Hur mycket vatten?

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Har skaffat lusern igen men eftersom det var ett tag sen jag använde det så kommer jag inte riktigt ihåg hur mycket vatten man ska lägga det i.
På fodersäcken stod det bara att det skulle blötas rikligt, men jag har för mig att det skulle vara något speciellt mått för det.
Betfor ges med 1 del betfor och 2-3 delar vatten, är det samma med lusern?

En skopa foder måste ha 2 skopor vatten för ni som inte förstod förklaringen med "delar" :p

Tack på förhand!

Sv: Hur mycket vatten?

Hej!
Har skaffat lusern igen men eftersom det var ett tag sen jag använde det så kommer jag inte riktigt ihåg hur mycket vatten man ska lägga det i.
På fodersäcken stod det bara att det skulle blötas rikligt, men jag har för mig att det skulle vara något speciellt mått för det.
Betfor ges med 1 del betfor och 2-3 delar vatten, är det samma med lusern?

En skopa foder måste ha 2 skopor vatten för ni som inte förstod förklaringen med "delar" :p

Tack på förhand!

Vad har du köpt för märke av Lucern?

Specifika mått behövs väl inte. Blötlägg så du är nöjd, och om det inte är nog efter ett tags svällning så är det ju bara fylla på mer vatten. Lusern mjuknar ju snabbt.

Det viktigaste är ju att pelletsen sväller sönder sen hur blött det ska va det får ju du och hästen avgöra. Vissa gillar lite "torrare" medan andra vill ha soppa.

Jag mäter aldrig hur mycket vatten jag häller på, det beror på hur blött man vill ha det. Bara att prova sig fram!

Aha :) men då vet jag :) bara å plaska på!
Jag har köpt mitt lusern på granngården eller odal eller va dom heter nu för tiden, fanns väl inget större märke på det men det var helt vanlig lusern :)

Gör den hellre för blöt än för torr om du vill kunna få ur den ur hinken. Blir det för torrt är det ett helvete har jag märkt. Jag ger min runt en liter lusern och fyller nästan upp till kanten på min 5-litershink för annars blir det för torrt och stallägaren får problem att få ur allt vid fodring.

tex, jag har 2½ dl betfor, 1 liter lusern, 1 dl linfrökaka. Jag fyller en kalvhink (8l) till kanske 5 cm från kanten, då blir det en lös gröt som är lätt att få ur. Håller med ovanstående om att det är skitjobbigt att få ur när det är för torrt!

När jag blandar krubbmaten så tar jag vatten bara så att det precis täcker. När det svällt färdigt så gräver jag runt med en slev så det lossnar från hinken och då brukar det inte bli några problem med att tömma ur innehållet.

Tänkte på en sak, killen i affären sa att det skulle räcka med att ge 1 dl till hästen. Det skulle inte behövas ge mer, men det kändes för lite att ge :o

Det var ett märkligt uttalande av honom, tycker jag.

Visste han din hästs behov? Visste han näringsinnehållet på din hästs grovfoder?

Nej det visste han inte. Men jag vet inte varför, han är ändå en foderexpert. Känner honom sen innan, men jag tyckte att det kändes som en aning för lite. Min häst gick på lusern när han kom till mig men fick sluta tyvärr. Men då fick han nästan en halvliter av sina förra ägare och av mig innan jag slutade. Näe, får ta och kolla upp det igen, han kanske ville att jag skulle börja med 1 dl och öka sen, vi kanske missförstod varandra :p

Att han skulle vara foderexpert kan du nog avskriva direkt, om han gör ett sådant uttalande utan att vara insatt i hästen och grovfodret i övrigt.

Sedan är det helt förkastligt att ge foder i volym, foder ges och beräknas i vikt.

Jo det är väl sant, foder ska väl alltid ges efter uträkning av vikt. ;) men ja, en halv skopa fick han iallafall då..

Han kan ju ha menat att du skulle börja med att ge 1 dl till att börja med för att vänja in på fodret?

Jo det kan ha varit så han menade :) Antagligen gick vi förbi varandra i kommunikationen ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 766
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?