Sv: Hur mycket?
Som ny bliven häst ägare är jag lite chockad över att det är så otroligt dyrt att ha häst!
Inköpet var ju liksom bara början....
Jag fick köpa till en begagnad sadel + träns av säljaren, 5000:- som förhoppnings vis ska räcka de närmsta åren och då blir ju inte månads kostnaden så hög om man slår ut det på ett par år.
Därtill åkte jag till Hööks och köpte täcke, grimma och grejor för 2000:-
Har även köpt schampo och deo för ca 1000:- lappen (men då räcker detta minst ett halvår till)
Min lilla tös var inte vaccinerad så vet. har kostat mig 2.500:- inkl besiktning och ett intyg till försäkrings bolaget.
Försäkringen kostade 4.184:- på helår.
Den inackorderings avgift som jag hittentills betalt juli – okt kostade 2.400:- (800:-/månad blir högre avgift i vinter)
Hon var ny skodd vid köpet så än har jag inte skott henne, men det ska göras nu om ca en vecka och har fått veta att det kostar 600:-
Lite små saker som betfor, morötter, äpplen och lite annat som svampar, hinkar och dylikt ett par hundra lappar, säg 600:- (vet inte så noga är ju inget direkt jag räknat på)
Sedan har vi haft lite på nöjes konto också!
Två läger 5000:- för båda. (+ 500:- för transporter)
Lektioner: 2.160:-
Har säkert glömt något så säg en tusen lapp till.
Det skulle ge totalt: 26. 944:- + inköps priset naturligtvis.
Nu blir ju detta lite fel men jag har ju bara haft henne sedan den 7 juli, men delar man detta på de 2 månader jag ägt henne, så blir det ca 13.500:-/månad!
Men mycket är ju saker som jag kommer att ha länge, som vacc som ju inte ska göras varje månad, inköp av sadel och annan utrustning, försäkringen är ju på ett år, läger blir det ju inte heller mer av förrän till våren, och lektionerna är betalda fram till och med november.
Så det är inte så blodigt som det låter om man bara räknar på de två månader jag ägt henne.
Men det är ju ändå betalt NU + inköps priset, inte konstigt att börsen är tom...