) som är fullt normal. Lite het kanske men det är alla i den stammen.
Det går inte att säga att fölen blir exakt som stona eller hingsten. Det finns ju människor som har puckos till föräldrar, men som själva blir helylletrevliga. :)
Eva

Väl skrivet :bow:

Känner till flera hästar som betraktats som monster ;) men som sedan bytt miljö och blivit om inte änglar så väldigt trevliga och normala hästar :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Ekonomi & Juridik Har jag lagen på min sida här? Jag sålde ett avelssto som var dräktig och skrev i kontraktet att fölet efter avvänjning vid 6 månader...
Svar
10
· Visningar
2 377
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka