Hur mycket?

Q

Queen

Hur mycket kan man ta/betala i hyra för lösdrift?
Vad tar/betalar ni?
Vad ingår då?

Sv: Hur mycket?

Jag tycker lösdrift verkar sunt, tyvärr finns inte den möjligheten att stalla upp hästen så, här på det sättet. Annars hade jag tyckt att det hade varit ett vettigt alternativ!

Hade jag fått bestämma skulle jag nog vilja ha en lösdrift med ca 4-6 hästar,
det skulle vara varierad terräng runt omkring lösdriften, och sedan skulle själva skyddet vara rätt stort så att alla hästar utan problem skulle kunna stå där inne och t.ex. äta kraftfoder vid utfodring, ta skydd vid dåligt väder etc. Skulle vara ordentligt halmat med ordentlig välskött bädd. Skulle även vara rätt ljust där inne och gå och finnas ordentliga lysen vid behov. Hästarna skulle gå på fri tillgång till grovfoder och
kraftfoder, tillskott m.m. skulle man få köpa själv. Det skulle finnas ordentligt utrymme för utrustning där, även finnas ordentligt med möjligheter med plats under tak typ skötselspiltor inne separat någonstanns, där man ska stå för att göra i ordning hästen,
vid skoning etc. Skulle även finnas en sjukbox/fölbox, samt typ två-tre närliggande små hagar (typ sjukhagar.) Skulle finnas bra med utrymme för förvaring av kraftfoder.

Gott om ridvägar runt omkring, gärna ridbana på gården eller ridavstånd till ridbana/ridhus.

Skulle kunna nog kunna betala ca 600:- om lösdriften hade legat i närheten av mig, men det beror ju på hur man bor. Här är kallhyran för boxar runt 300-600:- på många ställen i länet.

Inte mer än vad jag betalar i stallhyra iaf.
Sedan varierar ju stallhyran stort i hela Sverige, så man får väl gå lite efter det.

Skulle vilja ha samma lösdrift som cactuspower... STOR hage, många kompisar osv.
Jag skulle kunna tänka mej att betala upptill 1500 kr för en sån.
Tyvärr finns det ingen häromkring. :(

När vi hyrt ut stallplatser har vi tagit samma pris vare sig hästen stått inne på box eller i lösdriften.

Jag bor mitt i Skåne och hos oss kostar det 700:-/mån i kallhyra dvs.exkl.foder o. strö, inkl tillgång till gårdens ridhus o. övriga faciliteter.

En välskött lösdrift kräver lika mycket, i arbetstid och omkostnader, som stall och lösdriftshästarna behöver ha tillgång till boxar om de är svettiga, blir skadade/sjuka osv samt utrymmen för skötsel och förvaring.

Jag har ett 1½-årigt halvblodssto som går på lösdrift. Hon går med tre andra ston som är lika gamla. De kan gå in och ut som de vill ur den stora lösdriftsboxen. Morgon och kväll när de får krafftfoder står de uppbundna. De lyfter deras hovar nästan varje dag, pillar med manen, borstar lite och så också. De har analysertat hösilage och alla hästarna har individuella foderstater beroende på hull och storlek. Ridhus finns på granngården och ridbana på gården. Jag betalar 1200:- för detta. Då ingår förstås inte skoningar, vaccineringar och avmaskningar. Jag tycker att det är ruskigt billigt eftersom det trots allt ätr fullservice!!

Jag skulle inte betala mer för lösdrift än för stallplats då detta ju är utegång.

Ska ta 1000kr/mån i hyra för min lösdrift. Då kommer det mesta att ingå. Fri tillgång på ensilage, havre korn, betfor, mineraler och saltsten. Hästarna kommer att få kraftfodret uppbundna. Det kommer att vara ca 6-8 hästar (hingstar födda -04)på lösdriften (på ca 60Kvadrat) Daglig tillsyn samt lite pyssel kommer även att ingå.

Jag betalar 400:-/mån inkl. fri tillgång på hö. De är 5 st som står på lösdriften, med stora hagar och mkt bra ligghall. Ägaren fyller på vatten, hö och mockar. Vi andra mockar när vi hinner och kan och hjälper till att hålla vattnet rent och fräscht.

Detta i stockholm.

Det var ju händigt.
Det kan inte vara en särskillt ekonomiskt sinnad person du har den hos.

:D Säger detsamma, dit skulle det t.om. löna sig att skicka alla våra hästar istället för att ha dem hemma ;)

GaurdianAngel - Vilken tur du har, var rädd om en sån fantastisk hyresvärd, h*n subventionerar faktiskt ditt hästeri.

Oj!Hur har de råd att ens köpa in hö om de bara tar 400 för fri tillgång?Fast tur för dig ;)

Haha... stallägaren håller jag hårt i. Tänker inte tala om var... :p ;) :angel:

Nä, det är riktigt billigt, men vi hjälps åt mkt i stallet, även med sådant som inte hör till lösdriften. Inget ägaren kräver, men det känns mkt bättre. Ägaren har även 15 hästar inackorderade i stallet. Det går så snabbt att hjälpa till med det dagliga och det avlastar ägaren oerhört.

Som tex att väga upp hö och lägga in i boxen så det är färdigt vid insläpp, eller att stanna kvar i några minuter och hjälpa till att ta av alla hästar utetäckena, eller bara ta med en nybakt kaka och ställa in i fikarummet. Så små saker som faktiskt betyder en hel del för ägaren och andra kaksugna i stallet förstås. :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en...
Svar
10
· Visningar
878
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad betalar ni för pris på halmen i år?
Svar
1
· Visningar
263
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama