Hur mycket vall behöver jag?

C

Curtis

Sekulerar i att köpa hästgård med egen foderodling. Nu undrar jag hur mycket hö det blir ungefär per hektar vall. Jag är förstås medveten om att det kan variera mycket, men säg i normalfallet.

Måste ju veta hur stor gård som behövs!

Har du egen foderodling? Lönar det sig?

Någon som har koll?
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

Som du skriver så varierar det ENORMT hur mycket hö man kan skörda per hektar. Ett värde totalt "mellan tummen och pekfingret" är ca 5 ton per hektar.

Ekonomiskt tycker jag inte det löns att ta hö om man inte har antingen ändå har bra tillgång på åkermark och maskinpark eller väldigt många hästar.

Mina höleverantörer sår om sina vallar ungefär vart tredje år. Det innebär också att vart tredje år får man ingen vallskörd på den marken.

Att så in marken är dyrt, fröna är förvånansvärt dyra. När man odlar eget kan man inte lyckas varje år heller och man kan inte i efterhand välja kvaliteten som man kan när man köper färdigt skördat.

Jag "hobbyodlar" lite eget hö per sommar. Men det är inte för att ekonomiskt vinna något på att inte behöva köpa in allt hö utan för att ha bra, färskt bete hela säsongen. Och på köpet parasitfria beten att erbjuda mina hästar varje säsong. PRaktiskt går det till så att jag har två beteshagar, A och B. År ett släpper jag på våren hästarna i hage A, tar hö i hage B. Efter återuppväxten i B börjar betet i A ta slut så släpps hästarna över i den då parasitfria hagen B på färskt, grönt gräs. På hösten har hage A åter vuxit upp och hästarna släpps tillbaka dit. Följande år tvärtom, betessläpp på våren i B och höskörd från A.

Efter ca 5 år börjar ändå ogräset ha tagit över och betet plöjs upp och hästarna går några år i andra A och B hagar.

Bästa ekonomin skulle väl nog ändå vara att ha hästarna på stall hela sommaren och fodra dem med köpt hö...
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

Tack för ditt utförliga och kunniga svar!

Det är ganska intressant att det är billigare att köpa hö än att odla eget. Synd om foderleverantörerna att vi hästägare inte har råd att betala mera.....

Nåja, tack för svaret. Jag blev lite klokare av det!

Mvh Monika
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

Innebär detta at de flesta höbönder säljer med förlust? Eller kan det bära sig när man odlar i stor skala?
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

Vi har tagit hösilage på vår vall, då sparar vi in ca 30-40 kr/bal, balarna väger runt 50 kg. Vi har då hyrt tjänster av bönder i området, slagning, rundbalning & inplastning. Vi har betalat med moms. Så visst lönar det sig.
Det är ju lite större risker med hö än ensilage, då höet behöver fler dagars uppehållsväder. Man måste oxå ha någon slags skulltork till hö.
En bra vall kan klara sig längre än tre år, om man sår i de växter som mattas av. Tex. timotej är väldigt känslig för tramp & nedbetning, då kan man ringvälta och så i enbart timotejfrö i den befintliga vallen.
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

Det bär sig nog bäst om man odlar större mängder eller om man som påpekats tidigare har tillgång till maskiner och inte behöver köpa in dem. Alt. kan hyra in tjänsten till ett hyfsat pris, men då kan man riskera att det blir när den som har maskinerna har tid och inte när det är optimalt.

Sen är det också så att det flesta bönder som säljer hö till hästar säljer det som de inte behöver själva, dvs överskottet. Som annars kanske bara skulle bli kvar och kastas vid slutet av säsongen.

Till trådskaparen, man brukar räkna på mellan 4-6 ton ts hö per hektar. Men det kan som sagt variera enormt.
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

bonde skrev:
Vi har tagit hösilage på vår vall, då sparar vi in ca 30-40 kr/bal, balarna väger runt 50 kg. Vi har då hyrt tjänster av bönder i området, slagning, rundbalning & inplastning. Vi har betalat med moms. Så visst lönar det sig.
Det är ju lite större risker med hö än ensilage, då höet behöver fler dagars uppehållsväder. Man måste oxå ha någon slags skulltork till hö.
En bra vall kan klara sig längre än tre år, om man sår i de växter som mattas av. Tex. timotej är väldigt känslig för tramp & nedbetning, då kan man ringvälta och så i enbart timotejfrö i den befintliga vallen.

..och nåt år kan man få problem att hyra in maskinerna den dagen man skulle behöva... det regnar och regnar.... och det årets skörd lämnar på åkern.

Jag får rätt bra arrende att arrendera ut min mark så för mig skulle nog vinsten vara större att arrendera ut marken, ta pengarna och köpa bra, lyckat hö med de värden jag vill ha. Men, då skulle jag inte få något bra bete...

Och så har jag bara en häst som är lättfödd så hö-kontot är litet :banana:
 
Sv: Hur mycket vall behöver jag?

jinx skrev:
Innebär detta at de flesta höbönder säljer med förlust? Eller kan det bära sig när man odlar i stor skala?

Att köpa in maskiner för att ta hö är inte så där jätte lönsamt... Men bönderna har ju redan de dyyyra traktorerna och många av redskapen så för dem är det en helt annan femma än för "hobbyodlaren" som har någon häst.

Men man kan ju ta hö ändå även om man inte gör stora vinster på det för egen del!! :) Och det hö man har inne själv vet man ju att man har.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 229
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp