Jag växte upp med mormor och morfar boendes 100 meter bort och farmor och farfar inte ens 5 minuters promenad bort, de var alla väldigt närvarande under min uppväxt och jag var på semester med dem minst ett par veckor styck varje sommar och spenderade utöver det många dagar efter skolan hos både mina mor- och farföräldrar. Hade också en fin och nära relation till alla min mammas syskon, eftersom vi bodde i samma by allihop så umgicks vi ofta.
Dottern och hennes mormor träffas minst 1 gång i veckan, oftast närmre 3 eftersom min mamma ofta kommer förbi när hon har en stund över. Hon sover också väldigt ofta över där, inte helt sällan 2 gånger i månaden. Morfar träffar hon ungefär varannan vecka kanske, lite beroende på, där har hon dock aldrig sovit över men de har också en fin relation. Farmor ungefär lika ofta som morfar skulle jag säga, men där har hon sovit över flertalet gånger. Tyvärr ingen farfar med i bilden. Dottern har dock en jättefin relation även till min mormor och morfar, vi är där nästan varje vecka och de har även passat henne ett par timmar och hämtat på förskolan vid något tillfälle. Hon frågar själv efter gammelmomo och gammelmoffa och ber om att få åka dit
Min lillebror är också väldigt involverad i dotterns liv, han passar och har övernattningar och är så himla fin och mån om att hon ska trivas där.
Så kortfattat är det ingen större skillnad för dottern mot hur jag växte upp. Jag har alltid uppskattat det enormt, hur nära relation vi alla har i min släkt, fram för allt på mammas sida, och älskar att även min dotter får växa upp på det sättet.