Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?
Jag ställer en motfråga.
Hur kommer det sig att du har en häst som du inte vet om du törs rida? Är det inte bättre att du skaffar en häst och lite hästkunniga människor runt dig hjälper till att matcha er så du slipper gå och fundera på om det är lämpligt att du rider din egen häst eller ej?!
Jag kan hjälpa dig med att tumregeln för häst och ryttare, att de ska funka i de flesta fall, är att ryttaren inte ska vara mer än tio centimeter längre än vad hästen är i mankhöjd. Är du 157 cm ska hästen vara MINST 147 cm hög alltså. Annars blir det obalanserat såvida du inte är väldigt rutinerad och har extremt bra balans, för sådana ryttare kan vara mycket längre, eftersom de själva kan kompensera sin längd genom att balansera sig rätt när de rider, men det är en svår konst och jag tycker det låter som att du inte är riktigt där ännu.
Jag skulle i första hand koncentrera mig på att rida min häst i form i ganska mycket dressyr oh över bommar, klättra och träna balansövningar samt ta hjälp av en duktig instruktör så ofta jag kunde, och be den personen att hjälpa mig att avgöra om det skulle gå bra att vara med i en distansritt eller inte. Det beror på så mycket mer än att man väger si eller så mycket nämligen. Jag är ganska säker på att du behöver någon som ser er "live" för att få ett bra svar. Allt beror på hur hästen bär sig, jobbar den med ryggen, hur sitter du, hur rider du själv; har du lugn skänkel, mjuka händer sitter du korrekt osv.
Därför hoppas jag INNERLIGT för både din o hästens skull att du tar hjälp av någon som kan hjälpa dig med ditt problem.
Lycka till!!
(Du får gärna skicka PM om du vill veta mer vad jag menar.)
Jessica