Sv: Hur mycket?
Jag tycker lösdrift verkar sunt, tyvärr finns inte den möjligheten att stalla upp hästen så, här på det sättet. Annars hade jag tyckt att det hade varit ett vettigt alternativ!
Hade jag fått bestämma skulle jag nog vilja ha en lösdrift med ca 4-6 hästar,
det skulle vara varierad terräng runt omkring lösdriften, och sedan skulle själva skyddet vara rätt stort så att alla hästar utan problem skulle kunna stå där inne och t.ex. äta kraftfoder vid utfodring, ta skydd vid dåligt väder etc. Skulle vara ordentligt halmat med ordentlig välskött bädd. Skulle även vara rätt ljust där inne och gå och finnas ordentliga lysen vid behov. Hästarna skulle gå på fri tillgång till grovfoder och
kraftfoder, tillskott m.m. skulle man få köpa själv. Det skulle finnas ordentligt utrymme för utrustning där, även finnas ordentligt med möjligheter med plats under tak typ skötselspiltor inne separat någonstanns, där man ska stå för att göra i ordning hästen,
vid skoning etc. Skulle även finnas en sjukbox/fölbox, samt typ två-tre närliggande små hagar (typ sjukhagar.) Skulle finnas bra med utrymme för förvaring av kraftfoder.
Gott om ridvägar runt omkring, gärna ridbana på gården eller ridavstånd till ridbana/ridhus.
Skulle kunna nog kunna betala ca 600:- om lösdriften hade legat i närheten av mig, men det beror ju på hur man bor. Här är kallhyran för boxar runt 300-600:- på många ställen i länet.