Hur mycket växer egentligen häst-tänder?

Docka

Trådstartare
Det ska komma en tandläkare och kolla på min häst inom en snar framtid. Det var två år sedan sist, och då hade hon ganska allvarliga kariesangrepp på båda de tänderna i underkäken som kommer först efter lanerna. Vi snackar alltså 3 respektive 5 cm djupa hål i tänderna.:eek:

Nu undrar jag helt enkelt hur lång tid det tar innan dessa lagningar är bortslipade och tänkerna är hela igen?
På unghästar växer ju tänderna relativt snabbt, men jag vet fortfarande inte hur mycket. Hästen i fråga är 10år.

Alltså; hur mycket växer tänderna egentligen?

Tacksam för svar!
//Maja

Sv: Hur mycket växer egentligen häst-tänder?

Jag förstår inte riktigt, hål kan väl inte växa igen av sej själva? Tänkte om kariesen har gjort hålen, eller fungerar inte hästtänder som människotänder gör? Att man måste fylla hålen igen?

Vet du förresten varför hästen fick hålen från början? Tänkte om det är något speciellt man ska undvika at ge dom...

Vet förklarade för mig att hästens tänder är långa från början (inne i käkbenet alltså) och allteftersom tänderna slits så "skjuter" de ut från käkbenet. Alltså så borde hålen bli mindre med åren eftersom tuggytan slits.

Utdrag från Agria hemsida

Munnen
Digestionskanalen börjar med munnen.

Hästen har mycket rörliga och känsliga läppar, som den använder för att sortera bort sådant den inte vill ha i sig. Tänderna är strecktecknade, vilket innebär att de är uppbyggda av tre ämnen, tandben, cement och emalj. Emaljen är hårdast och slits inte lika fort som de andra delarna. Emaljen är också veckad och på så sätt skapas en tuggyta med vassa åsar, som effektivt kan mala sönder gräs. Detta malverktyg skärps kontinuerligt vartefter tänderna slits. Samtidigt växer hästens tänder ca 2 mm per år, vilket är ungefär lika mycket som de slits och de håller sig därför lika långa. Tänderna slutar växa i tjugoårsåldern. Därefter kan hästen leva på gräs (grovfoder) bara till dess tänderna slitits ner helt. Det brukar ta ett tiotal år, men det varierar sannolikt mycket mellan individer. I naturen är den vanligaste dödsorsaken bland de stora gräsätande djuren just att de svälter ihjäl på grund av nerslitna tänder.

Hästen har liksom vi två uppsättningar tänder, dels mjölktänder, dels permanenta tänder som successivt ersätter mjölktänderna. Hästen har 24 mjölktänder, varav 12 framtänder och 12 till 14 premolarer (främre kindtänder). Premolarerna finns vid födseln eller kommer fram under de två första veckorna. De främsta framtänderna finns också vid födseln eller kommer fram under den första veckan medan nästa kommer mellan 4 och 6 veckor och de yttersta mellan 6 och 9 månaders ålder. Mjölktänderna byts successivt mellan 2,5 och 4,5 års ålder. De första molarerna (inre kindtänderna), som det bara finns en permanent uppsättning av, bryter fram mellan 9 och 12 månader, de andra vid ca 2 år och de tredje mellan 3,5 och 4 års ålder. Hörntänderna, som också bara finns som permanenta och endast hos hingstar och valacker, kommer mellan 4 och 5 års ålder.

2 MM! :eek:
Det betyder ju att hon alltid kommer ha sina lagningar!

Miloni
Hennes hål lagades så som man gör med människor: Borra, fylla, slipa osv.
Men de sa att fyllningen skulle slitas ner i takt med tänderna och att jag skulle undvika hårt krafftfoder det första året om jag inte minns fel.
Ang varför hon hade hål kan bara hennes förra ägare svara på det. Det var inte direkt som om denna brydde sig om henne det minsta, utan struntade helt enkelt i att hon hade hål och lät det gå såhär långt.
Vi åkte till landets bästa tandläkare det första vi gjorde efter att vi köpte henne, även om det innebar en nära 100 mils resa...

Tack för svaret Andorra!
:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?