Hur mycket?

F

FFF

Hej! Skapar en ny tråd nu då den andra försvann..:smirk:
Det är så att jag undrar lite hur mycket era hästar kostar i månaden, rimlig kostnad hel & halvinackodering, vetetrinär, mat, mm..
Skriv skriv../ FFF

Sv: Hur mycket?

Jag betalar ca per mån:

Stallhyra: 1850:-
Skoning: 400:-
Försäkring: 800:-
Träning: 550:-
Vet/osteopat: 300:-
Utrustning mm 150:-

Totalt ca 4000:- (Herregud, hur har man råd!!)
Till det kommer ju tävlingar om man vill det. Det blir ju en hel del pengar till!

Blir ju lite olika varje månad...

Stallhyra: 2500 kr
Försäkring: 400 kr
Hovslagare: 800 kr var sjunde vecka
Träningar o kurser: 1000 ca

Typ?

Att tråden "försvinner" beror på att den inte hör hemma på islandshästforumet. den flyttas förmodligen till Gnägg eller tas bort!
Lägg tråden i rätt forum från början så får du behålla den.

/Malin

Per månad ungefär svårt att räkna på då vi har flera hästar

Strö ( endast under vintern) ungefär 500kr
Foder ungefär 1000kr
Försäkringar hlynurs 700kr vilis 300kr och Sagas 200kr
Träningar/tävlingar/kurser ungefär 1000kr
Skoning per häst 800kr var 6-8 vecka

En massa massa pengar som gör att man inser att man hade varit fett rik utan hästar :D iallafall ur ekonomisk synvinkel

Som ny bliven häst ägare är jag lite chockad över att det är så otroligt dyrt att ha häst!
Inköpet var ju liksom bara början....

Jag fick köpa till en begagnad sadel + träns av säljaren, 5000:- som förhoppnings vis ska räcka de närmsta åren och då blir ju inte månads kostnaden så hög om man slår ut det på ett par år.

Därtill åkte jag till Hööks och köpte täcke, grimma och grejor för 2000:-

Har även köpt schampo och deo för ca 1000:- lappen (men då räcker detta minst ett halvår till)

Min lilla tös var inte vaccinerad så vet. har kostat mig 2.500:- inkl besiktning och ett intyg till försäkrings bolaget.

Försäkringen kostade 4.184:- på helår.

Den inackorderings avgift som jag hittentills betalt juli – okt kostade 2.400:- (800:-/månad blir högre avgift i vinter)

Hon var ny skodd vid köpet så än har jag inte skott henne, men det ska göras nu om ca en vecka och har fått veta att det kostar 600:-

Lite små saker som betfor, morötter, äpplen och lite annat som svampar, hinkar och dylikt ett par hundra lappar, säg 600:- (vet inte så noga är ju inget direkt jag räknat på)

Sedan har vi haft lite på nöjes konto också!:banana:
Två läger 5000:- för båda. (+ 500:- för transporter)
Lektioner: 2.160:-

Har säkert glömt något så säg en tusen lapp till.
Det skulle ge totalt: 26. 944:- + inköps priset naturligtvis.

Nu blir ju detta lite fel men jag har ju bara haft henne sedan den 7 juli, men delar man detta på de 2 månader jag ägt henne, så blir det ca 13.500:-/månad!:eek:
Men mycket är ju saker som jag kommer att ha länge, som vacc som ju inte ska göras varje månad, inköp av sadel och annan utrustning, försäkringen är ju på ett år, läger blir det ju inte heller mer av förrän till våren, och lektionerna är betalda fram till och med november.
Så det är inte så blodigt som det låter om man bara räknar på de två månader jag ägt henne.
Men det är ju ändå betalt NU + inköps priset, inte konstigt att börsen är tom... :(

Senast ändrad av en moderator:

Stallhyra: Perla 1000:- Bjartur 600:-

Skoning: Perla 1000:- (8:e vecka) Bjartur 250:-

Förskringar: Totalt ca 1200/mån TROR jag

Ridlektioner: ca 600kr

Sen tillkommer ju alltid lite extra.

Men drygt 4000;. per månad räknar jag med. :eek:

Okej tack snälla för alla svar..visst blir det olika varje månad men nu vet jag på ungefär..;)

Stallhyra: 900 + 100 till stallkassan + 50 för transporten
Torv/spån: ca 300
Kraftfoder: ca 100
Försäkring: 400
Hovslagare: ca 500/mån (skos var 6:e-7:e vecka )
Träningar: ca 1200
Totalt: ca 3550

Ganska billgt för att vara i Stockholm med andra ord. Iaf klart billigare än när vi stod i förra stallet, då kostade enbart stallhyran 2.800!

Hej! Skapar en ny tråd nu då den andra försvann..:smirk:
Det är så att jag undrar lite hur mycket era hästar kostar i månaden, rimlig kostnad hel & halvinackodering, vetetrinär, mat, mm..
Skriv skriv../ FFF

Har räknat ut att totalt kostar mina hästar 30 000:-/år (tillsammans):angel:
Då är det två islänningar, 10 och 2 år.
#Avmaskningar
#Vacinationer
#Stallhyra (tillgång till box, paddock, spolspilta, travbana m.m.)
#Försäkringar
#Kraft- och grov- foder
#Hovslagare (en skoning och en verkning ca var 10:e vecka)
#Spån

Allt utom träningar och tävlingar, det tillkommer.

// Cicci

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka