Hur mycket?

nej du får inte tävla den om den är över 10!!!! :devil:

skoja.. klart du kan om hästen är i form för den klassen.
Marcus ehning (stavas) är det väl som rider hästen for pleasure i världcupen. Den hästen är 18 år och i riktigt fin form!

Milton var väl runt 20 också när han la av ??
 
Men alltså, 14, det är väl ändå ingen ålder?

Min medryttarhäst är 13, och hon har inte ens börjat sin andra karriär! Hennes träningspolare är 18, och inte heller "gammal", bara van. "Gammal" börjar man bli först vid 25! Vi har en nordis som är 24 och som skulle tränats som andra, om det inte varit för hans hosta/astma! Huruvida en häst är gammal eller ej är ju individuellt!!!

Sen att travare, galoppörer och t ex reininghästar inte brukar tävlas efter en, enligt mig, låg ålder är ju en annan sak. De är ju inte gammla för det! De har bara startas i tävling tidigare än t ex dressyr- och hopphästar, och därmed kan avsluta sin karriär som tävlingshästar tidigare oxå! Efter det kan de ju gott o väl användas som t ex läromästare!
 
En häst i stallet där jag står är 19 år och är en strålande hopphäst och har en bra framåtanda.
Hästen talar om när den inte orkar mer :)
 
Så länge den är fräsh kan du tävla den "hårt" eller vad man ska säga.
En häst i vårat stall var 19 år och hon var ändå ute och tävlade var och varannan helg, för att hon var fräsh och tyckte det var roligt så fungerade det :)
 
Asså den där frågan hängde ihop : )
asså hur mycket kan man tävla en 14 åring..
 
En häst ska vara som bäst mellan 12-15 år, sägs det. Så en 14 åring kan du tävla ca 2-3 ggr i månaden om den är tränad för tävling.
 
14 är väl för många hästar nästan bästa åldern?
fältävlanshästar är ju oftast som bäst när det är runt 12.
tycker det pjoskas för mycket med många hästar.
14 är ingen ålder om hästen är i kondition och form för uppgiften, vilket gäller även 9-åringar.
 
det ser du ju på hästen hur mycket den orkar med, god form å kondition, så orkar den med det mesta.
rider du för en tränare så kan säkert han/hon bedömma det hela.
 
Tja de flesta hästar är väl i toppform när de är runt 10-15 år väl?
Beror på hur mycket hästen orkar, är den van att tränas regelbundet så är det ju bara att köra på. Är den däremot knappt riden på flera år så behöver den ju byggas upp först!
Det vet du egentligen bäst själv hur mycket din häst orkar med!
 
Generellt kan man säga att JA! det är fult möjligt att tävla en häst som är 14 år. Min bror tävlar en ponny som nu är 16 år. Går väldigt bra. Marcus Ehning på sin häst For Pleasure vann världskuppen nu i Leipzig. Den hästen är 17 eller 18 år nu. Sen beror det på hästen om den är frisk och orkar så är det inget problem.
 
Nej,man kan faktiskt inte komma dit enbart med en bra häst :smirk:

Han rider inte speciellt snyggt det kan jag inte påstå.
Men han skulle inte kunna hålla sig uppe på den nivån om han inte kunde rida.
Hästen sköter inte jobbet på den här nivån :angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon är bara 14 år men har redan hunnit med att tävla både EM och att utbilda unghästar. På gården hemma hos Wilma Linell och hennes...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp