Hur nära släkt är ok egentligen??!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 312

Ramona

Trådstartare
Jag har hittat en hingst som jag verkligen gillar, och dessutom passar han mitt sto hur bra som helst.

Men, enligt mig finns det ett problem, han har mer eller mindre samma 3:e på både stoet och hingstens sida. Känns det lite för nära när det gäller sjukdomar och problem, eller ska man acceptera det som linjeavel? Eftersom båda leden är så lika har ju hingsten fått dessa uppsättningar från båda håll.

Jag är faktiskt lite emot linjeavel och vet inte alls hur jag ska tycka eller tänka nu.

Ni kan ju kolla själva:
http://www.allbreedpedigree.com/clintaro

Sv: Hur nära släkt är ok egentligen??!

Lite för snävt i mitt tycke. Okej med linjeavel på någon individ men i denna kombination har ju många nära (både Capitol o helbröderna Calypso). Men har ditt sto inget av detta i sin stam så ja visst.

Det där är ju en balansgång...
Iom att det är ganska "tufft" avlat både vad det gäller individer, men även temperamentsmässigt känner jag att man ska vara lite uppmärksammad över stoets kvaliteer och temperament i det här fallet.

Jag hade säkert vågat göra kombinationen om jag verkligen trodde på den, men kanske det inte hade varit det första "självklara" valet för mig.

Mitt sto är väldigt trevlig i alla lägen, så temperamentet är jag inte orolig för faktiskt. Hon är dessutom fullblod utan någon tillstymelse till liknande stam, så även där är det ok. Funderar bara på om det verkligen är "rätt" att gynna sådan avel genom att betäcka med denna hingsten? Och hur sjukdom- och svaghetsriskerna ser ut eftersom en stor del av hingstens genuppsättning ser likadan ut på båda sidor?

Jag hade inte tvekat. Om inte samma hingstar kommer tillbaks i stoet som du säger.

Just de här hingstarna kommer väldigt tätt i många av holsteinerstammarna idag, och de vet vad de gör.

Är det en hingst som finns på Irland? Gillar både Clinton och Calato.

Är det en hingst som finns på Irland?
Man kan nog få honom där också, men han finns på semin. Det är EoG här på Buke som tar in sperman. Hingsten är "bara" 3 år och helt oprövad, men hans hoppteknik ser ju inte alls fel ut. Jag hade gärna betäckt mitt sto med Clinton, men det tillåter inte ekonomin denna gången, så näst bäst måste ju bli en Clinton-son som är en blivande stjärna. Bra investering också. När Clintaro är 8-åring och visar vad han går för har man en tävlingsklar 4-åring hemma. Lite gamble är det ju förstås då Clintaro kan visa sig vara olämplig. Men jag tar den risken tror jag. Just nu medans jag pluggar ligger Clintaro rätt i pris, och stammen går inte av för hackor heller....trots att man kan ifrågasätta inavelsgraden på honom själv.

Jag gillar verkligen hopptekniken på honom. Mitt sto är riktigt fin i hoppningen hon också, så jag kan tänka mig att avkomman blir riktigt fin.
clintaro_sprung1.jpg

Mkt intressant härstamning...
Som du säger kraftigt linjeavlad men så finns de ju de som gör så med flit just för att de verkligen tror på de individerna...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 319
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka